Předmatematická výchova se opírá o osobnostní pojetí rozvoje dítěte mateřské školy. Kurz je zaměřen na vybudování nástrojů, kterých může učitel používat k rozvoji dítěte s respektováním jeho možností a s výhledem na požadavky současného pojetí matematiky v 1. ročníku základní školy. Absolvent musí být schopen analyzovat aktivity dítěte s pohledu schopností, které se ve hře rozvíjejí a které se uplatňují ve vyučování matematice na 1. stupni, pozorovat a rozebrat chování dítěte, vést samostatný experiment s dílčími diagnostickými aktivitami na základě stanovených cílů tvořivým způsobem stanovit možné strategie pro další rozvoj dítěte.
Kurs navazuje na PMV I.
Poslední úprava: KASLOVA/PEDF.CUNI.CZ (27.05.2009)
Propedeutics of Mathematics is based on conception of child`s personal development in kindergardens. The course is focussed on building tools which teachers can use to develop personality of child to respect his/her abilities and to respect requirements of contemporary conception of mathematics at the 1st grade of primary school. At the end of this course a student should be able to analyse different activities of child from the point of view of his/her abilities which are develope in games and which participate in learning process in school mathematics. The student should be able to observe and analyse child`s behaviour, to carry out partial experiments and to create therapeutic activities.
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (13.12.2007)
Cíl předmětu -
Navázat na PMV I, rozvinout kritický pohled na některé dostupné zdroje informací v oblasti PMV, prohloubit práci s pedagogickou literaturou, další rozvoj didaktického myšlení.
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (03.06.2009)
Navázat na PMV I, rozvinout kritický pohled na některé dostupné zdroje informací v oblasti PMV, prohloubit práci s pedagogickou literaturou, další rozvoj didaktického myšlení.
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (03.06.2009)
Literatura -
Opravilová: Předškolní pedagogika II - Hra (2003)
Hamer, Copeland: Geny a osobnost (2003)
Šulová, Zauuche-Gaudron: Předškolní dítě a jeho svět (2003)
Giunti: Maria Montessori (1990)
Cerquetti-Aberkane: Enseignes les mathematiques a la maternelle (1994)
RVP VÚP(2006)
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (03.06.2009)
Opravilová: Předškolní pedagogika II - Hra (2003)
Hamer, Copeland: Geny a osobnost (2003)
Šulová, Zauuche-Gaudron: Předškolní dítě a jeho svět (2003)
Giunti: Maria Montessori (1990)
Cerquetti-Aberkane: Enseignes les mathematiques a la maternelle (1994)
RVP VÚP(2006)
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (03.06.2009)
Požadavky ke zkoušce
Zkouška:
ústní (2 otázky a analýza vybrané hry)
Poslední úprava: KASLOVA/PEDF.CUNI.CZ (27.05.2009)
Sylabus
Přednášky: Celek a jeho části, vnímání a jeho vývoj a vliv na možnosti rozvoje předmatematických představ. Kompozice, dekompozice, kompletace, korekce a další procedury. Vztahy celek-celek, celek a jeho část, části jednoho celku, části dvou různých celků, celky stabilní, proměnlivé, porovnávání přirozené, základní, redukované, rozdílem, poměřování, podílem, měření. Shodná zobrazení ve hrách, kritéria obtížnosti. Svět dítěte, svět prostoru, orientace v prostoru, v rovině. Jazyk a jeho role pro chápání vztahů (předložky, příslovce, slovesa). Pojmotvorný proces - počátky pojmotvorného procesu jako základ ke školské geometrii. Různé druhy transformací (velikostní, tvarové, 3D-2D a podobně). Prvky topologie, jednotažky. Tvarové, polohové, objemové závislosti, pravidelnosti. Vývoj stavby u dětí, význam stavebnic. Nestandardní materiály jako diagnostické či terapeutické nástroje. Problematika diagnostiky P-L orientace, Piagetovy pokusy. Alternativní pedagogické směry a Předmatematická výchova.
Poslední úprava: STEHLIKO (02.04.2017)
Vstupní požadavky
Absolvování PMV I
Poslední úprava: KASLOVA/PEDF.CUNI.CZ (27.05.2009)