Správa a řizení ve školství - O02314042
|
|
|
||
1.Omezení výkladu:
- nedostatek zkušeností
- mládí
- politizování a ideologizace školství
- proměnlivé koncepce školství
- složitá hospodářská a společenská situace republiky a školství
- nízká prestiž učitelského povolání
2.Osobnost vedoucího pracovníka ve školství
- vědomí vlastních postojů a jejich proměn
- rozvíjení a vyhasínání vloh
- stupně působnosti vedoucího pracovníka
- analýza vlastních předpokladů pro kariéru vedoucího pracovníka
- touha po prestiži
- touha po moci
- schopnost manipulace lidmi
- schopnost vcítění se do jiných lidí
- schopnost chladnokrevného hodnocení
- schopnost komunikace
- schopnost spolupráce
- schopnost plánování
3.Škola jako organizace
- specifika populace školy
- žáci
- učitel
- neučitelský personál
- rodiče
- specifika cílů školy
- výchova
- vzdělávání
- další cíle školy ( výroba, působení na rodiče, působení na obec a pod. )
- relativní odtrženost školy od ekonomického a společenského dění
- rychlý tělesný, inteligenční a citový vývoj populace žáků v čase a rozdíly spojené s věkem, inteligencí a společenským zařazením
- specifika řízení učitelů ( dobře učí pouze spokojený člověk )
4.Formální organizace školy
- úloha ředitele a jeho všeobecná zodpovědnost
- úloha zástupců
- předmětové komise
- přidělování specifických zodpovědností
- ekonomický úsek
- kuchyň a jídelna
- školník
- zdravotnické služby
- poradensko-psychologické služby
- pedagogická rada
- sdružení rodičů a přátel školy
- nadace
- smluvně spolupracující instituce
5.Škola jako součást školství a společnost
- ministerstvo školství
- spolurozhodující ministerstva ( především vnitra, zdravotnictví, obrany )
- školské úřady a komise
- místní zastupitelstva
- jiné pedagogické instituce
- nakladatelství s učebnicovým programem
- instituce využitelné pro práci školy ( knihovny, muzea, divadla, kina a j. )
- firmy využitelné pro práci školy
6.Rozpočet školy
- pravidla přidělování financí do rozpočtu
- vnitřní struktura rozpočtu
- motivační složky rozpočtu
- cesty zvyšování rozpočtu
7.Personalistika školy
- stanovení potřeby učitelů a dalších pracovníků
- vyhledávání kandidátů k přijetí
- přijímání pracovníků
- motivování pracovníků
- hodnocení pracovníků
- udržování pracovních a mezilidských vztahů v rámci školy
- odměňování pracovníků
- trestání pracovníků
- další vzdělávání pracovníků
8.Nestátní školství
- typy nestátních škol
- soukromé školy
- církevní školy
- spolkové? školy
- podnikové školy
- specifika práce nestátních škol
- vztah ke státnímu školství
- vztah k jednotným principům vzdělávání a výchovy
- financování soukromých škol
- státní příspěvky
- platby rodičů ( žáků )
- příspěvky institucí, firem a jednotlivců
9. Legislativa
- obecná problematika a pojmy
- zákon
- právo
- ústava
- předpis
- právní zodpovědnost
- nadnárodní právní normy
- legislativa EU
- mezinárodní soudy ( Brusel, Strassbourg)
- materiály OSN
- zákoníky
- občanský
- obchodní
- trestní
- školní zákony předpisy a směrnice nižších úrovní
Poslední úprava: Nováková Daniela, PhDr., Ph.D. (06.06.2006)
|
|
||
BACÍK,F.,KALOUS,J. ,SVOBODA,J. A KOL. Kapitoly ze školského managementu. Praha : PedF UK, 1998. EGER, L. A KOL. Efektivní školský management. Plzeň : Vydavatelství ZČU 1998. Ředitelé škol v zemích EÚ.Praha : ÚIV, 1999.
Poslední úprava: Nováková Daniela, PhDr., Ph.D. (06.06.2006)
|