PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Intonace a sluchová analýza I - OB2308150
Anglický název: Sight Singing and Ear Training I
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2011
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 70 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Jana Veverková
prof. PhDr. Stanislav Pecháček, Ph.D.
Vyučující: prof. PhDr. Stanislav Pecháček, Ph.D.
Záměnnost : OB2308102
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Předmět je zaměřen na osvojení základních intonačních a rytmických dovedností a sluchové analýzy jako nedílné součásti sluchového výcviku. Nabízí metodické postupy při řešení intonačních problémů, jejichž osvojení vede k reprodukci notového zápisu bez opory hudebního nástroje a ke schopnosti záznamu jednoduchých melodií a intervalů.
Poslední úprava: PECHACEK/PEDF.CUNI.CZ (22.11.2012)
Cíl předmětu

Schopnost čtení notového zápisu. Sluchová analýza a zápis durových a mollových stupnic, intervalů, kvintakordů durových a mollových, rytmicko melodických úryvků a lidových písní.

Poslední úprava: VEVERKO/PEDF.CUNI.CZ (10.09.2016)
Literatura

Základní literatura:

PECHÁČEK, S. Vokální intonace a sluchová analýza. I. díl. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta 2006. ISBN 80-7290-261-X.

Doporučená literatura:

KOLÁŘ, J. Intonace a sluchová výchova III - část praktická.Praha: SPN, 1984. 146 s.

POŠ, V. Nová intonace. Rytmus. Sluchová výchova. Praha: Edit, 1998. 304 s.

Poslední úprava: VEVERKO/PEDF.CUNI.CZ (10.09.2016)
Požadavky ke zkoušce

1. Pravidelná účast v semináři, maximálně povolené jsou dvě absence Výjimkou může být individuální studium nebo výborné výsledky v semináři.

2. Úspěšné zvládnutí probírané látky a doplňujícího sborového materiálu, prověřované průběžným zkoušením a dílčími písemnými diktáty. Zpěv z listu na úrovni probírané látky.

3. Úspěšné zvládnutí probrané látky, prověřené v závěru semestru písemným testem a ústním zkoušením z látky 1. semestru. Z prvního dílu skript S. Pecháčka si připravte všechna cvičení a všechny písničky, vybraná cvičení solmizačně, dále doplňující sborový materiál (Chodila Maryška, Sluníčko zašlo). Z listu: lidové písně a snazší sborová partitura.

 

Poslední úprava: Veverková Jana, Mgr. et Mgr. (30.12.2016)
Sylabus

Studijní program jednotlivých lekcí:

1. Opakování durových stupnic. Solmizační slabiky. Skripta s. 10 -22.

2. Durový tónický kvintakord a jeho melodické obměny. Rozšířený T5 v dur. S. 40-41.

3. Kombinace stupnicových postupů a rozloženého T5. Obraty kvintakordu. S. 44-47.

4. Intervaly v. a m. tercie v kvintakordu, č.4,5,8.S. 66-71.

5. Intervaly velká a malá sekunda. S. 37.

6. Terciové postupy v dur. S. 76-78.

7. Mollové stupnice. S. 23-25.

8. Mollový kvintakord. Intonace v moll. Strana 52-62.

9. Terciové postupy v moll. S. 82-89.

10. Zmenšený a zvětšený kvintakord. Kvintakordy na všech stupních dur. stupnice. S. 93-102.

11. Intervaly velká a malá sexta. S. 112-113.

12. Opakování. Zápočtový test.

Sluchová analýza vychází z probíraných cvičení ve skriptech. Zápis stupnic, intervalů, akordů, melodických motivků. Průběžně rytmická cvičení. Melodicko rytmické diktáty jednohlasé až dvojhlasé.

 

Poslední úprava: PECHACEK/PEDF.CUNI.CZ (22.11.2012)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK