|
|
|
||
Kurz je vstupní branou do oborového studia pedagogiky. Seznamuje studenty s povahou pedagogické vědy a vede je k osvojení současné pedagogické terminologie. Pozornost je věnována nejen základním kategoriím obecné pedagogiky, ale též vybraným otázkám učitelského a vychovatelského povolání, českému vzdělávacímu systému a jeho perspektivám v evropském kontextu. Důraz je položen na hodnotovou orientaci pedagogiky a její význam pro humanizaci výchovy.
Poslední úprava: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2008)
|
|
||
Cílem předmětu je uvést studenty do soudobé pedagogické teorie, seznámit je se základní terminologií a strukturou oboru. Studenti by měli pochopit obecnou pedagogiku jako nezastupitelnou moderní vědeckou disciplínu, jejíž poznatky tvoří základ pro další studium a praxi v oblasti výchovy a vzdělávání. Poslední úprava: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2008)
|
|
||
KELLER, J.; TVRDÝ, L. Vzdělanostní společnost? Praha : SLON, 2008. PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium, 1995. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2005. PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky: Úvod do studia oboru. Praha : Portál, 2006. SAK, P. a kol. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha : Portál, 2007. SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno : Paido, 2004. VALIŠOVÁ, A.; KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2007. VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem: Co by měl učitel vědět o své profesi. Praha : UK PedF, 2007. VORLÍČEK, CH. Úvod do pedagogiky. Jinočany : H & H, 2000.
Poslední úprava: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2008)
|
|
||
Požadavky k zápočtu: aktivní účast na seminářích (min. 75 %), vypracování konspektu jedné zvolené publikace tématicky náležející do oblasti obecné pedagogiky.
Požadavky ke zkoušce: zkouška má formu rozpravy o některém z probíraných témat. Předpokládá se porozumění základním pojmům a souvislostem, orientace v odborné literatuře a schopnost zaujmout vlastní stanovisko k diskutovaným otázkám. Poslední úprava: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2008)
|
|
||
1. Úvod do studia pedagogiky, zdroje pedagogických informací. 2. Pedagogika jako věda, pojetí pedagogiky, její struktura a místo v systému věd. 3. Základní pedagogická terminologie a její proměny. 4. Pedagogické disciplíny a jejich aktuální otázky. 5. Výchova a vývoj člověka. 6. Výchova a společnost. 7. Pedagogičtí pracovníci. 8. Profese učitele. 9. Český vzdělávací systém v kontextu EU. 10. Aktuální otázky českého vzdělávání. 11. Pedagogický výzkum. Poslední úprava: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2008)
|