V dvousemestrálním kurzu se studenti seznámí s předmětem obecné psychologie, jejími metodami, cíli, základními psychologickými pojmy, vztahujícími se k psychickým jevům a s vymezením jim odpovídajících termínů; charakteristikou psychických jevů, jakožto výsledků psychických procesů, podmíněností jejich vzniku a obecně psychologickými zákonitostmi. Pluralistický výklad obecně psychologického poznání je založen na využití procesuální analýzy, jež je doplněna obsahovou analýzou; výklad interakce jednotlivých psychických procesů vychází ze systémového přístupu.
Poslední úprava: Erudio ()
mind, consciousness, unconsciousness, experience, behavior, action, personality, subjective reality, mental phenomenon, determination of mental phenomena, mental and psychological laws, characterization of knowledge, processual and content analysis, processual, systemic and structural approach, psychical processes, cognitive processes, content of cognitive processes: sensation, psychophysics, stimuli thresholds, reaction time, perceptual processes, imagination, fancy, memory, learning, thinking as problem solving, processes of thought, operation of thought, comprehension processes, intelligence, gift, ability, talent, concept-formation processes, inference processes, deductive reasoning, speech, language, thinking and speech, thinking and language, creativity, formal cognitive processes: attention, emotional processes, will, voluntary action, voluntary processes, motivation, interaction of psychical processes, models of interaction of psychical processes.
Cognitive psychology
paradigm of cognitive psychologie, information-processing paradigm,
symbol, symbolic processes, sign, meaning, modularity, mental rotation, mental representation, mental model, mental maps, semantic network, network models; cognitive science, connectionism, connectionistic model, subsemantic network.
Poslední úprava: Erudio ()
Literatura
Odborná literatura:
Atkinsonová, R. a kol.: Psychologie. Praha, Portál 2003.
Gentner, D., Stevens, A. L. (Eds.): Mental Models. Hillsdale, New Jersey, Lawrence Erlbaum Ass., 1983.
Nakonečný, M.: Základy psychologie. Praha, Academia 2002.
Plháková, A. Učebnice obecné psychologie. Praha, Academia 2003.
Sedláková, M.: Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie: Mentální representace a mentální modely. Praha, Grada 2004.
Sternberg, R., J.: Kognitivní psychologie. Praha, Portál 2002.
Švancara, J.: Úvod do kognitivní psychologie. Brno, MU 1993.
Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (19.09.2005)
Sylabus -
Cílem kursu je výklad systému obecně psychologických poznatků. Tento systém je podáván pluralisticky, přičemž stěžejní tendencí je snaha o syntézu poznatků založených na různých psychologických přístupech a paradigmatech. V první části je vymezen předmět obecné psychologie, je pojednáno o jeho metodách a cílech a o místě tohoto oboru v systému psychologických disciplín. Hlavní část přednášek se zaměřuje na jednotlivá témata obecné psychologie; zvláštní pozornost je věnována problematice kognitivně psychologické. Postupně jsou probírána tato témata: vnímání, pozornost, paměť, představivost a fantazie, vědomí a nevědomí, myšlení, řeč a význam. Vedle kognitivně psychologické problematiky je v rámci přednášek podán také úvod do kognitivní psychologie jakožto psychologického směru založeného na informačním paradigmatu. Teoreticky zaměřené přednášky jsou v průběhu kursu doplňovány semináři, ve kterých jsou presentovány názorné ilustrace, zkoušky a experimenty.
Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (19.09.2005)
General psychology I:
The course pluralistically covers the structure of psychological science and aims to synthesize the knowledge based on various approaches and paradigms. In the first part the subject of general psychology is defined, the methods, goals and relations to other disciplines are introduced. The main part of the course covers the main topics of general psychology, emphasizing the cognitive psychology. The topics include: perception, attention, memory, imagination and fantasy, consciousness and unconsciousness, thinking, language and semantics. Beside the cognitive psychology topics the general psychology according to information paradigm is also introduced. The theory-focused lectures are accompanied with seminars, where experiments, methods and illustrations are presented.
Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (19.09.2005)