Analýza literárních textů - OB2307A43
Anglický název: Analysis of Literary Texts
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010 do 2011
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 26 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: němčina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Němčina
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Cílem kurzu je seznámit studenty s různými analytickými a interpretačními postupy na základě seznámení s vybranými významnými texty 20. a 21. století. Seminář tak obsahově doplňuje literárněhistorické přednášky a připravuje na kurzy v magisterském studiu, které se textem zabývají v hlubších teoretických souvislostech. Seminář je z hlediska obsahu vystavěn na žánrovém rozdělení textů: teorie žánrů a historie dělení na epiku, drama a lyriku, z pohledu adresáta textu na literaturu pro děti a mládež a literaturu primárně určenou dospělým čtenářům. Problémové okruhy: 1. Literatura pro děti a mládež a) líčení reálných a fantazijních dětských světů b) příběhy ze života mladých dospělých (ze současnosti i z doby druhé světové války) c) autobiografické motivy v realistické i fantazijní próze d) interkulturní aspekty literární tvorby (migranstká literatura - např. obrázkové knížky P. Sýse a M. Stavariče). 2. Literatura pro dospělé čtenáře a) autobiografie a autofikce (otázka klasifikace žánru na příkladu díla "Př loupání cibule" od G. Grasse); b) minimalistické povídky - geneze žánru (F. Kafka, W. Borchert, H. Böll, Xaver Bayer); c) politika a literatura - (eseje a poezie H. M. Enzensberger; konkrétní poezie); d) aktuální divadelní inscenace německy psané literatury v pražských divadlech - včetně návštěvy divadelního představení; e) postmoderní román (P.Mercier: Noční vlak do Lisabonu); f) odraz moderních technologií, které se staly nedílnou součástí našeho života na proměnu literárních žánru románu (e-mailový román jako součást literatury pro dospělé i starší dětské čtenáře; g) interkulturní aspekty literární tvorby (migranstká literatura - např. romány Z. Beckerové); h) povídková tvorba I. Bachmannové - genrové vypravěčské struktury v knize Třicátý rok i) symbolické a surrealilistické obrazy v tvorbě C. Wolfové (Kassandra)
Poslední úprava: BUCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (21.02.2016)
Literatura

1. ARNOLD, H.L.; DETERING, H. (Hg.). Grundzüge der Literaturwissenschaft. München : dtv, 1999. ISBN 3-4233-0171-6.

2. KAYSER, W. Das sprachliche Kunstwerk. Bern : Francke, 1992. ISBN 3-7720-142-5.

3. WEHDEKING, V., u. a. Deutschsprachige Erzählprosa seit 1990 im europäischen Kontext : Interpretationen, Intertextualität, Rezeption. Trier : WVT, 2003. ISBN 3-88476-555-8.

4. LÜTZELER, P.M. Spätmoderne und Postmoderne. Beiträge zur deutschsprachigen Gegenwartsliteratur. Frankfurt am Main : Fischer, 1991. ISBN 3-596-10957-4.

5. KAFKA, F. Brief an den Vater. Mit einem unbekannten Bericht über Kafkas Vater als Lehrherr und anderen Materialien. Hrsg. v. Hans-Georg Koch. Berlin : Wagenbach, 2004. ISBN 3-8031-3612-1.

6. WAGENBACH, K. Franz Kafka. Reinbek bei Hamburg : Rowohlt, 2002. ISBN 3-4995-064-9.

7. WEIGEL, S. Die Stimme der Medusa. Schreibweisen in der Gegenwartsliteratur von Frauen. Reinbek bei Hamburg : Rowohlt, 1989. ISBN 3-499-55490-9.

8. SCHENK, K., u. a. (Hg.). Migrationsliteratur: Schreibweisen einer interkulturellen Moderne. Tübingen : Francke, 2004. ISBN 3-7720-8068.

9. SCHMIDT, D., u. a. (Hg.). Prag - Berlin. Libuše Moníková. Reinbek bei Hamburg : Rowohlt, 1999. ISBN 3-498-03907-5.

10. JÜRGENS, D. Das Theater Thomas Bernhards. Frankfurt am Main, Berlin, Bern, New York, Paris, Wien : Lang, 1999. ISBN 3-631-34516-X.

Poslední úprava: BUCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (21.02.2016)