Úvodní praxe, jejímž cílem je vzbuzení zájmu a uvedení studentů do problematiky pedagogické práce s dětmi předškolního věku. Studenti se seznamují s prostředím, organizací, personálem i vybavením mateřské školy, administrativní stránkou praxe, potřebami dětí předškolního věku a náplní práce učitelek. Stěžejní činností této náslechové praxe jsou hospitační činnosti. Studenti se učí navázat kontakt s dětmi, pozorovat, analyzovat práci učitelky i činností dětí
Poslední úprava: Kropáčková Jana, PhDr., Ph.D. (22.09.2005)
The goals of this practice are to:
Awaken a students? interest
Introduce them to the problems of pedagogical work with children of preschool age.
Students will become acquainted with the atmosphere, organization, staff, equipment in the kindergarten, administration, children?s requirements and the teachers? job description. The main activity of their pedagogical practice, where students only listen and watch, is an inspection of classes. Students will learn how to establish and make contact with children, to observe and to analyze both the teachers? work and children?s activities.
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (13.02.2008)
Literatura
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha, VÚP 2005.
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (13.02.2008)
Sylabus
Organizační zabezpečení praxe:
Studenti se rozdělí nejprve do 2 základních skupin dle kritéria absolvování či neabsolvování střední pedagogické školy. Dle pokynů si vyberou fakultní mateřskou školu a závazně svoji volbu zaznamenají na formulář (Rozdělení studentů na pedagogické praxi).
Náplň praxe:
hospitační činnosti (4 dny dopolední činnosti, 1 den odpolední činnosti) v rozsahu 6 hodin denně (5 hodin náslechů + 1 hod rozboru),
objevování podstaty předškolního vzdělávání a učitelské profese,
před zahájením praxe se zúčastnit schůzky s ředitelkou mateřské školy a seznámit se s předpisy o bezpečnosti, ochraně zdraví při práci, vzdělávacím programem školy, organizací dne v mateřské škole a informují se o právech a povinnostech studenta na praxi
seznámit se v mateřské škole s : vnějším i vnitřním prostředím, organizací, pedagogickým i nepedagogickým personálem, dětmi předškolního věku, vybavením třídy (hračky, hry, dětské knihy, odborná literatura, pomůcky atd.), základními předpisy a dokumentací, činnostmi dětí, činnostmi učitelky,
záměrné pozorování a následné zaznamenávání pozorovaného,
reflexe pedagogického procesu (diskuze s fakultními učitelkami MŠ),
navázání kontaktu s dítětem, dětmi předškolního věku,
Požadavky k zápočtu:
Absolvování praxe v plném rozsahu (doložit potvrzení o praxi), předložit pedagogický deník a pedagogický zásobník, vyplnění sebeposuzovacího archu na počátku a po skončení praxe, splněné zadané úkoly a následná diskuze nad přinesenými materiály.
Poslední úprava: Kropáčková Jana, PhDr., Ph.D. (26.09.2005)