|
|
|
||
Cílem studijního předmětu je seznámit studenty s teoretickými otázkami využití informačních a komunikačních technologií (ICT) ve funkci virtuálního edukačního prostředí a umožnit jim prakticky si vyzkoušet některé modely výuky uspořádané ve virtuálním prostředí, navrhnout a vytvořit modelové výukové situace s využitím různých technologických prostředků ke komunikaci a spolupráci, pro distribuci edukačního obsahu, pro aktivizaci žáků a evaluaci procesu učení a výuky. Do předmětu je zařazena i problematika týkající se výukových objektů a jejich úložišť.
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (15.09.2009)
|
|
||
Autorský zákon [online]. [cit. 16.2.2009]. Dostupný na: http://cs.wikipedia.org/wiki/Autorsk%C3%BD_z%C3%A1kon. ASSCHE, F.V. Evaluation Targets & Methodology [online]. 2007 [cit. 3.9.2009]. Dostupný na: http://info.melt-project.eu/shared/data/melt/MELT_D7P1_final.pdf. COLLIS, B. Tele-learning in a Digital World. The Future of Distance Learning. Thomson Computer Press, 1996. ISBN 1-85032-157-4. DOWNES, S. E-learning 2.0 [on-line]. [cit.3.9.2009]. Dostupné na: http://www.elearnmag.org/subpage.cfm?section=articles&article=29-1. DOWNES, S. Copyrights Ethics and Theft [on-line]. [cit.3.9.2009]. Dostupné na: http://www.downes.ca/cgi-bin/page.cgi?post=65 GRUBER, L. Licence Creative Commons a šedá literatura [online]. 2008 [cit. 16.2.2009]. Dostupný na: http://nusl.stk.cz/images/CC_text.pdf. HODGINS, W., CONNER, M. Everything You Ever Wanted to Know About Learning Standards but Were Afraid to ask [on-line]. [cit. 3.9.2009]. Dostupné na: http://www.linezine.com/2.1/features/wheyewtkls.htm. IEEE Standards Asociation. http://standards.ieee.org/ IMS Learning Design Best Practice and Implementation Guide [on-line]. [cit.3.9.2009]. Dostupné na: http://www.imsglobal.org/learningdesign/ldv1p0/imsld_bestv1p0.html IMS GLC [on-line]. [cit.3.9.2009]. Dostupné na: http://www.imsglobal.org/learningdesign/. KAY, R.H., KNAACK, L. A multi-component model for assessing learning objects : The learning object evaluation metric (LOEM) [online]. 2008 [cit. 30.7.2009]. Dostupný na: http://www.ascilite.org.au/ajet/ajet24/kay.html. KULIČ,V. Psychologie řízeného učení. Praha : Academia, 1992. ISBN 80-200-0447-5. LeMill. http://lemill.net/ Learning Objects & Learning Standards [on-line]. [cit. 3.9.2009]. Dostupné na: http://www.learnativity.com/standards.html. MERGEL, B. Instructional Design and Learning Theory [on-line]. [cit. 1.2.2008]. 1998. http://www.usask.ca/education/coursework/802papers/mergel/brenda.htm MOODLE. http://moodle.org MONTECINO, V. Online distributed ed / writing, discussion groupware. Synchronous and asynchronous [on-line]. Last updated November 2003. [cit. 3.9.2009]. Dostupné na: http://mason.gmu.edu/~montecin/platforms.htm MUDRÁK, D. Online vzdělávací prostředí jako nástroj komunikace ve škole. Praha : PedF UK, 2003. Diplomová práce. PETERSEN, R. ?Real world? connections through videoconferences. In: Sborník Jedenácté POŠKOLE. Praha : ČVUT, 2002. s.15-17. ISBN 80-238-8598-7. Eds. M.Černochová, I.Fialová, S.Siňor. P?LDOJA, H. LeMill: Web community for finding, authoring and sharing learning resources [on-line]. [cit. 3.9.2009]. Dostupné na: http://www.jsi.cz/Members/jan.wagner/lemill-web-community-for-finding-authoring-and-sharing-learning-resources/ SAK, P., MAREŠ, J., NOVÁ, H., RICHTER, V., SAKOVÁ, K., SKALKOVÁ, J. Člověk v informační společnosti. Vzdělávání a život v komputerizovaném světě. Praha : Portál, 2007. SIEMENS, G. Instructional Design in Elearning [on-line]. [cit. 3.9.2009]. Dostupné na: http://www.elearnspace.org/Articles/InstructionalDesign.htm. TET 2001. Proceedings of International Conference Telecommunications for Education and Training. Praha : Karlova Univerzita, 2001. Eds. Z.Lustigová, H.Sponberg, S.Zelenda. VÁŇOVÁ, T., VÁŇOVÁ, A. Moodle v síti. PragoData Consulting, 2009. Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (04.12.2009)
|
|
||
ÚVOD Teoretické otázky řízení učení a systémů pro řízení výuky. Pojmy modely učení, řízené učení, interakce řídícího systému s řízeným systémem, otevřený systém, e-learning, e+learning.
E-LEARNING JAKO MODEL OTEVŘENÉ VÝUKY VE ŠKOLNÍ PRAXI Možnosti a způsoby využití ICT jako podpory učení žáka. Základní pojmy (programované učení, e-learning, výukové programy, on-line formy výuky, on-line podpora výuky, blended learning, výukový objekt, úložiště výukových objektů, aj.). Edukační procesy podporované ICT. Činnosti učitele a jeho úloha ve výuce s on-line podporou. Činnosti žáka při učení podporovaném ICT. Výhody a nevýhody on-line podpory prezenční výuky ve škole.
TECHNOLOGIE PRO APLIKACI E-LEARNINGU DO VÝUKY VE ŠKOLE Práce s vybranými technologiemi pro tvorbu a distribuci výukového obsahu prostřednictvím počítačové sítě. Výhody a nevýhody. Prostředí pro kolaboraci a sdílení výukových objektů a náměty pro jejich využití ve výuce. Práce s vybranými běžně dostupnými technologiemi synchronní a asynchronní komunikace (např. chat, videokonference) při komunikaci a spolupráci účastníků výuky prostřednictvím počítačové sítě. Sdílení software. Výhody a nevýhody. Práce s vybranými technologiemi pro zajištění zpětné vazby prostřednictvím počítačové sítě ve výuce a při učení. Výhody a nevýhody.
TEORETICKÉ PŘÍSTUPY K MODELOVÁNÍ VIRTUÁLNÍCH VZDĚLÁVACÍCH SYSTÉMŮ Standardy pro vývoj virtuálních vzdělávacích prostředí. IEEE standardy. Model LTSA.
POČÍTAČOVÉ EDUKAČNÍ SYSTÉMY PRO ŘÍZENÍ ŽÁKOVA UČENÍ Modelové ukázky komerčních a Open Source systémů VLE, LMS k podpoře výuky a řízení učení žáka v prezenční výuce. Komunikace a principy řízení distribuované výuky.
ZÁKLADY PRÁCE S MOODLE Základní charakteristiky a možnosti Moodle z hlediska různých skupin uživatelů. Seznámení s jednotlivými funkcemi a nástroji Moodle.
NÁVRH SCÉNÁŘE Návrh scénáře elearningového projektu výuky s využitím výukových objektů a různých technologií k zajištění podpory učení žáka. Kritéria pro hodnocení elearningových kurzů. Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (15.09.2009)
|