PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Ekologická výchova - O07302063
Anglický název: Environmental education
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Seznámení s literaturoua programovou nabídkou ekocenter, základní pojmy vztahující se k environmentální výchově, vzdělávání a životnímu prostředí, globální ekologické problémy, životní prostředí České republiky, vlivy prostředí na lidské zdraví s důrazem na problematiku předškolních dětí, problematika péče o životní prostředí, ochrana přírody ČR, legislativa, implementace do předškolního vzdělávání a výchovy, environmentální vzdělávání a výchova dětí v MŠ, exkurze, prezentace projektů.
Poslední úprava: SKYBOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.02.2008)
Cíl předmětu

Vybavit budoucí učitele MŠ znalostmi a dovednostmi pro implementaci environmentálního vzdělávání a výchovy při výuce dětí v vybavit budoucí učitele MŠ znalostmi a dovednostmi pro implementaci environmentálního vzdělávání a výchovy při výuce dětí v MŠ.

Poslední úprava: SKYBOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.02.2008)
Literatura

Moldan, B. (1997): Příroda a civilizace. Praha, SPN.

Moldan, B. (2001): (Ne)udržitelný rozvoj ? ekologie, hrozba i neděje. Praha, Karolinum.

Braniš, M. (1997): Základy ekologie a ochrany životního prostředí. Praha, Informatorium.

Braniš, M. a kol. (1999): Výkladový slovník vybraných termínů z oblasti ochrany životního prostředí a ekologie. Praha, Karolinum.

Jakrlová, J., Pelikán,J. (1999): Ekologický slovník terminologický a výkladový. Praha, Fortuna.

Máchal, A. a kol. (1996): Malý ekologický a environmentální slovníček. Brno, Rezekvítek.

Máchel, A. (2000): Průvodce praktickou ekologickou výchovou.

Skýbová, J.: Environmentální výchovnéprojekty pro učitelství MŠ a prvního stupně ZŠ. UK-pedagogická fakulta, Praha xxxx.

Aktualizovaný soubor metodických publikací k ekologické výchově.

Poslední úprava: SKYBOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.02.2008)
Sylabus

1. Úvodní seznámení s literaturou, strukturou kurzu, s tématy seminárních prací a nabídkou exkurze do vybraného ekologického centra.

2. Základní ekologické a environmentální pojmy. Vztah člověka k životnímu prostředí z hlediska historického vývoje, změny v krajině vzniklé činností člověka.

3. Globální ekologické problémy světa. Růst lidské populace, důsledky v oblasti sociální a ekonomické. Udržitelný rozvoj lidské společnosti.

4. Stav životního prostředí české republiky (zdroje znečištění jednotlivých složek biosféry, vstup toxických látek do organismu, civilizační choroby související se stavem ŽP a životním stylem dnešního člověka).

5. Problematika péče o ŽP, subjekty péče, nástroje právní, ekonomické, informační, výchovně vzdělávací.

6. Ochrana přírody České republiky, legislativa, implementace do vzdělávání a výchovy.

7. Environmentální vzdělávání a výchova dětí v MŠ. Metody, formy a prostředky EV, ekologické projekty pro děti předškolního a školního věku, ekologická centra v ČR a jejich využití při výuce v MŠ a v rámci mimoškolní zájmové činnosti, programy pro rodiny s dětmi.

8. Exkurze do ekologického centra hl. m. Prahy do Toulcova dvora.

9. Prezentace seminárních prací.

Poslední úprava: SKYBOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.02.2008)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK