Kurz vychází z pozorování úseků vyučovacích hodin anglického jazyka. Zaměřuje se na plánování výuky, interakci mezi vyučujícím a žáky a organizaci práce ve třídě. Využívá rozmanité didaktické situace k nácviku efektivních strategií výuky gramatiky, slovní zásoby a výslovnosti.
Hodnocení kurzu je průběžné (vrstevnické vyučování), požadavek na zápočet doplňuje úspěšné (70%) složení testu, který spočívá v ověření znalosti jazyka potřebného pro vedení výuky.
Literatura:
Celce-Murcia, M. 1991. Teaching English as a Second or Foreign Language. Heinle and Heinle.
Harmer, J. 1989. The Practice of English Language Teaching. Longman.
Poslední úprava: HOFMANNO/PEDF.CUNI.CZ (27.09.2016)
Introduction to TEFL Methodology I
The course begins with lesson observation and focuses on lesson planning, classroom interaction and class management. It uses actual classroom examples to practise effective strategies to teach grammar, vocabulary and pronunciation.
The course assessment is continuous (peer teaching), final credit requirement is successful (70%) completion of the test (knowledge of classroom English)
Literature:
Celce-Murcia, M. 1991. Teaching English as a Second or Foreign Language. Heinle and Heinle.
Harmer, J. 1989. The Practice of English Language Teaching. Longman.
Poslední úprava: HOFMANNO/PEDF.CUNI.CZ (27.09.2016)
Literatura
Doporučená literatura: KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování. Praha: Karolinum, 2001. HARMER, J. The Practice of English Language Teaching (pp.218-236), Longman, 1995. UNDERWOOD, M. Effective Class Management. Longman, 1992. BYRNE, D. Techniques for Classroom Interaction. Longman, 1987. GRANT, N. Making the most of your textbook. Longman, 1897. CUNNINGSWORTH, A. Choosing your coursebook. Heinemann, 1995. OXFORD, R. Language learning strategies. Newbury House, 1990. HARMER, J. Teaching and learning grammar. Longman 1993. WALLACE, M. Teaching vocabulary. 1988. KENWORTHY, J. Teaching English Pronunciation. Heinemann, 1990.
Poslední úprava: HOFMANNO/PEDF.CUNI.CZ (27.09.2016)
Požadavky ke zkoušce
Credit requirements 90% attendance, active participation, peer teaching, 3 observation sheets, mastery of Classroom English (70% success in the test)
Poslední úprava: HOFMANNO/PEDF.CUNI.CZ (27.09.2016)
Sylabus - angličtina
Úvod do didaktiky I. Sylabus.
1. Needs analysis. Rapport. 2. Class Management and Interaction. 3. Lesson Planning. 4. Textbooks. 5. Teaching Materials and Aids. 6. Basic Principles. 7. School visits, Observing English lessons. 8. Observation Practice Feedback. 9. Learning and Teaching Strategies. 10. Teaching Grammar. 11. Teaching Vocabulary. 12. Teaching Pronunciation. Music and songs.
Poslední úprava: HOFMANNO/PEDF.CUNI.CZ (27.09.2016)