|
|
|
||
Teorie a systém psychologického poradenství
Kurz se skládá z přednášek k základním tématům poradenství. Orientuje studující v systému pedagogicko-psychologického poradenství v českém školství, seznamuje s historickým vývojem poradenské profese. V obecné rovině informuje o individuálním a skupinovém poradenství, analyzuje poradenský proces i etické aspekty poradenské práce. Teorie a strategie poradenských směrů jsou předmětem studia literárních pramenů v seminářích a stávají se též tématem materiálové práce vyžadované k zápočtu.
Poslední úprava: Erudio ()
|
|
||
Doporučená literatura: seznam předán na prvé přednášce
Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (20.09.2005)
|
|
||
Cíl kurzu:Zmapování historického vývoje poradenské profese v zahraničí i v československém období. Seznámení s teoretickými základy poradenských směrů z pohledu poradenské teorie a praxe, s významem poradenské činnosti. Poradenské diagnostika a intervence. Poradenské služby ve školství, změny v současné legislativě.
Obsah kurzu: 1.Cíle a význam poradenské profese. Poradenství mimo resort školství, specializace v oblasti poradenské práce. 2.Cíle poradenství, definice poradenství. 3.Etika poradenské práce, osobnost poradce.( viz. 4. ročník) 4.Zásady poradenského přístupu, etapy poradenského procesu. 5.Z historie poradenství v USA, Evropě, ČSR. 6.Vznik krajských a oblastních poraden, systém vzdělávání učitelů - výchovných poradců (70 -80 léta), metodika práce a nejčastěji řešené problémy v PPP. ( viz. 4. roč.) 7. Význam poradenského vztahu klient - poradce.Rizika poradenského procesu. 8.Poradenství ve vztahu k psychoterapii. Teoretická východiska poradenství. 9.Individuální a skupinové poradenství. 10.Současný systém poradenských služeb ve školství. Nový školský zákon a vyhlášky o poradenství, legislativního vymezení . 11.Návrh koncepce nových forem práce v poradenství, možnosti intervence v poradenských institucích a na školách. 12.Celkový pohled na teoretické přístupy v poradenství. Integrativní a eklektické přístupy. Tvorba ?osobní" teorie poradce.
Obsah semináře v zimním a letním semestru: Samostatná práce posluchačů. Zpracování konkrétního teoretického přístupu v poradenství z naší i zahraniční literatury ( viz seznam doporučené literatury):
Neopsychoanalytické teorie: A. Adler, K Horneyová, poradenské směry orientované na klienta: C.R. Rogers, logoterapie V. Frankla, E. Lukasové, tvarové přístupy F. Perls, behaviorální a kognitivně behaviorální přístupy, skutečnostní terapie W. Glassera, transakční analýzy a jiné přístupy (po dohodě s vyučujícím). ZS - projekt materiálové práce ( z hlediska teorie i intervence). LS - seminární práce, vystoupení v seminářích, teze tématu práce pro studenty
Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (20.09.2005)
|