Cílem předmětu je systemizovat, prohloubit a rozšířit znalosti a upevnit dovednosti v oblasti německých slovních druhů s výjimkou slovesa. Obsahem předmětu je proto teoretický rozbor a praktický nácvik německých slovních druhů. Slovní druhy jsou tradičně rozděleny na ohebné a neohebné. V rámci ohebných slovních druhů jsou probírány jednotlivé gramatické kategorie a všechny druhy flexe, tedy deklinace, konjugace, stupňování (poslední druh též u neohebného slovního druhu adverbium). Ve srovnání se slovně druhovými protějšky v českém jazyce je poukazováno na paralely a protiklady mezi oběma jazyky tak, aby studující pochopili charakter a fungování německých slovních druhů a snažili se při produkci německých výpovědí eliminovat nežádoucí interferenční vlivy ze strany mateřského jazyka. Probíraná morfologická problematika je průběžně didaktizována s ohledem na prostupnost do magisterského studia.
Poslední úprava: MIKESOVA/PEDF.CUNI.CZ (10.05.2010)
The aim of this course is to extend the knowledge of students of German studies in the field of German parts of speech (with
the exception of verbs), including the flexion (declination) of nouns and adjectives. Considerable attention is paid to articles
and their use. As far as inflexible parts of speech are concerned, the course deals thoroughly with prepositions, as there are
many differences between the Czech and the German governing of prepositions. Compared to the curriculum applicable to
the students of teaching German at secondary and junior schools, the theoretical part is more concise and adjusted to the
needs of primary schools.
Poslední úprava: MIKESOVA/PEDF.CUNI.CZ (10.05.2010)
Sylabus k přednášce - Morfologie II
1. Das Substantiv. Einteilung nach semantischen, morphologischen und syntaktischen Kriterien
2. Das Substantiv. Definition, Deklination, Numerus
3. Das Substantiv. Definition, Genus
4. Das Adjektiv. Klassifikation der Adjektive, Komparation, Deklination
5. Das Pronomen. Bedeutung, Einteilung
6. Das Numerale. Behandlung einzelner Arten
Poslední úprava: ZEMAN/PEDF.CUNI.CZ (16.01.2014)
Literatura
1. BUSSMANN, H. Lexikon der Sprachwissenschaft. Stuttgart: Alfred Kröner Verlag. ISBN 3-520-45202-2. 2. DREYER; SCHMIDT Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Neubearbeitung. Ismaning: Verlag für Deutsch 1997. ISBN 3-88532-717-1. 3. EISENBERG, P. et al. Grammatik der deutschen Sprache. Mannheim: Dudenverlag 1998. ISBN 3-411-04046-7. 4. EISENBERG, P. Grundriss der deutschen Grammatik : Das Wort. Stuttgart. Weimar: Verlag J. B. Metzler, 1998. ISBN 3-476-01639-0. 5. EISENBERG, P. Grundriss der deutschen Grammatik : Der Satz. Stuttgart . Weimar: Verlag J. B. Metzler, 1999. ISBN 3-476-01642-0. 6. HELBIG, G. ; BUSCHA, J. Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Berlin und München: Langenscheidt 2001. ISBN 3-468-494939. 7. HELBIG, G.; BUSCHA, J. Leitfaden der deutschen Grammatik. Berlin, München: Langenscheidt 2000. ISBN 3-468-49495-5. 8. PODHAJSKÁ, E. Slovníček důležitých termínů z německé gramatiky. Praha: Univerzita Karlova - PedF 2000. ISBN 80-7290-018-8. 9. PODHAJSKÁ, E. Konjunktiv v odborném stylu. Cizí jazyky ve škole. 1980/81, roč. 24, č. 2. ISSN 1210-1811. 10. POVEJŠIL, J. Mluvnice současné němčiny. Praha: Academia, 1994. ISBN 80-200- 0076-3. 11. STEDJE, A. Deutsche Sprache gestern und heute. München: Wilhelm Fink Verlag 1989. ISBN 3-8252-1499-0. 12. SOMMERFELDT, K. E. Entwicklungstendenzen in der deutschen Gegenwartssprache. Leipzig: VEB Bibliographisches Institut, 1988. ISBN 3-323-00169-9.
Poslední úprava: NECASOVA/PEDF.CUNI.CZ (25.09.2015)
Požadavky ke zkoušce
Požadavky: 1. 70% účast na semináři, 2. písemný test na základě cvičení probraných na semináři + přednášek a doporučené literatury, 3. ústní zkouška (test bude jako přístup k ústní zkoušce), 4. aktivita v semináři a domácí úkoly (kopie cvičení uložené na sekretariátě katedry germanistiky)
Poslední úprava: MIKESOVA/PEDF.CUNI.CZ (10.05.2010)