|
|
|
||
Komplexní analýza skladeb podle zásad rozboru uměleckého díla. Předmětem zkoumání jsou výrazové prostředky jejich vzájemné vztahy v rovině syntaktické a sémantické i další dohledatelné kontexty díla (historické, společenské, autorské, interpretační, kritické).
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (02.01.2018)
|
|
||
Osvojení znalostí a dovedností v oblasti komplexní analýzy skladeb a analytické interpretace s ohledem na jejich uplatnění ve výuce, v hudební publicistice a hudebně popularizační činnosti. Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (02.01.2018)
|
|
||
HATRÍK, J. Percepcia ako základ a východisko pre analýzu hudobného diela. In: Metódy analýzy a interpretácie hudby z historického a systematického aspektu, I. Bratislava : VŠMU, 1997, s. 25 - 34. ISBN 80-85182-51-3. HURNÍK, I.; JŮZL, M.; NAVRÁTIL, M. O analýze hudebních skladeb z hlediska potřeb všeobecné hudební výchovy a popularizace. Hudební rozhledy, 1972, roč. XXV, č. 1, s. 26 - 36. JANEČEK, K. Melodika. 1. vyd. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1956. 203 s. JANEČEK, K. Tektonika. 1. vyd. Praha - Bratislava : Supraphon, 1968. 244 s. JIRÁNEK, J. Úvod do historie hudební analýzy a teorie sémantické hudební analýzy. 1. vyd. Praha : SPN, 1991. 55 s. KULKA, J. aj. Komplexní analýza uměleckého díla. 1. vyd. Praha : SPN, 1988. 93 s. MÜHE, H. Musikanalyse. 2. vyd. Leipzig : VEB Deutscher Verlag für Musik, 1978. 240 s. ISBN 3-370-00078-4. GRIGOR´EVA, G. Analiz muzykaľnych proizveděnij. Rondo v muzyke XX veka. 1. vyd. Moskva : Muzyka, 1995. 91 s. ISBN 5-7140-0615-1. NEDĚLKA, M. Z odkazu žáků Pavla Bořkovce. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2001. 121 s. ISBN: 80-7290-041-2. RISINGER, K. Nauka o hudební tektonice XX. století. 1. vyd. Praha : AMU, 1998. 573 s. ISBN 80-8583-34-1. ŠTĚDROŇ, M. Základy mikrotektoniky (9 analýz). 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita - Filozofická fakulta, 1991. 102 s. ŠTĚDROŇ, M. Základy polymelodiky (12 analýz). 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita - Filozofická fakulta, 1992. 143 s. TICHÝ, V. Hudební analýza jako stimul a nástroj rozvoje kreativity. In: Olomoucké jarní muzikologické konference, Olomouc : Univerzita Palackého - Pedagogická fakulta, 2000, s. 13 - 18. ISBN 80-244-0181-9. TICHÝ, V. Úvod do studia hudební kinetiky. 1. vyd. Praha : AMU, 1992. 175 s. ISBN 80-85467-07-0. ZENKL, M. Existují nové tektonické principy? In: Živá hudba, IX. Praha : AMU, 1986, s. 143 - 148. Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (02.01.2018)
|
|
||
Aktivní účast v seminářích, analytický výstup v komunikativní formě s obecenstvem (v semináři). Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (02.01.2018)
|
|
||
A. Postup obecné komplexní analýzy 1. Stručná historie analýzy uměleckého díla 2. Specifika analýzy hudebního díla 3. Komplexní analýza hudebního díla jako proces:
1 Vnímání a prvotní popis díla: 1.1 Vnímání bez analytické intence 1.2 Estetický dojem na základě prožitku 1.3 Narativní popis
2 Příprava analýzy: 2.1 Obecná historiografická příprava 2.2 Umělecko-historická příprava: a) biografie a psychologie tvůrce, b) autorský a tvůrčí kontext, c) estetický program tvůrce, d) analýza tvůrčí metody, e) umělecko-historický kontext, f) filozoficko-estetické koncepce období, g) společensko-kulturní kontext, h) recepční kontext a ohlas díla, i) jiné pokusy o analýzu díla.
2.3 Sémiotická příprava 2.4 Archetypová příprava
3 Parciální analýzy: 3.1 Parametrická 3.2 Tektonická: a) morfologicko-syntaktická, b) strukturně funkcionální.
3.3 Sémantická 3.4 Obsahová 3.5 Formová 3.6 Stylistická 3.7 Genealogická 3.8 Genologická 3.9 Sociálně pragmatická
4 Komplexní popis díla v dimenzi tvůrce - artefakt - příjemce 5 Komplexní interpretace díla 6 Komparace s jinými uměleckými díly 7 Kritické zhodnocení a zařazení uměleckého díla do kulturně histiorického kontextu
B. Aplikovaná analýza ve školské a mimoškolní hudební výchově 1. Nalezení společného jmenovatele skladby: dominující výrazový prostředek, autorský záměr, určení díla 2. Hledání vztahů výrazových prostředků ke společnému jmenovateli 3. Analýza výrazových prostředků 4. Sémantická analýza na základě hudební zkušenosti v triádě zážitek – prostředek – význam (co, jak a proč v hudbě působí).
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (02.01.2018)
|
|
||
Analytický výstup v komunikativní formě s obecenstvem (v semináři). Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (02.01.2018)
|