Anotace předmětu Drama ve výuce:
Cílem semináře je začlenění drama do klasické výuky jakožto prostředku holistického přístupu k učení a výuce.
Teoretické pozadí bude přímo zapojeno do nacvičování vybraných divadelních her v AJ a tudíž povede k
prohloubení pochopení role studenta/ herce. Schopnost improvizace na jevišti a vystavění metodologického
návodu k realizaci dramatizace bude konečným stádiem. Požadavky: aktivní účast na všech částích semináře
včetně provedení her. Sepsání projektu a nastudování s vybranou skupinkou na ZŠ nebo SŠ. Shrnutí metod,
poznatků a výsledků v seminární práci.
Poslední úprava: CIZKOVA/PEDF.CUNI.CZ (21.05.2012)
Annotation of Drama in Education seminar:
The course aims at integration of drama into classical education, as a means of bringing holistic approach to
learning and teaching. By studying, adapting and performing selected drama pieces, the theoretical background
will be directly implemented into “hands-on experience“ with acting in L2 and therefore understanding an actor´s/
student´s role. The final stage will be improvisation and ability to elaborate a methodological approach.
Requirements: active participation in all parts including acting out a play. Choosing an individual piece of a play
and adapting it to Elementary or Grammar School level. Rehearsing this with a group of students and
summarizing the method, knowledge and outcome in a final paper.
Recommended Literature:
(1) BRENT, M. To use or not to use Shakespeare in management development, Training Journal. 2005, č. 10/12,
s. 36-39
(2) BARUCHA, J. Role-play Teaching. Management Learning, 2006, roč. 32, č. 1, s. 43-53,
ISSN 13505076
(3) KRASHEN, Stephen D. Theory of Second Language Acquisition and Second Language Learning. [cit.
2011, 06., 10] dostupný z: http://www.sk.com.br/sk-krash.html
(4) BOLTON, Gavin. Drama as Education: An Argument for Placing Drama at the Centre of the Curriculum.
London: Longman, 1984. ISBN 0582361982
(5) ANDERSON, M. Drama and English teaching: Imagination, action and engagement. New York: Oxford
University Press, 2008. ISBN 9780195560428
(6) Selected plays (Lion King, Pygmalion, Hamlet, Rosencrantz and Guildenstern)
Poslední úprava: CIZKOVA/PEDF.CUNI.CZ (21.05.2012)
Literatura
Doporučená literatura:
Scenario - online journal, .
SCHEWE, M./SHAW, P. Towards Drama as a Method in the Foreign Language Classroom. Frankfurt/Main, Bern, New York: Peter Lang, 1993.
VIA, R.A. ''The Magic If' of Theatre: Enhancing Language Learning through Drama.' In Rivers, W.M. (ed.) Interactive Language Teaching. Cambridge: Cambridge UP, 110-123, . 1987.
Poslední úprava: JANCOVI/PEDF.CUNI.CZ (21.07.2008)