|
|
|
||
Cílem kurzu, jehož kurikulum je v rámci Programu komplexní inovace pregraduální přípravy učitelů na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze inovováno, je studenty na teoretické i praktické rovině obeznámit se vznikem a vývojem poetického realismu včetně realistických tendencí v literatuře předbřeznového období a seznámit je s vybranými díly německy psaného realistického románu a německy psané realistické novely, které představují dominantní žánry realistické literatury. Pozornost je rovněž věnována hlavním filosofickým proudům, které se uplatňovaly v evropském myšlení 19. století (G. F. W. Hegel, L. Feuerbach, K. Marx, A. Schoppenhauer, S. Kierkegaard), rozvoji vědy a techniky i zásadním změnám, kterými evropská společnost 19. století procházela. Práce v semináři se soustředí na teorii žánrů románu a novely - jejich vývoj a proměny, na analýzu vyprávění jako fikce a na rozbor jednotlivých literárních děl. Při diskuzi nad jednotlivými texty je kladen důraz na rozvoj komunikativních schopností studentů a užívání moderních vyučovacích metod jako např. brainstormingu i hledání ukázek z těchto textů vhodných pro didaktizaci. Obsah kurzu: Teorie románu a novely v 19. století (Vischer, Heyse). Analýza románu a novely: druhy vyprávění, typy vypravěčů, typy fikce, typologie románu. Román: Freytag, Keller, Raabe, Ebner-Eschenbach, Fontane. Novela: Stifter, Mörike, Storm, Keller, C. F. Meyer.
Poslední úprava: NECASOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.10.2014)
|
|
||
Gelfert, H.D. Wie interpretiert man einen Roman. Stuttgart : Reclam, 2002. ISBN 3-15-015031-0. Poslední úprava: Broukalová Jindra, PhDr. Ing., Ph.D. (03.10.2017)
|
|
||
Požadavky dr. Broukalové: pro udělení zápočtu vyžaduji minimálně 70%ní účast na seminářích a vypracování a přednesení referátu. Požadavky kladené na referát: Referát na zvolené téma musí být vypracován samostatně a přednesen na semináři. Rozsah referátu činí minimálně 3 normostrany. Nedílnou součástí referátu je vždy výběr alespoň tří literárních ukázek z probíraného díla a jejich rozmnožení pro ostatní studenty. V referátu musí být uvedena použitá literatura včetně použitých elektronických pramenů. Nejpozději čtrnáct dnů po přednesení referátu je třeba odeslat ho ve formátu doc na elektronickou adresu broukalova@braillnet.cz
Poslední úprava: MIKESOVA/PEDF.CUNI.CZ (10.05.2010)
|
|
||
Sylabus tohoto kurzu je inovován v rámci Programu komplexní inovace pregraduální přípravy učitelů na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy Syllabus Kalendergeschichte als epische Kurzform Johann Peter Hebel: Kannitverstan Entwicklung der Medien im 19. Jahrhundert
Romantik, Biedermeier und Frührealismus Adalbert Stifter: Der Kondor Moderne, Technik und Natur in der deutschsprachigen Literatur der ersten Hälfte des 19. Jahrhunderts Eduard Mörike: Mozart auf der Reise nach Prag Eduard Mörike: Maler Nolten Künstlernovelle und Künstlerroman in der deutschsprachigen Literatur des 19. Jahrhunderts
Novelle als Gattung des poetischen Realismus Theodor Storm: Immensee Theodor Storm: Der Schimmelreiter Rahmennovelle und ihre Entwicklung Novellenzyklen in der deutschsprachigen Literatur Gottfried Keller: Die Leute von Seldwyla
Realistischer Roman in seinen unterschiedlichen Ausprägungen Historischer Roman Professorenroman Bildungs- und Entwicklungsroman Gottfried Keller: Der grüne Heinrich Gesellschaftsroman Theodor Fontane: Effi Briest Vergleich des poetischen Realismus mit dem französichen und russischen Realismus
Politik in der Literatur des poetischen Realismus Wilhelm Raabe: Die Gänse von Bützow Humor als wichtiges Element des poetischen Realismus
Regionale Verbundenheit der Autoren des poetischen Realismus Adalbert Stifter und die Landschaft des Böhmerwaldes Marie von Ebner-Eschenbach und Mähren Ferdinand von Saar und Mähren
Poetischer Realismus und seine Übergänge zu der Moderne des ausgehenden 19. Jahrhunderts Conrad Ferdinand Meyer und Nietzsche Conrad Ferdinand Meyer und seine Novellen Poslední úprava: Broukalová Jindra, PhDr. Ing., Ph.D. (06.10.2016)
|