Syntax českého jazyka I - OB2303005
Anglický název: Syntax of Czech Language I
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010 do 2012
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 27 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D.
Prerekvizity : OB2303202
Záměnnost : OB2303205
Je prerekvizitou pro: OB2303008, OB2303210, OB2303207, OB2303009, OB2303006
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Obsah kurzu: syntax jako součást lingvistiky; přístup formální (povrchová syntax) a sémantický (hloubková syntax); elementární syntaktické jednotky; syntaktické vztahy a způsoby jejich vyjádření; syntagma a skupina; větné členy, kritéria jejich vydělení; predikát, subjekt, valenční syntax, intenční syntax, transformovaná, modifikovaná a rozvitá větná struktura (konkurence aktivum x pasivum, pasivum reflexivní x složené), objekt, atribut, adverbiální určení; zmnožení syntaktické pozice (koordinační vztah a jeho ztvárnění ve větě jednoduché; adordinační vztah a jeho ztvárnění ve větě jednoduché); modifikace syntaktických konstrukcí v textu ve větě jednoduché; souvětí, složité souvětí, AČV, slovosled a větosled; komunikační funkce výpovědi; modifikace propozice; orientace výpovědi k partnerům komunikativního aktu; syntaktická synonymie; parafráze; syntax mluvené řeči; syntax češtiny z hlediska diachronního; syntaktická norma, možnosti jejího poznávání, současné syntaktické inovace.
Poslední úprava: JANOVEC/PEDF.CUNI.CZ (29.09.2010)
Literatura

Povinnou studijní literaturu volí vedoucí semináře z následujícího seznamu:

Grepl, M. - Karlík, P.: Skladba spisovné češtiny.SPN, Praha 1986 a později.

Grepl, M. - Karlík, P.: Skladba češtiny. Votobia, Olomouc 1998.

Grepl, M. - Karlík, P.: Skladba češtiny, cvičení a výklad. ISV Praha 1999.

Hrbáček J. a kol.: Mluvnické rozbory a cvičení v češtině. FF UK, Praha 1984.

Macháčková, E.: Je posesívní dativ volný, nebo vázaný? SaS, 53, 1992, 185-192.

Mathesius, V.: Podstata aposice a její typy. In: Čeština a obecný jazykozpyt, Praha 1947,

302-318.

Pala, K. - Ševeček, P.: Valence českých sloves. SPFFBU, Studia Minora, A25, 1997, 41-54. Panevová, J.: Formy a funkce ve stavbě české věty. Academia, Praha 1980.

Panevová, J.: Česká reciproční zájmena a slovesná valence. SaS, 60, 1999, 269-275.

Příruční mluvnice češtiny. LN, Praha 1995.

Staněk, V.: V., Jak psát správně čárky. SPN, Praha 1997.

Svobodová, J.: Česká interpunkce. Ostrava, 2003.

Zimová, L.: Cvičení a úkoly ze skladby. UJEP, Ústí n.L. 2001.

Janovec, L. a kol.: Jak používat čárku a další interpunkční znaménka. Klett, Praha, 2006

ELEKTRONICKÁ CVIČEBNICE: http://is.muni.cz/el/1433/jaro2009/VB000/odp/interpunkce.qref

Poslední úprava: JANOVEC/PEDF.CUNI.CZ (29.09.2010)
Sylabus

Ukončení: Z

Vyučující: PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D., PhDr. Jan Daněk

Požadavky k zápočtu: průběžně řešit úlohy ze syntaktické analýzy zadávané vedoucím semináře; úspěšně napsat 2 písemné kontrolní práce (interpunkce; analýza věty jednoduché valenční i nevalenční, lingvistická terminologie) - každý test má pouze jeden opravný termín; vypracovat seminární práci dle pokynů vyučujícího (v případě nekvalitní práce bude zadána nová).

 

Zadání seminární práce: Student si vybere text o sto slovech (končit bude pochopitelně až u tečky ukončující větu), zakreslí strukturu všech vět - souvětí analyzuje jako soubor vět jedoduchých, vypíše všechny predikáty, určí jejich druh a stanoví gramatický větný vzorec. Ve všech výpovědích určí všechny syntaktické vztahy, prostředky a způsoby jejich realizace.



Cíl kurzu: hlubší a ucelené poznání syntaxe mateřského jazyka, a to jak z pohledu teorie (valenční i nevalenční), tak z pohledu praktického (aplikace poznatků při analýze textů, při jejich tvorbě a při výuce českého jazyka).

Obsah kurzu: syntax jako součást lingvistiky; přístup formální (povrchová syntax) a sémantický (hloubková syntax); elementární syntaktické jednotky; syntaktické vztahy a způsoby jejich vyjádření; syntagma a skupina; větné členy, kritéria jejich vydělení; predikát, subjekt, valenční syntax, intenční syntax, transformovaná, modifikovaná a rozvitá větná struktura (konkurence aktivum x pasivum, pasivum reflexivní x složené), objekt, atribut, adverbiální určení; zmnožení syntaktické pozice (koordinační vztah a jeho ztvárnění ve větě jednoduché; adordinační vztah a jeho ztvárnění ve větě jednoduché); modifikace syntaktických konstrukcí v textu ve větě jednoduché; souvětí, složité souvětí, AČV, slovosled a větosled; komunikační funkce výpovědi; modifikace propozice; orientace výpovědi k partnerům komunikativního aktu; syntaktická synonymie; parafráze; syntax mluvené řeči; syntax češtiny z hlediska diachronního; syntaktická norma, možnosti jejího poznávání, současné syntaktické inovace.

Poslední úprava: JANOVEC/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2011)