Cíl předmětu spočívá v rozvíjení pěveckých dovedností v souladu s interpretací literatury příslušných stylových období, v
rozvíjení kreativních schopností na základě pěvecké improvizace.
Obsah předmětu:
Osvojení základů pěvecké techniky. Správný pěvecký postoj. Technika mluveného projevu. Zpěv lidových písní. Vokální
improvizace drobných formových útvarů.
Poslední úprava: Veverková Jana, Mgr. et Mgr. (14.09.2019)
Cíl předmětu
Záměrem pedagogické činnosti je další rozvoj pěveckých schopností a dovedností, navazující na obsah výuky v 1. a 2. ročníku. Výuka předpokládá větší podíl samostatné domácí přípravy studentů. Je vedena formou interpretačního semináře. Hodinu tvoří samostatně připravené vystoupení studentů a společný rozbor interpretačního výkonu. Stupeň pěvecké vyzrálosti studentů je konfrontován s poslechem mistrovských nahrávek.
Poslední úprava: Veverková Jana, Mgr. et Mgr. (14.09.2019)
Literatura
ASPELUND, D. L. O pěveckém umění. Praha : SNKLHU, 1955. HOLEČKOVÁ, J. 500 pěveckých cvičení. Praha : Supraphon, 1973. KIML, J. Co máme vědět o hlasu. Praha : Supraphon, 1989. MARTIENSSENOVÁ - LOHMANOVÁ, F. Vzdělaný pěvec. Praha : KORA, 1994. ISBN 80-85644-04-5. ROKYTA, J. ; STOLAŘÍK, J. ; ZENKL, L. Jak zpívat lidové písně. Ostrava : Krajské kulturní středisko, 1990. ISBN 80-85029-13-8. VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, J. Didaktika zpěvu pro sólisty, sborové pěvce a budoucí pěvecké pedagogy. Plzeň : Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7082-842-0.
Poslední úprava: Veverková Jana, Mgr. et Mgr. (14.09.2019)
Požadavky ke zkoušce
Provedení čtyř vokálních skladeb z období klasicismu, romantismu, různých směrů 20. století nebo současných autorů a skladby dle vlastního výběru. Součástí zkoušky je vypracování návrhu programu tohoto koncertního vystoupení včetně zařazení děl do kontextu tvorby příslušných hudebních skladatelů a překladu cizojazyčného textu.
Poslední úprava: Veverková Jana, Mgr. et Mgr. (14.09.2019)
Sylabus
Sylabus frekventovaných a průběžně osvojovaných pojmů a dovedností: 1) Pěvecké dýchání- Fyziologie dechu, typy dechu, cviky navozující žeberně brániční dech, vedení dechu při fonaci, dechová opora. Pěvecký postoj a pěvecký sed. 2) Nasazení tónů, rozvoj pěvecké rezonance, hlavový tón, plný tón, hlasové rejstříky. 3) Pěvecká artikulace, vyrovnání vokálů, neutralizace vokálů. 4) Vazba tónů, legato, tenuto, portamento, ripetuto. 5) Hudební artikulace, stylové melodické ozdoby, mezza voce, messa di voce 6) Zásady české pěvecké výslovnosti (vazba). 7) Pěvecká fráze a práce s dechem. 8) Pěvecká cvičení určená k rozezpívání
Poslední úprava: Veverková Jana, Mgr. et Mgr. (14.09.2019)