PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu.
Didaktika výtvarné výchovy - O07321072
Anglický název: Didactics of Art Education
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: DIVV
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Helena Hazuková, CSc.
Kategorizace předmětu: Umění > Předměty obecného základu
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Základy psychodidaktické dimenze profesní kompetence ve výtvarné výchově : Výtvarná výchova jako tvořivě výrazová disciplína v systému předškolního vzdělávání. Vývojové zákonitosti a zvláštnosti dětského výtvarného projevu jako východisko pro koncepce rozvoje a kultivace dítěte ve výtvarné výchově. Hodnotící reflexe.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.02.2009)
Cíl předmětu -

Vytvořit předpoklady pro poučený náhled na dětský výtvarný projev (proces i produkt ) spontánní i vedený učitelem.

Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.02.2009)
Literatura -

HAZUKOVÁ,H.;ŠAMŠULA,P. Didaktika výtvarné výchovy I. 3. přeprac.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 2005. 129 s. ISBN 80-7290-237-7.

HLAVSA,J. Psychologické metody výchovy k tvořivosti. Praha : SPN 1986.

UŽDIL,J. Výtvarný projev a výchova. 2.doplněné vyd. Praha: SPN ,1978. 333 s. ISBN nemá

VÁGNEROVÁ,M. Vývojová psychologie. 2.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum 1999.353 s. ISBN 80-7184-803-4

KULKA,J. Psychologie umění. Praha: SPN, 1990.ISBN 80-04-23694-4.

ŠAMŠULA,P. Obrazárna v hlavě 1 - 2 . Výtvarná čítanka pro 2.- 5. ročník základní školy. Praha : Práce 1996. ISBN 80-208-0380-7.

ŠAMŠULA,P.; HIRSCHOVÁ,J. Průvodce výtvarným uměním IV. Praha: Práce, 1994. ISBN 80-208-0008-5.

BLÁHA,J.; SLAVÍK,J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha : Práce,1997. ISBN 80-208-0432-3

HAZUKOVÁ,H.;ŠAMŠULA,P. Didaktika výtvarné výchovy I. 3.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 1991.117 s. ISBN 80-7066-368-5.

HAZUKOVÁ,H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. 1.vyd. Praha: Pedagogická fakulta UK,1994. 36 s.

HAZUKOVÁ,H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II. 1.vyd.Praha: Pedagogická fakulta UK,1995. 57 s.

SLAVÍK,J. Hodnocení v současné škole.(Východiska a nové metody v praxi) . 1.vyd.Praha : Portál 1999. 192 s. ISBN 80-7178-262-9.

SLAVÍKOVÁ,V; SLAVÍK,J.; HAZUKOVÁ,H. Výtvarné čarování ( Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). Praha : UK - Pedagogická fakulta 2000. ISBN 80-7290-016-1.

Poznámka: základní studijní literatura uvedena tučně.

Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.02.2009)
Metody výuky -

přednáška/seminář

Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.02.2009)
Požadavky ke zkoušce -
Požadavky k zápočtu:
I. Vypracovat analýzu a hodnotící reflexi kresby dítěte předškolního věku. Použít osvojenou odbornou terminologii.

II.a III. Vytvořit plán jedné jednotky výtvarné výchovy v mateřské škole podle písemně zadaných požadavků a a realizovat jej.Požadavky ke zkoušce (teoretická a praktická část):
Teoretická část : Prokázat znalosti z oblasti Didaktiky výtvarné výchovy I-III.

Praktická část : Prezentovat a obhájit přípravu jednotky výtvarné výchovy v mateřské škole, její realizaci a hodnotící reflexi. Připojit portfólio didaktických materiálů. Využít osvojené odborné terminologie.

Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.02.2009)
Sylabus -
Obsah:
Klíčová slova: Profesionální kompetence, dispozice, vývoj, individualita, sebevyjádření , spontaneita, diagnostické aspekty; estetické interakce, pedagogické ovlivňování a rozhodování , kreativita.

Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.02.2009)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK