PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Dějiny hudby I - OB2308156
Anglický název: History of Music I
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2011
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 40 / 40 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D.
PhDr. Ladislav Brábek, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D.
Neslučitelnost : OB2308113
Záměnnost : OB2308113, OEB2308415
Je neslučitelnost pro: OB2308113
Je prerekvizitou pro: OB2308158
Je záměnnost pro: OB2308113
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Čtyřsemestrální přednáška a cvičení se snaží zprostředkovat ucelený pohled na hlavní etapy dějin evropské hudby z hlediska vývoje hudebního myšlení a hudebních stylů, kompozičních technik a hudebních druhů a forem. Výuka je realizována ve dvou letech studia a je rozvržena následovně: jeden semestr je věnován hudbě evropského středověku a renesance (do roku 1600), jeden semestr hudbě období baroka a klasicismu (1600-1800), jeden semestr hudbě 19. století a jeden semestr hudbě 20. století. V rámci přednášek a cvičení jsou zahrnuty ukázky vybraných nahrávek hudební tvorby příslušných historických období, celá díla a proposlouchání předepsaných ukázek spadají do samostudia studentů. Sylabus dále obsahuje údaje o prvním semestru, tedy o hudbě do roku 1600.
Poslední úprava: Saláková Magdalena, PhDr., Ph.D. (30.09.2017)
Cíl předmětu

Cílem předmětu Dějiny hudby I. je seznámit studenty se základními body dějin hudby do roku 1600, přiblížit hlavní hudebně-historické události, představit významné hudební osobnosti v souvislostech a poskytnout studentům dostatek podnětů a podkladů pro další samostudium hudebních dějin.

Poslední úprava: SOLCM1AF (10.09.2014)
Literatura

Bukofzer, Manfred: Hudba období baroka, Bratislava 1986

Einstein, Alfred: Hudba období romantizmu, Bratislava 1989

Kolektiv autorů: Dějiny české hudební kultury I. (1890-1918) - II. (1918-1945), Praha 1972, 1981

Kouba, Jan: ABC hudebních slohů. Od raného středověku k W. A. Mozartovi, 2Praha 1988

Lébl, Vladimír (red.): Hudba v českých dějinách od středověku do nové doby, 2Praha 1989

Michels, Ulrich: Encyklopedický atlas hudby, Praha 2000

Hrčková, Naďa: Dějiny hudby I-III, V-VI, Praha 2005 nn.

Poslední úprava: SOLCM1AF (10.09.2014)
Požadavky ke zkoušce

Zápočet po ZS bude udělen za:

1) min. 70% docházky

2) úspěšné absolvování testu, který bude obsahovat také poslechovou část

3) vlastní max. 10ti-minutový výstup v termínu dle rozpisu, který bude představovat opakovací aktivitu určenou pro žáky 2. stupně či studenty SŠ, možnosti aktivit: doplňovačka, křížovka, jiný zajímavý testík, hra (může být i slovní), hudební aktivita, apod.

Poslední úprava: Saláková Magdalena, PhDr., Ph.D. (30.09.2017)
Sylabus

1) Periodizace hudby

* Problematika vývoje v hudbě obecně

* tradiční vnímání v návaznosti na historické epochy,

* charakteristika v souvislosti s dalšími uměleckými odvětvími

* Hudebně imanentní hledisko, charakteristika různých kompozičních systémů

* Co s hudbou 20. století?

 

2) Raný středověk

* Historické vymezení středověku, vznik křesťanského liturgického zpěvu

* Problematika názvu gregoriánského chorálu

* Mimohudební souvislosti šíření gregoriánského chorálu

* Způsob a vývoj notace liturgického zpěvu

* Antifona, responsorium, sekvence, tropy

 

3) Vícehlasý zpěv středověku

* Vznik vícehlasu, časové umístění a význam

* Organum paralelní a rozvinuté

* Conductus a motetus

* Ars antiqua, Ars nova

* Leoninus a Perotinus

 

4) Duchovní hudba pozdního středověku

* Schola Nostre Dame

* Části mešního ordinária, jejich obsah a význam

* Guillaume de Machaut

* Izorytmické moteto, polytextové moteto

* Konec středověku, vymezení a historické souvislosti

 

5) Světská hudba středověku

* Problematika dochovanosti světské hudby, potulní učenci, ……, žongléři, Carmina burana

* Dvorská kultura, souvislost s křižáckými válkami

* Trubadúři, co je Langedoc, l´amour curtois, Vilém, vévoda Aquitánský

* Truvéři, chanson de geste, rondeau, virelai, ballade, minnesangři, významnější jména

* Landini, madrigal, balata, geislerlieder

 

6) Počátky renesance

* Charakteristika renesance a renesanční hudby

* Fenomén frankovlámské školy

* Vzorový životopis frankovláma, jak žil, co uměl, jak komponoval

* Významní představitelé první a druhé generace

* Moteto, cyklická mše

 

7) Zlaté časy frankovlámů ve zlatém věku renesance

* Charakteristika období kolem roku 1500, slavná renesanční díla

* Josquin, dílo a osudy, vliv

* L´homme armé, parodická mše

* Charakteristika kompozičního slohu vrcholné renesance

* Osobnosti hudby té doby (nejméně 5 jmen a ke každému nejvýznamnější díla)

 

8) Pozdní frankovlámové a nástup Itálie

* Rolland Lassus versus Pierluigi da Palestrina, porovnání osudů a díla, popis významných děl od obou

* Rudolfínská kapela, De Monte, Regnart, Gallus

* Instrumentář lassovy mnichovské kapely

* Anglický monopol na hudbu, Thomas Tallis a William Byrd

* Poslední mohykán vokální polyfonie - Tomás Luis de Victoria, jeho slavné skladby

 

9) Madrigal I

* Definice formy, vztah k madrigalu italského trecenta

* Zrození madrigalu z otce Frankovláma a matky Italky

* První madrigalisté - Verdelot, Arcadelt

* Vrcholný čas madrigalu - Marenzio, Lassus, Gesualdo, De Monte, De Wert, Willaert

* Rozbor alespoň jednoho vrcholného madrigalu

 

10) Madrigal II a cesta ke zrození baroka

* Gesualdo, jeho osudy, chromatický madrigal, harmonické souvisloti

* Vecchi, Banchieri, madrigalová komedie

* Florentská kameráta, pokusy oživit ducha antické hry

* Benátky, concerto, používané instrumenty, Willaert, Gabrielliové a další

* Monteverdiho odysea ve světě madrigalu za zrozením opery

Poslední úprava: Saláková Magdalena, PhDr., Ph.D. (30.09.2017)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK