Přednáška vytváří elementární teoretické a terminologické předpoklady (1) pro porozumění krásné literatuře v její estetické specifičnosti a žánrové škále a (2) pro samostatnou didaktickou interpretaci uměleckého textu v rámci potřeb literární výchovy základních škol. Snaží se odbourat přežívající středoškolské stereotypy a objevovat literaturu jako stimulativní prostor fantazie a myšlení. Stěžejními tématy jsou estetická zkušenos, funkce literatury, autor a čtenář, výstavba literárního díla, obraznost, verš, příběh a vyprávění, literární druhy a vybrané žánry.
Těžiště semináře je v kultivaci čtenářství a v inspirativní analýze literárního textu se zřetelem k objektu a způsobu ztvárnění i možnostemvyužití v rámci literární výchovy. Převládá diskuse, kdy se všichni učí přiblížit svůj estetický zážitek, vnímat a ocenit použité výrazové prostředky (mnohoznačná místa, konflikt, pojetí postav, autorův vztah ke světu), pochopit smysl sdělení, formulovat vhodným způsobem otázky, vystihnout celkový ráz literárního díla.
Poslední úprava: Klumparová Štěpánka, Mgr., Ph.D. (01.06.2005)
The lecture creates the fundamental theoretic and terminological suppositions (1) for understanding the fiction in its´ aesthetical singularity and genre spectrum and (2) for the independent didactic interpretation of the fiction in the needs of primary-school reading lessons.
It tries to decompose the secondary-school stereotypes and tries to discover the fiction as a stimulative space of the fantasy and thinking. Basic topics are the aesthetical experience, the literary functions, writor and reader, the construction of the work, imagination, story and narration, verse, literary genres. The basis of the seminar is in the cultivation of the reading and inspirative analysis of the text regarding to the object and the mode of the interpretation and to
possibilities of its´ exploatation in the reading lessons. Dominant element of the seminar is the discussion where everybody is learning to communicate his aesthetic experience, perceive and appreciate the means of expression used, to understand the meaning of the message, to formulate questions in the convenient manner, to describe the general character of the work.
Poslední úprava: Klumparová Štěpánka, Mgr., Ph.D. (20.09.2005)
Literatura
Martinková V., Teorie literatury netradičně, Trizonia 1995
Rozpoznání druhu a žánru; odlišit např. lyriku a epiku, lyriku intimní a přírodní, text pro děti a pro dospělé
Pozorovat členění textu, překvapivost jeho výstavby
Vytváření alternativních názvů, veršů, příměrů
Vytvoření vlastního rýmového spojení (např. vlastní říkadlo), metafory (přiblížit co obraz naznačuje)
Vytvoření působivé věty na určité téma (láska, domov, já, léto apod.)
Určení motivů - tvorba osnovy krátkého textu
Převyprávění textu vlastními slovy, vyprávění příběhu z odlišné vypravěčské perspektivy, přetváření či vytváření vlastního příběhu, určení hlavní zápletky či konfliktu, sestavení fabule (logika událostí)
Rozpoznání běžného a vynalézavého rýmu či obrazu
Rozpoznání/ slovní napodobení sestupného a vzestupného, dvoudobého a třídobého rytmu
Určení postav, jejich rolí a vztahů, poznat hlavní způsob jejich charakterizace
Vysvětlení smyslu (bajky, přísloví)
Celková charakteristika literárního díla z vlastní četby v několika informativních tezích, postihujících historický a autorský kontext, námět, formu, ideu
Rozpoznání typické dezinterpretace textu (např.: příčinou neštěstí v Erbenově Vodníkovi je, že dcera neuměla plavat)
Poslední úprava: Klumparová Štěpánka, Mgr., Ph.D. (20.09.2005)