|
|
|
||
Prostřednictvím hospitačních činností se prakticky seznámit s alternativními směry a inovativními programy předškolního vzdělávání. Náplní praxe je porovnat atmosféru, prostředí, vybavení, organizaci, formy i metody práce alternativní mateřské školy s předchozími zkušenostmi z pedagogických praxí. Odborně diskutovat o problematice vzdělávání dětí předškolního věku a provádět evaluaci vzdělávacího procesu. Dle možnostíse aktivně zapojit do příprav, organizace a vlastní práce v souladu s programem alternativního vzdělávacího programu.
Poslední úprava: Kropáčková Jana, PhDr., Ph.D. (22.09.2005)
|
|
||
Literatura bude studentům konkretizována následně po volbě alternativní MŠ Badegruber, B.: Otevřené vyučování ve 28 krocích. Praha, Portál 1994.
Calgren, F.: Výchova ke svobodě. Praha, Baltazar 1991.
Červenka, S.: Angažované učení. Praha, T. Houška 1992.
Červenka, S.: Učit se, Učit se? Učit se! aneb angažované učení v praxi. Praha, Agentura Strom 1993.
Dinkmeyer, D., McKay, G. D.: STEP: Efektivní výchova krok za krokem. Praha, Portál 1996.
Gardošová, J., Dujková, L.: Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha, Portál 2003.
Grecmanová, H. ? Urbanovská, E.: Waldorfská škola. Olomouc, HANEX 1996
Havlínová, M. a kol.: Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha, Portál 2000.
Houška, T.: Škola hrou. Praha, T. Houška 1991.
Jeřábková, B.: Mateřská škola jako životní prostor I. Brno, Masarykova univerzita 1993.
Krejčová, V., Kargerová J.: Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro 1. stupeň základní školy. Praha, Portál 2003.
Montessori, M.: Tajuplné dětství. Praha, Nakladatelství světových pedagogických směrů 1998. Praha, Karolinum 1995.
Průcha, J.: Alternativní školy. Praha, Portál 1996.
Rýdl, K.: Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno, Marek Zeman, 1994.
Singule, F.: Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha, SNP 1992.
Skalková, J.: Za novou kvalitu vyučování. Brno, Paido 1995.
Steiner, R.: Filozofie svobody. Praha, Baltazar 1991.
Svobodová, J. ? Jůva, V.: Alternativní školy. Brno, Paido 1995.
Šebestová,V. ? Švarcová, J.: Maria Montessori ? aktuálně. Praha, Vyšší pedagogická škola a SPgŠ a gymnázium v Praze 6 Evropská 33.
Štech, S.: Škola stále nová. Praha, Karolinum 1992.
Václavík, V.: Cesta ke svobodné škole. Kapitoly ze srovnávací pedagogiky. Hradec Králové, Líp 1997.
Váňová, R. ? Nejedlá, D.: Texty ke studiu reformní pedagogiky v ČSR (30. léta 20. století)
Zelinková, O.: Pomoz mi, abych to dokázal. Praha, Portál 1997.
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (14.02.2008)
|
|
||
Týdenní pedagogická praxe ve vybrané aletrnativní mateřské škole Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2008)
|
|
||
POŽADAVKY K ZÁPOČTU:
1. Potvrzení o absolvování odborné pedagogické praxe v alternativní mateřské škole (100% účast dokladovat docházkovým listem) 2. Seminární práce o alternativní mateřské škole 3. Pedagogické porfolium (pokračovat v jeho vedení) 4. Veřejná prezentace typu alternativy dané mateřské školy
STRUKTURA SEMINÁRNÍ PRÁCE:
S ohledem na různorodost alternativních mateřských škol je struktura seminární práce velmi obecná a očekává se, že student samostatně propracuje oblast, v které se daná mateřská škola liší od běžných mateřských škol. Vhodné je doplnění seminární práce fotodokumentací, propagačním materiálem MŠ, výtvarnými pracemi dětí, fotokopie používané Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (14.02.2008)
|
|
||
Organizační zabezpečení praxe: Studenti si dle pokynů vyberou alternativní mateřskou školu nebo mateřskou školu s inovativním programem, samostatně si vyjednají umožnění absolvování této praxe ve zvolené mateřské škole a závazně svoji volbu zaznamenají na formulář (Rozdělení studentů na pedagogické praxi).
POŽADAVKY NA STUDENTA K ABSOLVOVÁNÍ ODBORNÉ PEDAGOGICKÉ PRAXE V ALTERNATIVNÍCH MATEŘSKÝCH ŠKOLÁCH
1. Samostatně si vybere a zajistí týdenní odbornou pedagogickou praxi v alternativní mateřské škole po dohodě s jejím vedením.
2. Předloží vedení mateřské školy pověřovací dopis k umožnění praxe.
3. Nahlásí na katedře primární pedagogiky název, přesnou adresu, telefon i typ alternativního (inovativního) modelu mateřské školy, na které má zajištěnu odbornou ped. praxi a doloží potvrzení o možnosti absolvování praxe.
4. Odbornou pedagogickou praxi bude absolvovat od pondělí do pátku, a to v rozsahu 6 hodin denně (z toho 1 hod je věnovaná rozboru). Seznámí se 1x s odpoledními činnostmi v mateřské škole. Odbornou pedagogickou praxi absolvuje na základě vzájemné dohody tak, aby nenarušil program v MŠ.
5. V průběhu odborné praxe bude cíleně pozorovat, plnit úkoly zadané pedagogickou fakultou a pokračovat ve vedení svého pedagogického porfolia.
6. Bude ochoten pomoci při přípravě i organizaci činností realizovaných v mateřské škole a bude se zajímat o pedagogické přístupy a konzultovat vzdělávací činnosti.
7. Dle možnosti mateřské školy se aktivně zapojí do přímé práce s dětmi. Na vzdělávací činnost s dětmi se po vzájemné dohodě připraví i písemně. Veškeré své nápady a připravované činnosti konzultuje s pedagogickými pracovníky mateřské školy. Zajímá se o to, jak vidí jeho práci vedoucí učitelka pedagogické praxe (společně realizují reflexe a sebereflexe)
8. V průběhu odborné pedagogické praxe se na základě dohody seznámí v MŠ s :
9. Při ukončení praxe si nechá potvrdit docházkový list vedením školy.
10. Student by měl být partnerem pedagogické pracovnici, u které bude absolvovat ped. praxi. Pro jeho případné chyby je nutno mít pochopení, neboť je teprve ve fázi pregraduální přípravy na náročnou profesi předškolního pedagoga.
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (14.02.2008)
|