PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Komplexní analýza skladeb - OB2308164
Anglický název: Complex Composition Analysis
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010 do 2011
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr.
Prerekvizity : OB2308155, OB2308157
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Komplexní analýza skladeb podle zásad rozboru uměleckého díla. Předmětem zkoumání jsou výrazové prostředky jejich vzájemné vztahy v rovině syntaktické a sémantické i další dohledatelné kontexty díla (historické, společenské, autorské, interpretační, kritické).
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (02.01.2018)
Cíl předmětu -

Osvojení znalostí a dovedností v oblasti komplexní analýzy skladeb a analytické interpretace s ohledem na jejich uplatnění ve výuce, v hudební publicistice a hudebně popularizační činnosti.

Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (02.01.2018)
Literatura

HATRÍK, J. Percepcia ako základ a východisko pre analýzu hudobného diela. In: Metódy analýzy a interpretácie hudby z historického a systematického aspektu, I. Bratislava : VŠMU, 1997, s. 25 - 34. ISBN 80-85182-51-3.

HURNÍK, I.; JŮZL, M.; NAVRÁTIL, M. O analýze hudebních skladeb z hlediska potřeb všeobecné hudební výchovy a popularizace. Hudební rozhledy, 1972, roč. XXV, č. 1, s. 26 - 36.

JANEČEK, K. Melodika. 1. vyd. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1956. 203 s.

JANEČEK, K. Tektonika. 1. vyd. Praha - Bratislava : Supraphon, 1968. 244 s.

JIRÁNEK, J. Úvod do historie hudební analýzy a teorie sémantické hudební analýzy. 1. vyd. Praha : SPN, 1991. 55 s.

KULKA, J. aj. Komplexní analýza uměleckého díla. 1. vyd. Praha : SPN, 1988. 93 s.

MÜHE, H. Musikanalyse. 2. vyd. Leipzig : VEB Deutscher Verlag für Musik, 1978. 240 s. ISBN 3-370-00078-4.

GRIGOR´EVA, G. Analiz muzykaľnych proizveděnij. Rondo v muzyke XX veka. 1. vyd. Moskva : Muzyka, 1995. 91 s. ISBN 5-7140-0615-1.

NEDĚLKA, M. Z odkazu žáků Pavla Bořkovce. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2001. 121 s. ISBN: 80-7290-041-2.

RISINGER, K. Nauka o hudební tektonice XX. století. 1. vyd. Praha : AMU, 1998. 573 s. ISBN 80-8583-34-1.

ŠTĚDROŇ, M. Základy mikrotektoniky (9 analýz). 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita - Filozofická fakulta, 1991. 102 s.

ŠTĚDROŇ, M. Základy polymelodiky (12 analýz). 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita - Filozofická fakulta, 1992. 143 s.

TICHÝ, V. Hudební analýza jako stimul a nástroj rozvoje kreativity. In: Olomoucké jarní muzikologické konference, Olomouc : Univerzita Palackého - Pedagogická fakulta, 2000, s. 13 - 18. ISBN 80-244-0181-9.

TICHÝ, V. Úvod do studia hudební kinetiky. 1. vyd. Praha : AMU, 1992. 175 s. ISBN 80-85467-07-0.

ZENKL, M. Existují nové tektonické principy? In: Živá hudba, IX. Praha : AMU, 1986, s. 143 - 148.

Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (02.01.2018)
Požadavky ke zkoušce

Aktivní účast v seminářích, analytický výstup v komunikativní formě s obecenstvem (v semináři).

Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (02.01.2018)
Sylabus

A. Postup obecné komplexní analýzy

1. Stručná historie analýzy uměleckého díla

2. Specifika analýzy hudebního díla

3. Komplexní analýza hudebního díla jako proces:

 

1 Vnímání a prvotní popis díla:

1.1 Vnímání bez analytické intence

1.2 Estetický dojem na základě prožitku

1.3 Narativní popis

 

2 Příprava analýzy:

2.1 Obecná historiografická příprava

2.2 Umělecko-historická příprava:

a) biografie a psychologie tvůrce,

b) autorský a tvůrčí kontext,

c) estetický program tvůrce,

d) analýza tvůrčí metody,

e) umělecko-historický kontext,

f) filozoficko-estetické koncepce období,

g) společensko-kulturní kontext,

h) recepční kontext a ohlas díla,

i) jiné pokusy o analýzu díla.

 

2.3 Sémiotická příprava

2.4 Archetypová příprava

 

3 Parciální analýzy:

3.1 Parametrická

3.2 Tektonická:

a) morfologicko-syntaktická,

b) strukturně funkcionální.

 

3.3 Sémantická

3.4 Obsahová

3.5 Formová

3.6 Stylistická

3.7 Genealogická

3.8 Genologická

3.9 Sociálně pragmatická

 

4 Komplexní popis díla v dimenzi tvůrce - artefakt - příjemce

5 Komplexní interpretace díla

6 Komparace s jinými uměleckými díly

7 Kritické zhodnocení a zařazení uměleckého díla do kulturně histiorického kontextu

 

B. Aplikovaná analýza ve školské a mimoškolní hudební výchově

1. Nalezení společného jmenovatele skladby: dominující výrazový prostředek, autorský záměr, určení díla

2. Hledání vztahů výrazových prostředků ke společnému jmenovateli

3. Analýza výrazových prostředků

4. Sémantická analýza na základě hudební zkušenosti v triádě zážitek – prostředek – význam (co, jak a proč v hudbě působí).    

 

 

Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (02.01.2018)
Podmínky zakončení předmětu -

Analytický výstup v komunikativní formě s obecenstvem (v semináři).

Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (02.01.2018)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK