|
|
|
||
Cílem kurzu je poskytnout studentům základní informace z obnlasti sociální psychologie s důrazem na praktickou aplikaci poznatků v prostředí současné školy.
Poslední úprava: Erudio ()
|
|
||
Základní literatura:
VÝROST, J.; SLAMĚNÍK, I. (1997). Sociální psychologie.Praha : ISV nakladatelství. JANOUŠEK, J. (1986). Metody sociální psychologie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství. NAKONEČNÝ, M. (1999). Sociální psychologie. Praha : Academie. HELUS, Z. (1992) Sociální psychologie pro učitele. Praha : Karolinum. HEWSTON, M. (ed.) (1992). Introduction to Social Psychology : A European Perspective. Oxford: Blackwell.
Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (20.09.2005)
|
|
||
CÍL KURZU: Cílem kurzu je seznámit studenty/ky s oborem sociální psychologie jako mezní disciplínou psychologie a sociologie (ukázány budou nejen jejich hranice, ale také jejich vzájemné prolínání a přínosy ke zkoumání interdisciplinárních témat, jako je například školní výchova a vzdělávání). Vedle představení obsahu a vývoje sociální psychologie a jejího postavení mezi ostatními vědami a psychologickými disciplínami bude pozornost věnována klíčovým sociálně-psychologickým teoriím a přístupům ke studovaným tématům. A to zejména k tématům sociální skupiny, sociální vnímání a poznávání, sociální komunikace, stereotypy a předsudky atd. Při výkladu bude důraz kladen na zprostředkování teoretického a metodologického zázemí pro aplikaci sociálně-psychologického pojetí uvedených témat na pedagogickou realitu (např. školní třída jako sociální skupina).
OBSAH KURZU: 1. Předmět sociální psychologie. Metodologie a metody v sociální psychologii. Vazby sociální psychologie na ostatní psychologické disciplíny a další vědní obory. 2. Paradigmata v sociální psychologii. Přínosy hlavních psychologických směrů a škol k současnému poznání sociální psychologie. 3. Socializace. Rodinná a školní socializace. 4. Sociální role. Konflikty rolí. Osobní identita. 5. Sociální učení. 6. Sociální skupiny. Jedinec a skupina. Vztahy mezi skupinami. 7. Sociální komunikace. Jazyk. Sociální jednání. Prosociální jednání, agresivita, afiliace. Sociální ovlivňování. 8. Sociální vnímání a poznávání. Laické chyby ve vnímání a hodnocení. Kauzální atribuce. 9. Postoje a jejich změny. Předsudky a stereotypy. Poslední úprava: MORAVCOI/PEDF.CUNI.CZ (01.10.2007)
|