PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Literatura pro děti - O07304059
Anglický název: Literature for children
Zajišťuje: Katedra české literatury (41-KCL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2009
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Mgr. Drahoslava Pechová
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Literatura pro děti jako literární oblast literatury návodné. Orientace ve vývojové linii literatury pro děti a v žánrové specifice (zřetel k předškolnímu věku vnímatele). Obsahová struktura : folklor, literatura intencionální a neintencionální. Základní literární druhy a žánry: poezie pro děti, pohádka lidová a autorská, příběhová próza ze života dětí, próza s přírodní tematikou, bajka, pověst. Leporelo, obrrázková knížka, encyklopedie pro děti. Světová literatura pro děti a její začlenění do českého literárního kontextu. Ananlýza a interpretace textů z české a světové literatury pro děti. Časopisy, knižní novinky.
Poslední úprava: Klumparová Štěpánka, Mgr., Ph.D. (09.02.2006)
Literatura

Gebhartová, V.: Literatura pro děti. Praha, SPN 1987.

Současní čeští spisovatelé knih pro děti a mládež. praha, Tauris 2003.

Šmahelová, H.: Návraty a proměny. Praha, Albatros 1989.

Urbanová, Sv.: Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc, Votobia 2003.

Poslední úprava: Klumparová Štěpánka, Mgr., Ph.D. (09.02.2006)
Sylabus
Počátky dětské literatury pro děti
Podnět díla J.A.Komenského Orbis pictus. První intencionální knihy pro děti na konci 18. a 19. století, nové snahy v poezii - K. A. Vinařický, Fr. Doucha.

Lidová pohádka v literárním zpracování klasiků
Evropské sbírky pohádek, zvl. Ch. Perrault, J. A W. Grimmové, K. J. Erben, B. Němcová - charakteristika jejich osobitého uměleckého zpracování lidové slovesnosti. Moravské pohádky B. M. Kuldy. Zpracování dětského folkloru - Fr. Bartoš.

Konstituování umělecké LPD ve 2. pol. 19. stol.
Broučči J. Karafiáta. Poezie pro děti - J.V. Sládek, J. Kožíšek, K.V.Rais.

Světový kontext v jednotlivých obdobích a žánrech
H.CH.Andersen, L. Carroll, C. Collodi.

Pohádka a pověst v literatuře 1. pol. 20. stol.
Pokračování sběratelské tradice pohádek folklorního typu - V. Tille - Říha, J.Š. Baar, J.Š. Kubín. J.Horák. Převyprávění pověstí, zvl. A. Wenig, I. Olbracht.

Moderní autorská pohádka 20. a 30. let 20. století
Obsahové i tvarové hledání pohádky - J. mahen, K. Čapek, J. Čapek, V. Vančura, K. Poláček, J. lada, O. Sekora

Zrod moderního básnického projevu pro oděti na přelomu 30 a 40. let 20. století
Inspirace lidovým říkadlem a písní, snaha po vyjádření dětské obraznosti, poetické reminiscence dětství:

V. Nezval, Fr. Halas, J. Seifert, Fr. Hrubín.

Moderní česká poezie pro děti ve 2. pol. 20. století a na poč. 21. století
Snaha po vyjádření lyrického a epického principu, inspirace říkadlem, bohatší obrazná pojmenování: zvl. Fr. Hrubín, J. Čarek, Z. Kriebel, J. Kainar, J. Kolář, M. Lukešová, J. Skácel, J. Havel, E. Frynta, J. Brukner, J. Vodňanský, M. Černík,. J. Žáček.

Rozvíjení tradice moderní autorské pohádky
Ohlas folklorních a vyprávěčských látek a postupů, prolínání pohádky a povídky, nonsens, stylistická uvolněnost: J. Drda, L.Aškenázy, J. Werich, J. Trnka, V. Čtvrtek, M. Kubátová, D. Mrázková, M. Macourek, O. Hejná. O. Hofman, F. Nepil, J. Kahoun, L. Středa.

Pokračování sběratelské a adaptační tradice pohádek, pověstí a dávných mytologických látek
Dílo E. Petišky. Další osobnosti? O. Sirovátka, H. lisická. V. Cibula, V. Hulpach. H. Doskočilová. R. Fučíková.

Orientace v příběhové próze 2. pol. 20. století a na počátku 21. století.
Povídka a román s dětskými hrdiny - B. Říha, H. Šmahelová. J. Ryska, H. Doskočilová. M. Zinnerová, M. Drijverová, I. Procházkopvá, I. Březinová.

Orientace v uměleckonaučné a encyklopedické literatuře
Význam a typové rozlišení poznávací literatury. B. Říha, M. Lukešová, F. Nepil, M. Drijverová, J. Žáček, M. Vopěnka.

Světový kontext v jednotlivých obdobích a žánrech
A.A.milne, A.de Saint- Exupéry, T. Janssonová, A. Lindgrenová,. R, Goscinny, R. Dahl, O. Preussel, J. Gaarder, Ch. Noestlingerová.

Poslední úprava: Klumparová Štěpánka, Mgr., Ph.D. (09.02.2006)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK