|
|
|
||
Čtyřsemestrální přednáška a cvičení Dějiny hudby I. - IV. se snaží zprostředkovat ucelený pohled na hlavní etapy dějin evropské hudby z hlediska vývoje hudebního myšlení a hudebních stylů, kompozičních technik a hudebních druhů a forem. Výuka je realizována ve dvou letech studia a je rozvržena následovně: jeden semestr (Dějiny hudby I.) je věnován hudbě evropského středověku a renesance (do roku 1600), jeden semestr (Dějiny hudby II.) hudbě období baroka a klasicismu (1600-1800), jeden semestr (Dějiny hudby III.) hudbě 19. století a jeden semestr (Dějiny hudby IV.) hudbě 20. století. V rámci přednášek a cvičení jsou zahrnuty ukázky vybraných nahrávek hudební tvorby příslušných historických období, proposlouchání celých děl spadá do samostudia studentů. Poslední úprava: Saláková Magdalena, PhDr., Ph.D. (26.02.2017)
|
|
||
Cílem předmětu Dějiny hudby II. je seznámit studenty se základními body dějin hudby v letech 1600-1800, přiblížit hlavní hudebně-historické události, představit významné hudební osobnosti v souvislostech a poskytnout studentům dostatek podnětů a podkladů pro další samostudium hudebních dějin. Poslední úprava: Saláková Magdalena, PhDr., Ph.D. (26.02.2017)
|
|
||
Výběr ze základní literatury: a) Kouba, Jan: ABC hudebních slohů. Od raného středověku k W. A. Mozartovi, 2Praha 1988 Hrčková, Naďa: Dějiny hudby I-VI, Praha 2005 nn. b) Grout, Donald Jay - Palisca, Claude: A History of Western Music, New York 1996 (popř. 1984) Hesla ve slovnících a encyklopediích Die Musik in Geschichte und Gegenwart (MGG), Kassel 1949-1968, supplementa 1968ff.; nové přepracované vydání Kassel 1996ff. Poslední úprava: Saláková Magdalena, PhDr., Ph.D. (26.02.2017)
|
|
||
Zápočet po LS bude udělen za 1) min. 70% docházky 2) vlastní max. 10ti-minutový výstup v termínu dle rozpisu, který bude představovat opakovací aktivitu určenou pro žáky 2. stupně či studenty SŠ, možnosti aktivit: doplňovačka, křížovka, jiný zajímavý testík, hra (může být i slovní), hudební aktivita, poznávačka apod. 3) úspěšné absolvování testu, který bude zahrnovat i poslechovou část
Zkouška na konci LS je ústní a sestává ze dvou částí:
V ústní části zkoušky zodpoví uchazeč/ka vždy jednu až dvě otázky z obou historických období daného roku výuky. Otázky se losují. K ústní zkoušce předloží uchazeči a uchazečky soupis prostudované odborné literatury (min. 10 položek) a soupis proposlouchané hudby. Soupis literatury by měl zahrnovat kromě výběru z doporučených souborných pojednání a dále minimálně po dvou monografických pracech ke každému z výše uvedených hudebně historických období podle vlastního výběru uchazeče či uchazečky. Soupis proposlouchané hudby by měl obsahovat nejméně 20 položek (titulů), přičemž pro období do roku 1600 a také pro instrumentální hudbu 17. - 18. století se pod pojmem "položka" resp. "titul" míní repertoár resp. soubor skladeb nahraný na jednom CD. Poslední úprava: Saláková Magdalena, PhDr., Ph.D. (26.02.2017)
|
|
||
Baroko + Klasicismus 1) Vznik baroka, rozvoj hudebních forem a proměna kompozičního slohu 2) Významné osobnosti raného baroka, podoba raně barokní kapely 3) Vznik německého baroka, luterský chorál, protestantská kantáta 4) Specifika českého hudebního baroka 5) Evropské metropole hudebního baroka 6) Největší skladatelé pozdního baroka 7) Vznik klasicismu, estetický ideál a jeho realizace v hudbě 8) Vídeňská škola 9) Mozart 10) Český klasicismus a emigrace Poslední úprava: Saláková Magdalena, PhDr., Ph.D. (26.02.2017)
|