PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Praxe v alternativních MŠ - O07215101
Anglický název: Practice in alternative kindergarten
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [TS]
Rozsah za akademický rok: 1 [týdny]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: P:0 X:0 E:1
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.
Korekvizity : O07215104
Je korekvizitou pro: O07215104
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Prostřednictvím hospitačních činností se prakticky seznámit s alternativními směry a inovativními programy předškolního vzdělávání. Náplní praxe je porovnat atmosféru, prostředí, vybavení, organizaci, formy i metody práce alternativní mateřské školy s předchozími zkušenostmi z pedagogických praxí. Odborně diskutovat o problematice vzdělávání dětí předškolního věku a provádět evaluaci vzdělávacího procesu. Dle možnostíse aktivně zapojit do příprav, organizace a vlastní práce v souladu s programem alternativního vzdělávacího programu.
Poslední úprava: Kropáčková Jana, PhDr., Ph.D. (22.09.2005)
Literatura -

Literatura bude studentům konkretizována následně po volbě alternativní MŠ

Badegruber, B.: Otevřené vyučování ve 28 krocích. Praha, Portál 1994.

Calgren, F.: Výchova ke svobodě. Praha, Baltazar 1991.

Červenka, S.: Angažované učení. Praha, T. Houška 1992.

Červenka, S.: Učit se, Učit se? Učit se! aneb angažované učení v praxi. Praha, Agentura Strom 1993.

Dinkmeyer, D., McKay, G. D.: STEP: Efektivní výchova krok za krokem. Praha, Portál 1996.

Gardošová, J., Dujková, L.: Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha, Portál 2003.

Grecmanová, H. ? Urbanovská, E.: Waldorfská škola. Olomouc, HANEX 1996

Havlínová, M. a kol.: Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha, Portál 2000.

Houška, T.: Škola hrou. Praha, T. Houška 1991.

Jeřábková, B.: Mateřská škola jako životní prostor I. Brno, Masarykova univerzita 1993.

Krejčová, V., Kargerová J.: Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro 1. stupeň základní školy. Praha, Portál 2003.

Montessori, M.: Tajuplné dětství. Praha, Nakladatelství světových pedagogických směrů 1998.

Praha, Karolinum 1995.

Průcha, J.: Alternativní školy. Praha, Portál 1996.

Rýdl, K.: Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno, Marek Zeman, 1994.

Singule, F.: Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha, SNP 1992.

Skalková, J.: Za novou kvalitu vyučování. Brno, Paido 1995.

Steiner, R.: Filozofie svobody. Praha, Baltazar 1991.

Svobodová, J. ? Jůva, V.: Alternativní školy. Brno, Paido 1995.

Šebestová,V. ? Švarcová, J.: Maria Montessori ? aktuálně. Praha, Vyšší pedagogická škola a SPgŠ a gymnázium v Praze 6 Evropská 33.

Štech, S.: Škola stále nová. Praha, Karolinum 1992.

Václavík, V.: Cesta ke svobodné škole. Kapitoly ze srovnávací pedagogiky. Hradec Králové, Líp 1997.

Váňová, R. ? Nejedlá, D.: Texty ke studiu reformní pedagogiky v ČSR (30. léta 20. století)

Zelinková, O.: Pomoz mi, abych to dokázal. Praha, Portál 1997.

Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (14.02.2008)
Metody výuky -

Týdenní pedagogická praxe ve vybrané aletrnativní mateřské škole

Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2008)
Požadavky ke zkoušce

POŽADAVKY K ZÁPOČTU:

1. Potvrzení o absolvování odborné pedagogické praxe v alternativní mateřské škole (100% účast dokladovat docházkovým listem)

2. Seminární práce o alternativní mateřské škole

3. Pedagogické porfolium (pokračovat v jeho vedení)

4. Veřejná prezentace typu alternativy dané mateřské školy

STRUKTURA SEMINÁRNÍ PRÁCE:

  • stručná prezentace mateřské školy (adresa, umístění, velikost, provozní doba, denní program, vedení, typ alternativy atd.),
  • personál (pedagogický, nepedagogický, počet, vzdělání ped. personálu),
  • děti (věk, národnost, kritérium rozdělení do tříd, charakteristika),
  • vybavení mateřské školy (vnitřní i venkovní),
  • vzdělávací program (např.školní program, koncepce školy, vlastní kurikulum, třídní program, projekt atd.),
  • formy vzdělávací práce praktikované v dané mateřské škole (reflexe u hospitačních činností),
  • atmosféra třídy, charakteristika typu učitelky a stylu jejího pedagogického vedení,
  • ostatní a mimoškolní aktivity (pravidelné akce, oslavy, škola v přírodě, logopedie, zájmové kroužky, poradenská činnost atd.),
  • formy spolupráce mateřské školy s rodiči, ZŠ, PPP apod.,
  • specifiky dané mateřské školy,
  • sebereflexe přímé práce s dětmi
  • anketní otázka

S ohledem na různorodost alternativních mateřských škol je struktura seminární práce velmi obecná a očekává se, že student samostatně propracuje oblast, v které se daná mateřská škola liší od běžných mateřských škol. Vhodné je doplnění seminární práce fotodokumentací, propagačním materiálem MŠ, výtvarnými pracemi dětí, fotokopie používané

Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (14.02.2008)
Sylabus

Organizační zabezpečení praxe:

Studenti si dle pokynů vyberou alternativní mateřskou školu nebo mateřskou školu s inovativním programem, samostatně si vyjednají umožnění absolvování této praxe ve zvolené mateřské škole a závazně svoji volbu zaznamenají na formulář (Rozdělení studentů na pedagogické praxi).

POŽADAVKY NA STUDENTA K ABSOLVOVÁNÍ ODBORNÉ PEDAGOGICKÉ PRAXE

V ALTERNATIVNÍCH MATEŘSKÝCH ŠKOLÁCH

1. Samostatně si vybere a zajistí týdenní odbornou pedagogickou praxi v alternativní mateřské škole po dohodě s jejím vedením.

2. Předloží vedení mateřské školy pověřovací dopis k umožnění praxe.

3. Nahlásí na katedře primární pedagogiky název, přesnou adresu, telefon i typ alternativního (inovativního) modelu mateřské školy, na které má zajištěnu odbornou ped. praxi a doloží potvrzení o možnosti absolvování praxe.

4. Odbornou pedagogickou praxi bude absolvovat od pondělí do pátku, a to v rozsahu 6 hodin denně (z toho 1 hod je věnovaná rozboru). Seznámí se 1x s odpoledními činnostmi v mateřské škole. Odbornou pedagogickou praxi absolvuje na základě vzájemné dohody tak, aby nenarušil program v MŠ.

5. V průběhu odborné praxe bude cíleně pozorovat, plnit úkoly zadané pedagogickou fakultou a pokračovat ve vedení svého pedagogického porfolia.

6. Bude ochoten pomoci při přípravě i organizaci činností realizovaných v mateřské škole a bude se zajímat o pedagogické přístupy a konzultovat vzdělávací činnosti.

7. Dle možnosti mateřské školy se aktivně zapojí do přímé práce s dětmi. Na vzdělávací činnost s dětmi se po vzájemné dohodě připraví i písemně. Veškeré své nápady a připravované činnosti konzultuje s pedagogickými pracovníky mateřské školy. Zajímá se o to, jak vidí jeho práci vedoucí učitelka pedagogické praxe (společně realizují reflexe a sebereflexe)

8. V průběhu odborné pedagogické praxe se na základě dohody seznámí v MŠ s :

  • programem (např. školní program, třídní program, projekt atd.),
  • personálem (vedení mateřské školy, ped. i nepedagogičtí pracovníci),
  • prostředím (vnitřním i venkovním),
  • dokumentací, předpisy (které mateřská škola používá),
  • vybavením školy, zahrady, jednotlivých tříd (nábytek, hračky, náčiní, dětská i odborná literatura, pomůcky, audiovizuální technika, atd.)
  • složením dětí (věkové, integrované, národnostní atd.),
  • provozem a organizací,
  • formami vzdělávací práce praktikované v dané mateřské škole,
  • formami spolupráce mateřské školy s rodiči, ZŠ, PPP apod.,
  • ostatními aktivitami (pravidelné akce, oslavy, škola v přírodě, logopedie, zájmové kroužky, poradenská činnost atd.),
  • specifikami dané mateřské školy.

9. Při ukončení praxe si nechá potvrdit docházkový list vedením školy.

10. Student by měl být partnerem pedagogické pracovnici, u které bude absolvovat ped. praxi. Pro jeho případné chyby je nutno mít pochopení, neboť je teprve ve fázi pregraduální přípravy na náročnou profesi předškolního pedagoga.

Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (14.02.2008)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK