|
|
|
||
Specifika psycholingvistického přístupu k analýze jazykových jevů, živá psycholingvistická paradigmata; mentální struktury individua spjaté s řečovou činností, mentální encyklopedie, mentální slovník, mentální gramatika; řečový mechanismus člověka, mentální průběh produkce a percepce textů a jeho modelování; jazyk a kognice, mapování, metafora jako projev ekonomie myšlení; akvizice mateřštiny, učení se cizímu jazyku, bilingvismus.
Poslední úprava: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (04.01.2024)
|
|
||
ALTMANN, Gerry T. M. Výstup na babylonskou věž. Otázky jazyka, mysli a porozumění. Praha: Triada, 2005. DANĚK, J. Jazykový instinkt Stevena Pinkera. Čs. Psychologie, 46, 6, 563-566. FERNÁNDEZ, E. M.; CAIRNS, H. S. Základy psycholingvistiky. Praha: Karolinum, 2014. CHOMSKY, N. Jazyk a myšlení. In Perspektivy moci. Praha: Karolinum, 1998. KARLÍK, P.; NEKULA, M.; PLESKALOVÁ, J. (eds.) Encyklopedický slovník češtiny. Praha : NLN, 2002, hesla aktivace; čtení; inference; kognitivní báze; kognitivní lingvistika; mentální slovník; modelování řečové komunikace; porozumění řeči; poruchy řeči; produkce řeči; psaní; psycholingvistika. KARMILOFF, K; KARMILOFF-SMITH, A. Pathways to language. From fetus to adolescent. Harvard University Press: Cambridge, Mass., 2002. LAKOFF, G.; JOHNSON, M. Metafory, kterými žijeme. Brno: Host, 2002. LEHEČKOVÁ, H. Afázie jako zdroj poznatků o fungování jazyka. SaS, 70, 2009, 24-35. NEBESKÁ, I. Úvod do psycholingvistiky. Praha: H a H, 1992. PINKER, S. Jazykový instinkt. Praha: Dybbuk, 2009. PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha. Grada, 2011. SLANČOVÁ, D. (ed.) Štúdie o detskej reči. FF Prešovskej univerzity v Prešove, Prešov, 2008. CHEJNOVÁ, P. Acquisition of morphological categories and vocabulary in early ontogenesis of a Czech child. Praha: Karolinum, 2016. CHEJNOVÁ, P. Jazykový vývoj u dítěte. Praha: PedF UK, 2016. online VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000. Poslední úprava: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (04.01.2024)
|
|
||
Požadavky k zápočtu: 1) Prostudovat odbornou literaturu dle zadání vyučujícího a aktivně se na seminářích podílet na diskusi, která se bude týkat její interpretace. 2) Na posledním semináři úspěšně napsat test, v němž bude třeba při výkladu rozmanitých jevů aplikovat poznatky získané studiem zadané literatury a prací na seminářích.
Poslední úprava: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (04.01.2024)
|
|
||
Požadavky k zápočtu:
1) Prostudovat odbornou literaturu dle zadání vyučujícího a aktivně se na seminářích podílet na diskusi, která se bude týkat její interpretace.
2) Na posledním semináři úspěšně napsat test, v němž bude třeba při výkladu rozmanitých jevů aplikovat poznatky získané studiem zadané literatury a prací na seminářích.
Cíl kurzu:
Hlouběji proniknout do mentálních struktur lidského jedince, fakticky i didakticky zvládnout téma "nabývání mateřského jazyka".
Poslední úprava: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (04.01.2024)
|