|
|
|
||
Cílem kurzu je seznámit studenty s různými analytickými a interpretačními postupy na základě seznámení s vybranými významnými texty 20. a 21. století.
Seminář tak obsahově doplňuje literárněhistorické přednášky a připravuje na kurzy v magisterském studiu, které se textem zabývají v hlubších teoretických souvislostech.
Seminář je z hlediska obsahu vystavěn na žánrovém rozdělení textů: teorie žánrů a historie dělení na epiku, drama a lyriku, z pohledu adresáta textu na literaturu pro děti a mládež a literaturu primárně určenou dospělým čtenářům.
Problémové okruhy:
1. Literatura pro děti a mládež
a) líčení reálných a fantazijních dětských světů
b) příběhy ze života mladých dospělých (ze současnosti i z doby druhé světové války)
c) autobiografické motivy v realistické i fantazijní próze
d) interkulturní aspekty literární tvorby (migranstká literatura - např. obrázkové knížky P. Sýse a M. Stavariče).
2. Literatura pro dospělé čtenáře
a) autobiografie a autofikce (otázka klasifikace žánru na příkladu díla "Př loupání cibule" od G. Grasse);
b) minimalistické povídky - geneze žánru (F. Kafka, W. Borchert, H. Böll, Xaver Bayer);
c) politika a literatura - (eseje a poezie H. M. Enzensberger; konkrétní poezie);
d) aktuální divadelní inscenace německy psané literatury v pražských divadlech - včetně návštěvy divadelního představení;
e) postmoderní román (P.Mercier: Noční vlak do Lisabonu);
f) odraz moderních technologií, které se staly nedílnou součástí našeho života na proměnu literárních žánru románu (e-mailový román jako součást literatury pro dospělé i starší dětské čtenáře;
g) interkulturní aspekty literární tvorby (migranstká literatura - např. romány Z. Beckerové);
h) povídková tvorba I. Bachmannové - genrové vypravěčské struktury v knize Třicátý rok
i) symbolické a surrealilistické obrazy v tvorbě C. Wolfové (Kassandra)
Poslední úprava: BUCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (21.02.2016)
|
|
||
1. ARNOLD, H.L.; DETERING, H. (Hg.). Grundzüge der Literaturwissenschaft. München : dtv, 1999. ISBN 3-4233-0171-6. 2. KAYSER, W. Das sprachliche Kunstwerk. Bern : Francke, 1992. ISBN 3-7720-142-5. 3. WEHDEKING, V., u. a. Deutschsprachige Erzählprosa seit 1990 im europäischen Kontext : Interpretationen, Intertextualität, Rezeption. Trier : WVT, 2003. ISBN 3-88476-555-8. 4. LÜTZELER, P.M. Spätmoderne und Postmoderne. Beiträge zur deutschsprachigen Gegenwartsliteratur. Frankfurt am Main : Fischer, 1991. ISBN 3-596-10957-4. 5. KAFKA, F. Brief an den Vater. Mit einem unbekannten Bericht über Kafkas Vater als Lehrherr und anderen Materialien. Hrsg. v. Hans-Georg Koch. Berlin : Wagenbach, 2004. ISBN 3-8031-3612-1. 6. WAGENBACH, K. Franz Kafka. Reinbek bei Hamburg : Rowohlt, 2002. ISBN 3-4995-064-9. 7. WEIGEL, S. Die Stimme der Medusa. Schreibweisen in der Gegenwartsliteratur von Frauen. Reinbek bei Hamburg : Rowohlt, 1989. ISBN 3-499-55490-9. 8. SCHENK, K., u. a. (Hg.). Migrationsliteratur: Schreibweisen einer interkulturellen Moderne. Tübingen : Francke, 2004. ISBN 3-7720-8068. 9. SCHMIDT, D., u. a. (Hg.). Prag - Berlin. Libuše Moníková. Reinbek bei Hamburg : Rowohlt, 1999. ISBN 3-498-03907-5. 10. JÜRGENS, D. Das Theater Thomas Bernhards. Frankfurt am Main, Berlin, Bern, New York, Paris, Wien : Lang, 1999. ISBN 3-631-34516-X. Poslední úprava: BUCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (21.02.2016)
|