V dvousemestrálním kurzu se studenti seznámí s předmětem obecné psychologie, jejími metodami, cíli, základními psychologickými pojmy, vztahujícími se k psychickým jevům a s vymezením jim odpovídajících termínů; charakteristikou psychických jevů, jakožto výsledků psychických procesů, podmíněností jejich vzniku a obecně psychologickými zákonitostmi. Pluralistický výklad obecně psychologického poznání je založen na využití procesuální analýzy, jež je doplněna obsahovou analýzou; výklad interakce jednotlivých psychických procesů vychází ze systémového přístupu.
Poslední úprava: Erudio ()
General psychology
mind, consciousness, unconsciousness, experience, behavior, action, personality, subjective reality, mental phenomenon, determination of mental phenomena, mental and psychological laws, characterization of knowledge, processual and content analysis, processual, systemic and structural approach, psychical processes, cognitive processes, content of cognitive processes: sensation, psychophysics, stimuli thresholds, reaction time, perceptual processes, imagination, fancy, memory, learning, thinking as problem solving, processes of thought, operation of thought, comprehension processes, intelligence, gift, ability, talent, concept-formation processes, inference processes, deductive reasoning, speech, language, thinking and speech, thinking and language, creativity, formal cognitive processes: attention, emotional processes, will, voluntary action, voluntary processes, motivation, interaction of psychical processes, models of interaction of psychical processes.
Cognitive psychology
paradigm of cognitive psychologie, information-processing paradigm,
symbol, symbolic processes, sign, meaning, modularity, mental rotation, mental representation, mental model, mental maps, semantic network, network models; cognitive science, connectionism, connectionistic model, subsemantic network.
Nohen-Hoeksema, S.: Psychologie. Praha, Victoria Publishing, l995.
Gleitman, H." Basic Psyxchology, New York, W.W. Norton, l987, 2nd edition.
Nakonečný, M.: Obecná psychologie, II. část, Psychické procesy.
Praha, UK, l99l.
Švancara, J., Vašina, L. Kostroň, L.: Kapitoly z kognitivní psychologie. Brno, MU, l99l.
Švancara, J.: Úvod do kognitivní psychologie. Brno, MU, l993.
Meili, R., Rohracher, H.: Učebnice experimentální psychologie. Praha
SPN, l967.
Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (19.09.2005)
Sylabus -
Cíl kursu: Osvojení obecně psychologických poznatků a získání vhledu do současného psychologického myšlení.
Obsah kursu: Výklad obecně psychologických poznatků je podáván pluralisticky, s akcentem na vystižení syntetizujících tendencí v psychologickém poznání. Přednáška je rozdělen do tří částí:
První část (cca 4 přednášky) je zastoupena úvodními tématy, v nichž je vymezen předmět obecné psychologie, její metody, cíle a zařazení do systému psychologických vědních disciplin. Součástí úvodu je též výklad základních předmětných kategorií obecné psychologie (psychika, vedomí, nevědomí, prožívání, osobnost, chování, činnost), povaha obecně psychologických zákonitostí a učení o determinaci psychiky. Stručně je pojednáno o výzkumných projektech a metodách základního výzkumu, jakožto prostředcích získávání faktologické základny obecně psychologického poznání.
Druhá část (cca l7 přednášek) je věnována výkladu psychických procesů; klasifikovány jsou podle převažující funkce, kterou v subjekt-objektovém referenčním rámci zajišťují, na procesy poznávací, emocionální a volní. Tato triáda psychických procesů je doplněna výkladem motivace a analýzou některých forem činnosti, zejména učení. Nástrojem výkladu jednotlivých psychických procesů je procesuální analýza, která zahrnuje:
pojetí psychické funkce zakládající psychiský proces;
popis a charakteristiku výsledků psychického procesu;
výčet a vymezení vlastností psychického procesu;
analýzu složek a mechanismů zajišťujících průběh psychického procesu;
přehled vývoje hypotéz a teorií;
současný stav psychologického poznání psychického procesu.
Procesuální analýza je doplněna analýzou obsahovou, avšak jen v té míře, nakolik to monothetická povaha obecné psychologie umožňuje.
Třetí část přednášky (cca 6 přednášek) je zaměřena na výklad současné koncepce psychické regulace a na analýzu vzájemných vztahů jednotlivých psychických procesů. Z modelů těchto vztahů jsou v popředí pozornosti zejména modely strukturální, funkcionální a interakční. Cílem je navození vhledu do kontextu psychického dění.
Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (19.09.2005)
General psychology
mind, consciousness, unconsciousness, experience, behavior, action, personality, subjective reality, mental phenomenon, determination of mental phenomena, mental and psychological laws, characterization of knowledge, processual and content analysis, processual, systemic and structural approach, psychical processes, cognitive processes, content of cognitive processes: sensation, psychophysics, stimuli thresholds, reaction time, perceptual processes, imagination, fancy, memory, learning, thinking as problem solving, processes of thought, operation of thought, comprehension processes, intelligence, gift, ability, talent, concept-formation processes, inference processes, deductive reasoning, speech, language, thinking and speech, thinking and language, creativity, formal cognitive processes: attention, emotional processes, will, voluntary action, voluntary processes, motivation, interaction of psychical processes, models of interaction of psychical processes.
Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (19.09.2005)