Předmět navazuje na předcházející čtyři semestry sborové praxe, které studenti oboru sbormistrovství absolvovali v rámci oboru hudební výchova. Současně s pokračováním výuky sborového zpěváka v pěveckých, intonačních a rytmických dovednostech získávají studenti základní přehled o sborové vokální literatuře určitého sborového seskupení a interpretačních zásadách v provádění sborových skladeb konkrétního slohového období.
Poslední úprava: VEVERKO/PEDF.CUNI.CZ (11.02.2014)
Literatura
KOLÁŘ, J.; ROB, J.; ŠTÍBROVÁ, I. Sborový zpěv a řízení sboru ? I/1. Praha : Karolinum, 1988. ISBN 80-7184-556-6. KOLÁŘ, J; ROB, J.; ŠTÍBROVÁ, I. Sborový zpěv a řízení sboru ? I/2. Praha : Karolinum, 1998. STAŠEK, Č. ABC začínajícího sbormistra. Praha : Editio Supraphon, 1981 FEDOR, V.; VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, J. Sborový zpěv a řízení sboru. Praha ? Bratislava : Editio Supraphon, 1969. Konkrétní studované skladby.
Poslední úprava: VEVERKO/PEDF.CUNI.CZ (11.02.2014)
Požadavky ke zkoušce
- Podmínkou udělení zápočtu je průběžná bezpečná znalost studovaných skladeb, znalost zadaných děl zpaměti a pěvecká účast na koncertních vystoupeních školního tělesa. Předzpívání studovaného repertoáru u studentů, kteří se nezúčastnili koncertu. - Písemný záznam a hodnocení jednoho koncertu profesionálního sborového tělesa (vzorové práce k dispozici ve sborové zkoušce na Barrandově).Tento požadavek se týká rovněž zahraničních studentů - recenze koncertu může být v angličtině. Studenti mohou jeden koncert nahradit sbormistrovským bakalářským nebo absolventským koncertem spolužáků, sborovým festivalem nebo soutěží. Recenze opery jako náhrady sborového koncertu není možná. - Maximálně 3 absence za semestr. Neúčast na celém soustředění se počítá jako absence. Větší počet nezdůvodněných absencí může být důvodem k zadání seminární práce. - Požadavky ke zkoušce: A.Dvořák - V přírodě. Zpěv z listu.
Poslední úprava: VEVERKO/PEDF.CUNI.CZ (12.02.2014)
Sylabus
Obsah předmětu: Pěvecká praxe ve sboru. Systematický rozvoj pěveckých dovedností a návyků, intonačních schopností a rytmického cítění s důrazem na výchovu sborového zpěváka. Jednotlivé semináře zahrnují rozezpívání a studium sborových skladeb. Sborová praxe I cvičí navození a rozvíjení hlavové rezonance, základní typy hlasových cvičení v legatu, rozvoj dechové funkce, návyk měkkého hlasového začátku. Zahrnuje otázky hlasové hygieny. Dělené a společné zkoušky, víkendové soustředění (obvykle jednou za semestr). Nácvik skladeb připravovovaných na koncert sboru v daném semestru: Výběr z těchto skladeb: renesanční polyfonie: Jacob Arcadelt - Il bianco e dolce cigno, C. G. da Venosa - Dolcissima mia vita, O. Lasso - Mattona mia cara aj. dle časových možností, F. Poulenc - Čtyři vánoční moteta, L. Fišer - Vánoční, Úpravy lidových písní a doplňující sborový materiál různých období a žánrů. Noty k vytištění budou nejčastěji zaslány emailem přihlášeným studentům nebo budou na webových stránkách komorního orchestru Smíchovská komorní filharmonie (www.smikof.cz), popř. na webových stránkác KHv(www.pedf.cuni.cz/khv). Zde najdete v obou případech odkaz na pěvecký sbor, klikněte na notový archiv a déle knihovnu studujních materiálů.
Poslední úprava: VEVERKO/PEDF.CUNI.CZ (11.02.2014)
Vstupní požadavky
Zápočty ze Sborové praxe I-IV.
Poslední úprava: VEVERKO/PEDF.CUNI.CZ (11.02.2014)