|
|
|
||
Zimní semestr Literárněhistorický proseminář I. mgr. Iva Krejčová, Ph.D.
Anotace: Cílem seminářů je seznámení studentů s disciplínou literární historie: s osvojením základních literárněhistorických dovedností (práce s prameny, citace, literární interpretace, kritický ohlas díla, …) na textech z literatury 19. století. V rámci seminářů bude naplánována dobrovolná exkurze do knihovny Ústavu pro českou literaturu. Podmínkou zápočtu bude vedle aktivní účasti v hodinách také test z probrané látky a znalost základních titulů z odborné literatury.
Poslední úprava: Krejčová Iva, Mgr., Ph.D. (09.10.2016)
|
|
||
Seznam základní literatury k předmětu (povinná obeznámenost k prvnímu semestru, viz tučně):
Sborníky:
Sborníky z mezioborových konferencí ke kultuře 19. století, konaných v Plzni, tzv. "plzeňské", zvl.:
Literárněteoretické a historické práce (vybrané) Doležel, L: Heterocosmica: fikční a možné světy, Praha: Karolinum 2003. Stanzel, F. K.: Teorie vyprávění. Praha: Odeon 1988. Papoušek, V.: Spontánnost, manipulace, literární kánon a dobový horizont. Česká literatura 54, č. 2-3, 2006, s. 103-112. Papoušek, V.; Tureček, D.: Hledání literárních dějin. Praha/Litomyšl: Paseka 2005.
K vyprávění, postavě, ke čtenáři Doležel Lubomír: Fikční a historický narativ: setkání s postmoderní výzvou, Česká literatura, roč. 50, č. 4 (2002), s. 341-370. Hodrová, D.: Postava-definice a postava-hypotéza, Estetika, roč. 28, č. 2 (1991), s.83-106. Umberto Eco: Šest procházek literárními lesy. Přednášky na Harvardově univerzitě. Praha, Votobia 1997. (též vysvětlení např. v Mezích interpretace /1990/
Poslední úprava: Krejčová Iva, Mgr., Ph.D. (09.10.2016)
|
|
||
Literárně historický proseminář Forma kurzu: Základní dvousemetrový seminář Charakteristika kurzu: Seminář seznamuje se základy literárněhistorické práce. Osvojování jejích základních technik a dovedností (specifika práce s prameny, práce s archivním dokumentem, praktické vyhledávání bibliografií a kritické užití pramenů i sekundární literatury aj.) je procvičováno postupně a průběžně, součástí je podle možností praktická orientace ve fondech Literárního archivu Památníku národního písemnictví. Na vybraných textech dobové produkce 19. století tu jde o rozpoznávání specifik literárního vývoje tohoto období, prohloubení předpokladů nutných k rozlišování jeho základních proudů, k pronikání nových uměleckých směrů a konstituování dobových uměleckých uskupení v širším kulturněhistorickém kontextu; pozornost je věnována problematice specifických funkcí národní literatury tohoto období, "literárnímu životu", problematice genetických zdrojů literárního díla, jeho aktuální i pozdější recepci a jejich kritickému zkoumání. Konkrétní program kursu , texty a sekundární literatura byly zaslány studentům hromadnou poštou a jsou k dispozici v seminářích.
Mgr. Iva Krejčová, Ph.D. Literárně historický proseminář I. Výuka: úterý 14:25-15:55 h., čtvrtek: 14: 25 - 15:55 h. Kontaktní e-mail: posílat paralelně na: iva.krejcova@pedf.cuni.cz a v kopii na krejcova.iva17@email.cz (!) Konzultační hodiny: úterý 16:00-17:00 hodin (na základě předchozí domluvy po e-mailu: krejcova.iva17@email.cz)
Literárně historický proseminář I.: Sylabus pro zimní semestr 2016/2017
1. skupina úterý 14:25-15:55, R103
11. 10. 2016 Úvodní hodina: definice Literární historie, periodizace literatury 19. století v literárněvědných syntézách - terminologická nejednoznačnost, základní interpretační metody, struktura hodin, podmínky zápočtu, literatura. 18. 10.2016 Obrana českého jazyka a kultury jako možná strategie obrozující se literatury poč. 19. století: Josef Jungmann: Dvojí rozmlouvání o jazyku českém (1806) /in: Boj o obrození národa: Výbor z díla Josefa Jungmanna. Usp. a vydal F. Vodička. Praha 1948/. Obrana jako žánr (+Ukázky dalších textů) 25. 10. 2016 Mýtotvorná funkce obrozenské literatury, národní "epos" a jeho ideologie: Rukopis zelenohorský a královédvorský (1817, 1818) versus zesměšnění národních mýtů, aluze na soudobou společnost: Josef Jaroslav Langer: Bohdanecký rukopis (1831) (Ukázky jiných textů aluze na RKZ) 1. 11. 2016 Příklady obrozenského "populáru": Kramářské tisky/ Knížky lidového čtení (vybrané texty, bude upřesněno) 8. 11. 2016 Slovanství, slovanská idea, exkluzivita básnického jazyka: Jan Kollár: Slávy dcera (1832) - zejm. Předzpěv, vybrané ukázky ze Slávy dcery (porovnání s tvorbou vrstevníků; ohlas Kollárův) 15. 11. 2016 Ohlasovost: František Ladislav Čelakovský: Ohlas písní ruských (1829), Ohlas písní českých (1839) (ohlas jako specifický žánr, ukázka dalších) 22. 11. 2016 Subjektivní romantismus a jeho poetika: Karel Hynek Mácha: Máj (1836), K tomu J. K. Tyl: Rozervanec (1840) (dobová recepce, deníková tvorba - ukázky) 29. 11. 2016 Máchovy vrstevníci: podoby subjektivního romantismu: pokračování předchozí hodiny, povídka: Karel Sabina: Hrobník (1844) 6. 12. 2016 Problematika stylově-směrová (-ismy, romantismus/biedermeier): Karel Jaromír Erben: Kytice (1853)(Kytice film, divadlo -ukázky), V. Bolemír Nebeský: Protichůdci (1844) (LH ohlas) 13. 12. 2016 Geneze textu, technika vyprávění, obraz (realismus/biedermeier/romantismus?) : Božena Němcová: Domácí nemoc, Babička (1855), Čtyry doby (1855, tiskem 1890) 20. 12. 2016 Žánr povídky coby oblíbený žánr pro " měšťanské vrstvy": František J. Rubeš: Pan Amanuensis na venku, aneb putování za novelou. 3. 1. 2017 Role periodického tisku: Literární časopis: Česká včela/Květy/ Časopis Českého muzea: čtenářská obec, hierarchizace čtenářského publika (vysoká literatura/ populární literatura, vysoké/nízké) (vybrané prózy, bude upřesněno)
2. skupina čt 14:25-15:55, R 125 13. 10. 2016 Úvodní hodina: definice Literární historie, periodizace literatury 19. století v literárněvědných syntézách - terminologická nejednoznačnost, základní interpretační metody, struktura hodin, podmínky zápočtu, literatura. 20. 10.2016 Obrana českého jazyka a kultury jako možná strategie obrozující se literatury poč. 19. století: Josef Jungmann: Dvojí rozmlouvání o jazyku českém (1806) /in: Boj o obrození národa: Výbor z díla Josefa Jungmanna. Usp. a vydal F. Vodička. Praha 1948/. Obrana jako žánr (+Ukázky dalších textů) 27. 10. 2016 Děkanský den - odpadá výuka 3. 11. 2016 Mýtotvorná funkce obrozenské literatury, národní "epos" a jeho ideologie: Rukopis zelenohorský a královédvorský (1817, 1818) versus zesměšnění národních mýtů, aluze na soudobou společnost: Josef Jaroslav Langer: Bohdanecký rukopis (1831) (Ukázky jiných textů aluze na RKZ) 10. 11. 2016 Slovanství, slovanská idea, exkluzivita básnického jazyka: Jan Kollár: Slávy dcera (1832) - zejm. Předzpěv, vybrané ukázky ze Slávy dcery (porovnání s tvorbou vrstevníků; ohlas Kollárův) 17. 11. 2016 Státní svátek - odpadá výuka 24. 11. 2016 Ohlasovost: František Ladislav Čelakovský: Ohlas písní ruských (1829), Ohlas písní českých (1839) (ohlas jako specifický žánr, ukázka dalších) 1. 12. 2016 Subjektivní romantismus a jeho poetika: Karel Hynek Mácha: Máj (1836), K tomu J. K. Tyl: Rozervanec (1840) (dobová recepce, deníková tvorba - ukázky) 8. 12. 2016 Problematika stylově-směrová (-ismy, romantismus/biedermeier): Karel Jaromír Erben: Kytice (1853)(Kytice film, divadlo -ukázky), V. Bolemír Nebeský: Protichůdci (1844) (LH ohlas) 15. 12. 2016 Geneze textu, technika vyprávění, obraz (realismus/biedermeier/romantismus?) : Božena Němcová: Domácí nemoc, Babička (1855), Čtyry doby (1855, tiskem 1890) 22. 12. 2016 Žánr povídky coby oblíbený žánr pro " měšťanské vrstvy": František J. Rubeš: Pan Amanuensis na venku, aneb putování za novelou. 5. 1. 2017 Role periodického tisku: Literární časopis: Česká včela/Květy/ Časopis Českého muzea: čtenářská obec, hierarchizace čtenářského publika (vysoká literatura/ populární literatura, vysoké/nízké) (vybrané prózy, bude upřesněno)
Poslední úprava: Klumparová Štěpánka, Mgr., Ph.D. (18.10.2016)
|