Kurz je zaměřen na rozvoj vzdělávání v české multikulturní společnosti. Umožňuje studentům chápat a přijímat různorodost jako pozitivní jev a hodnotit rozdíly mezi lidmi z různých kultur jako přínosné. Cílem kurzu je přispět k vytvoření respektujících vztahů mezi kulturami. Studenti se pomocí vlastních vyjadřovacích prostředků učí komunikovat a spolupracovat s příslušníky odlišných sociokulturních skupin. Kritická analýza a pochopení odlišností by měly utvářet motivaci k interkulturním výměnám, podporovat pocit solidarity a schopnost reflektovat sociální a ekonomické nerovnosti. Interkulturní vzdělávání umožňuje přizpůsobit vzdělávání a výchovné programy podmínkám a potřebám regionu a místní komunity.
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2012)
The course focuses on the development of education in Czech multicultural society. It helps students understand and accept diversity as a positive phenomenon and consider differences between people from different cultural backgrounds as highly contributive. Students learn how to communicate and cooperate with members of different sociocultural groups using their own means of expression. Critical analysis and understanding of differences should shape motivation to intercultural exchange, support the feeling of solidarity and the ability to reflect social and economic inequality. Intercultural education allows adapting education and educational programmes to conditions and needs of a specific region or local community.
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2012)
Cíl předmětu -
Studenti na základě seznámení se základními teoriemi interkulturní výchovy dokáží zpracovat konkrétní projekt výuky.
Poslední úprava: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (27.10.2019)
The aim of the course is to introduce students into basic terms and help them look for adequate methods of teaching multicultural education.
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2012)
Literatura -
ŠIŠKOVÁ, T. Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál, 2001. ŘÍČAN, P. S Romy žít budeme - jde o to jak. Praha: Portál, 1998. PRUCHA, J. Multikulturní výchova - teorie, praxe, výzkum. Praha: ISV, 2001. NEČAS, C. Rómové v České republice včera a dnes. Olomouc: Univerzita Palackého, 1999. ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998. ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Rómů. Praha: Grada, 2001. SEKYT, V. Zamyšlení nad zvláštnostmi romských dětí vstupujících do školy. Praha: Portál, 1998. SEKYT, V. Národnostní menšiny v České republice. In. Studijní materiály pro školení terénních sociálních pracovníků. Praha: Člověk v tísni, 2001. BALVÍN, J. aj. Rómové a etika multikulturní výchovy. Ústí nad Labem, Hnutí rodina, 1999. BALVÍN, J. aj. Rómové a alternativní pedagogika. Ústí nad Labem: Hnutí rodina, 2000. DANIEL, B. Dějiny Rómů. Olomouc: PedF UP, 1994. PAVLÁT, L. Židovská tématika v českých školách. Praha: AŽV, 1998. RÝDL, K. a NEZEL, I. Rasismus a nacionalismus v současném životě. Praha: IPPP, 1997. ŠATAVA, L. Národnostní menšiny v Evropě. Praha: Železný, 1994. Mezinárodní dokumenty o lidských právech a humanitárních otázkách
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2012)
ŠIŠKOVÁ, T. Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál, 2001.
ŘÍČAN, P. S Romy žít budeme - jde o to jak. Praha: Portál, 1998.
NEČAS, C. Rómové v České republice včera a dnes. Olomouc: Univerzita Palackého, 1999.
ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998.
ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Rómů. Praha: Grada, 2001.
SEKYT, V. Zamyšlení nad zvláštnostmi romských dětí vstupujících do školy. Praha: Portál, 1998.
SEKYT, V. Národnostní menšiny v České republice. In. Studijní materiály pro školení terénních sociálních pracovníků. Praha: Člověk v tísni, 2001.
BALVÍN, J. aj. Rómové a etika multikulturní výchovy. Ústí nad Labem, Hnutí rodina, 1999.
BALVÍN, J. aj. Rómové a alternativní pedagogika. Ústí nad Labem: Hnutí rodina, 2000.
DANIEL, B. Dějiny Rómů. Olomouc: PedF UP, 1994.
PAVLÁT, L. Židovská tématika v českých školách. Praha: AŽV, 1998.
RÝDL, K. a NEZEL, I. Rasismus a nacionalismus v současném životě. Praha: IPPP, 1997.
ŠATAVA, L. Národnostní menšiny v Evropě. Praha: Železný, 1994.
Mezinárodní dokumenty o lidských právech a humanitárních otázkách
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (17.10.2010)
Požadavky ke zkoušce -
Požadavky na klasifikovaný zápočet Studenti si vyberou jedno z témat multikulturní výchovy a pro jeho zpracování mohou zvolit jednu ze tří forem: - seminární práci - poster - power pointovou prezentaci
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2012)
Students choose one of the topics of multicultural education and can select one of three options of dealing with it:
? seminar paper
? poster
? Powerpoint presentation
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (08.11.2010)
Sylabus -
- multikulturní výchova jako průřezové téma v RVP a ŠVP; - vymezení základních pojmů (intergaxe, asimilace, inkluze, stereotypy, xenofobie, rasisnus, gender -problémy); - kulturní zvyklosti různých národů a etnik; - rozdílné symboly v komunikaci, komunikační bariery, etiketa; - aktuální témata pro výuku MV; - zdroje informací pro výuku MV; - specifické metody výuky MV s ukázkami;
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2012)
- multicultural education as a cross-sectional topic in Framework Education Programme (RVP) and School Education Programme (ŠVP); - the definition of basic terms (integration, assimilation, inclusion, stereotypes, xenophobia, rasism, gender issues); - culture traditions of different nations and ethnic groups - different symbols in communication, communication barriers, etiquette; - topical issues of teaching multicultural education; - sources of information for teaching multicultural education; - specific methods of teaching multicultural education with examples.
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2012)