|
|
|
||
Cílem dvousemestrového kurzu je vytvoření teoretického základu (terminologie, poetika) pro systematické poznávání specifických kvalit literární slovesnosti v širokém spektru jejích modalit (próza, poezie, drama; literatura umělecká a populární; folklorní slovesnost, faktografická literatura, literární fantastika, literární komika, literatura pro děti a mládež) i pro smysluplnou komunikaci o literárních textech.
Semináře mají interaktivní charakter, stimulují kritické myšlení a vyžaduje se aktivní účast studentů. Procvičuje se zejména schopnost citlivé a přemýšlivé aplikace obecných poznatků na konkrétní materiál. Předpokladem zkoušky je zápočet ze semináře v zimním i letním semestru.
U zkoušky by měli uchazeči prokázat schopnost objasnit klíčové teoretické problémy a pojmy (vhodně je použít, doložit příkladem apod.), přiblížit literární zážitek, popsat a pochopit text, formulovat pro text vhodné náměty, souhrnně charakterizovat literární dílo. Ke zkoušce se předkládá seznam pěti literárních děl (ne jednotlivých povídek či básní) různého typu za účelem jejich souhrnné charakteristiky a teoreticky poučené reflexe. - Do výběru je třeba zahrnout alespoň tři díla z české literatury, která podle mínění uchazeče patří do středoškolského učiva. Součástí zkoušky je písemný test.
Poslední úprava: Zimová Lucie, PhDr. (16.02.2013)
|
|
||
Témata, pojmy, problémy 1. Estetická zkušenost 2. Literární život 3. Literární slovesnost 3.1 Literatura umělecká a populární 3.2 Národní literatura 3.3 Světová literatura 4. Jazyk/ Literární kód 5. Literární fikce 5.1 Perspektiva 6. Intertextovost 7. Funkce literatury 8. Autor 8.1 Tvorba očima psychologie a sociologie 9. Čtenář 10. Literární dílo 10.1 Titul 11. Jazykové prostředky 11.1 Druhy řeči 12. Básnický obraz/ Metafora 12.1 Obrazné konstrukce 13. Verš a rytmus 13.1 Rým a strofa 13.2 Volný verš 14. Kompozice 15. Téma a motiv 16. Příběh 16.1 Vyprávění 17. Postava 18. Prostor 19. Druhy a žánry 20. Epika 21. Lyrika 22. Drama 23. Poezie versus próza 24. Folklorní slovesnost 25. Literatura pro děti a mládež 26. Faktografická literatura 27. Literární fantastika 28. Literární komika 29. Hodnocení a hodnota 30. Smysl a interpretace
Základní příručky Peterka J. Teorie literatury pro učitele, 2007. Tam uvedena literatura doplňující a rozšiřující. Kubíček T., Vypravěč, 2007 Mocná D., Peterka J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů, 2004 Poslední úprava: Zimová Lucie, PhDr. (16.02.2013)
|