Seminář je určen především pro studenty, kteří se zajímají o nové metody techniky ve vyučování. Jejich společným znakem je dovednost žáků spolupracovat na úkolu, vytvářet klima pro sdílení a umět potlačit individualismus ve prospěch fungování celku. Seminář je rozdělen na část teoretickou a praktickou. Na seminářích se studenti seznámí s konkrétními základy inovačních trendů ve vyučovacím procesů, dále se seznámí s programem Začít spolu, Zdravá škola, PAU atd. součástí semináře je beseda s ředitelkou České školní inspekce. V části praktické navštíví studenti školu, která se těmito trendy zabývá. Na závěr semináře studenti zpracují návrh skupinové nebo kooperativní výuky ve své aprobačním předmětu. Úkolem semináře je také pochopení výhod a mezí zavádění těchto forem do výchovy vzdělávacího procesu.
Obsah kurzu
- Historická východiska kooperace žáků ve vyučování
- Model kooperativního vyučování
- Realizace kooperativního vyučování
- Podmínky pro kooperativní učení ve škole
- Plánování, realizace a hodnocení kooperativního učení
- Fáze kooperativního učení
- Role učitele při kooperativním učení a jejich vzdělávání
- Podmínky pro uplatnění modelu kooperativního učení ve škole
- Výhody a meze používání této formy vyučování
Poslední úprava: Nováková Daniela, PhDr., Ph.D. (06.06.2006)
The seminar is designed for students interested in new methods and teaching techniques. These methods and techniques
focus on developing the ability of the learners to cooperate, share ideas, learn from one another and to restrain the individual
needs in order for the team to work.
The seminar is divided into the theoretical and practical part. In the theoretical part of the seminar the students will not only
acquire specific information about the innovative trends of the educational process but also get an insight into programs
such as Začít spolu (Step by Step), Zdravá škola (Healthy School), Přátelé angažovaného učení (etc. Friends of Committed
Learning) etc. The students will also attend a discussion with the head of the Czech School Inspection.
The practical part of the seminar will take place in a school engaged in the above mentioned programs and trends. The final
outcome of the seminar is a students´ project, in which they design a proposal of a cooperative learning project within their
major.
Another goal of the seminar is to develop the understanding of the advantages and limits of implementing the above
mentioned innovative forms of student instruction into the educational process.
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (31.03.2009)