PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Teorie a systém psychologického poradenství I - O06313025
Anglický název: Theory and System of Psychological Counseling I
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Rok5
Staré označení: TSPP
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Psychologie > Speciální otázky psychologie
Prerekvizity : O06313026
Záměnnost : ON913009
Je prerekvizitou pro: O06313060
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Teorie a systém psychologického poradenství Kurz se skládá z přednášek k základním tématům poradenství. Orientuje studující v systému pedagogicko-psychologického poradenství v českém školství, seznamuje s historickým vývojem poradenské profese. V obecné rovině informuje o individuálním a skupinovém poradenství, analyzuje poradenský proces i etické aspekty poradenské práce. Teorie a strategie poradenských směrů jsou předmětem studia literárních pramenů v seminářích a stávají se též tématem materiálové práce vyžadované k zápočtu.
Poslední úprava: Erudio ()
Literatura

Doporučená literatura: seznam předán na prvé přednášce

Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (20.09.2005)
Sylabus -

Cíl kurzu:Zmapování historického vývoje poradenské profese v zahraničí i v československém období.

Seznámení s teoretickými základy poradenských směrů z pohledu poradenské teorie a praxe, s

významem poradenské činnosti. Poradenské diagnostika a intervence. Poradenské služby ve školství,

změny v současné legislativě.

Obsah kurzu:

1.Cíle a význam poradenské profese. Poradenství mimo resort školství, specializace v oblasti poradenské

práce.

2.Cíle poradenství, definice poradenství.

3.Etika poradenské práce, osobnost poradce.( viz. 4. ročník)

4.Zásady poradenského přístupu, etapy poradenského procesu.

5.Z historie poradenství v USA, Evropě, ČSR.

6.Vznik krajských a oblastních poraden, systém vzdělávání učitelů - výchovných poradců (70 -80 léta),

metodika práce a nejčastěji řešené problémy v PPP. ( viz. 4. roč.)

7. Význam poradenského vztahu klient - poradce.Rizika poradenského procesu.

8.Poradenství ve vztahu k psychoterapii. Teoretická východiska poradenství.

9.Individuální a skupinové poradenství.

10.Současný systém poradenských služeb ve školství. Nový školský zákon a vyhlášky o poradenství,

legislativního vymezení .

11.Návrh koncepce nových forem práce v poradenství, možnosti intervence v poradenských institucích a

na školách.

12.Celkový pohled na teoretické přístupy v poradenství.

Integrativní a eklektické přístupy. Tvorba ?osobní" teorie poradce.

Obsah semináře v zimním a letním semestru:

Samostatná práce posluchačů. Zpracování konkrétního teoretického přístupu v poradenství z naší i

zahraniční literatury ( viz seznam doporučené literatury):

Neopsychoanalytické teorie: A. Adler, K Horneyová, poradenské směry orientované na klienta: C.R.

Rogers, logoterapie V. Frankla, E. Lukasové, tvarové přístupy F. Perls, behaviorální a kognitivně

behaviorální přístupy, skutečnostní terapie W. Glassera, transakční analýzy a jiné přístupy (po dohodě s

vyučujícím).

ZS - projekt materiálové práce ( z hlediska teorie i intervence).

LS - seminární práce, vystoupení v seminářích, teze tématu práce pro studenty

Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (20.09.2005)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK