Anotace kurzu:
Šestihodinový blok je rozdělen do tří částí: teoretickou, praktickou, relaxační
Teoretická: Příprava skupiny, skupinové cíle, role ve skupině, koheze skupiny, obtížní členové, pravidla ve skupině, nepřípustné chování, vytváření podskupin, fáze vývoje skupiny, průběh skupinového sezení, hledání a řešení problému, role vedoucího, závěrečná fáze.
Praktická: představování a rozpoznávání členů skupiny, porozumění komunikaci, výrazu tváře, uvědomění si vlastních postojů, naslouchání druhým, kooperace a rozhodování, sebehodnocení a hodnocení druhých, agrese a prosazování sebe sama, identifikace a vcítění
Relaxační: Machačova relaxačně aktivační technika, Schultzův autogenní trénink, relaxace s dechovým cvičením, relaxace s imaginací, hudební relaxace, Mariščukova relaxace pro děti s hyperkinetickým syndromem.
Poslední úprava: Erudio ()
Guidance of children group
Key words: group preparation, group objectives, roles in the group, group cohesion, inconvenient members, group rules, inaccessible behavior, subgroups formation, group development periods, group meeting course, problem-finding and problem-solving, leader role, introduction, group members recognition, understanding to communication, understanding to listening each other, cooperation, making decision,
self-evaluation, the other evaluation, aggression, self-support, identification, empathy, Machač´s relaxation and activation technique, Schultz`s autogenne training, relaxation with breath exercises, relaxation with the imagination, music relaxation, Maruščuk´s relaxation for children with hyperkinetic syndrome.
Poslední úprava: Erudio ()
Literatura
Základní literatura:
BERNDT, T. J. ; LADD, G. W. (1989). Peer relationships in child development. New York : Wiley.
HELUS, Z. (1992) Sociální psychologie pro učitele. Praha : Karolinum.
HERMOCHOVÁ, S.; VYSKOČILOVÁ, E.; BOSÁK, P. (1994). Hry pro život: sociálně psychologické hry pro děti a mládež. Praha : Portál.
MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno : Masarykova univerzita.
ONDRÁČEK, P. (2001). Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce : podněty pro pedagogickou práci s žáky, kteří se chovají při výuce nápadně rušivě. Pardubice : Univerzita Pardubice.
Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (20.09.2005)
Sylabus -
Cíl kurzu:
Cílem kurzu je představit možnosti práce se skupinami dětí a mládeže různého věku, složení a účelu. Studující se seznámí s teoretickými poznatky o sociálních skupinách obecně a o specifických charakteristikách skupin složených z dětí či z dospívajících, skupin vrstevnických a smíšených, skupin vázaných na prostředí školy atd. Záměrem je porozumět struktuře skupiny a skupinové dynamice a osvojit si základní praktické postupy práce se skupinou. Největší pozornost bude věnována skupinám dětí mladšího a staršího školního věku, které se organizují v návaznosti na školní docházku.
Obsah kurzu:
Typy sociálních skupin. Školní třída jako sociální skupina.
Struktura sociální skupiny. Pozice v sociální skupině a mechanismy jejich dosahování.
Skupinová dynamika.
Vedení v sociální skupině, specifika vedení dospělým.
Vyrovnávání se s výjimečnými situacemi. Vzdor. Agrese. Šikana.
Ustanovování formálního a neformálního řádu skupiny. Možnosti ovlivnění.
Nástroje změny struktury sociální skupiny.
Organizace skupinové práce. Motivace.
Sociální hry, individuální a skupinová relaxační cvičení a další konkrétní postupy práce ve skupině.
Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (20.09.2005)
Leading of children group
Purpose of the course:
The main purpose of the course is to bring in the feasible ways how to deal with a group of children. It will present theories and current knowledge about social groups generally and about special features of children or teenage groups. The goal is to understand the group structure and the group dynamics. Students should master commonly applied techniques for the group leading. Most attention will be paid to the groups of children in school age (6 - 15 years old) and groups whose origin is related to the school.
Content of the course:
Social groups. Classroom as a social group.
Group structure. Group positions.
Group dynamics.
Group leading. Differences between leading by an adult and by a child.
Extraordinary situations in a group. Aggression. Vexation.
Establishment of formal and informal group order.
Facilities for a change in a group.
Organization of groupwork. Motivation.
Team work, social games, relaxation and other practices.
Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (20.09.2005)