|
|
|
||
Cíl předmětu spočívá v rozvíjení pěveckých dovedností v souladu s interpretací literatury příslušných stylových období, v rozvíjení kreativních schopností na základě pěvecké improvizace. Obsah předmětu Osvojení základů pěvecké techniky. Správný pěvecký postoj. Technika mluveného projevu. Zpěv lidových písní. Vokální improvizace drobných formových útvarů. Poslední úprava: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2010)
|
|
||
Záměrem pedagogické činnosti je další rozvoj pěveckých schopností a dovedností, navazující na obsah výuky v 1. a 2. ročníku. Výuka předpokládá větší podíl samostatné domácí přípravy studentů. Je vedena formou interpretačního semináře. Hodinu tvoří samostatně připravené vystoupení studentů a společný rozbor interpretačního výkonu. Stupeň pěvecké vyzrálosti studentů je konfrontován s poslechem mistrovských nahrávek. Poslední úprava: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2010)
|
|
||
ASPELUND, D. L. O pěveckém umění. Praha : SNKLHU, 1955.
HOLEČKOVÁ, J. 500 pěveckých cvičení. Praha : Supraphon, 1973.
KIML, J. Co máme vědět o hlasu. Praha : Supraphon, 1989.
KOHOUTEK, F. Houslová hra ve světle soudobé vědy. 1. vyd. Praha : SPN, 1983. 173 s.
MARTIENSEN, A. Tvorivé vyučovanie klavírnej hry. Bratislava : Opus, 1985.
MARTIENSSENOVÁ - LOHMANOVÁ, F. Vzdělaný pěvec. Praha : KORA, 1994. ISBN 80-85644-04-5.
NEJGAUZ, G.G. O umění klavírní hry. 1. vyd. Praha : SPN, 1983. 187 s.
ROKYTA, J. ; STOLAŘÍK, J. ; ZENKL, L. Jak zpívat lidové písně. Ostrava : Krajské kulturní středisko, 1990. ISBN 80-85029-13-8.
SEHNAL, J. Housle a houslová hra. Olomouc : Univ. knihovna, 1958. 31 s.
ŠIMONKOVÁ, D. Desatero nezbytností klavíristy. 1. vyd. Praha : SPN, 1986. 97 s.
VLASÁKOVÁ, A. Klavírní pedagogika : první kroky na cestě ke klavírnímu umění. 2. vyd. Praha : Akademie múzických umění, Hudební fakulta, 2003. ISBN 80-7331-005-8.
VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, J. Didaktika zpěvu pro sólisty, sborové pěvce a budoucí pěvecké pedagogy. Plzeň : Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7082-842-0.
Poslední úprava: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2010)
|
|
||
1) Nastudování jedné vokální skladby ze závažného cyklu české písňové tvorby 2) Příprava dvanácti písní s vlastním klavírním doprovodem, které budou vybrány s ohledem na požadavky k bakalářské zkoušce. Poslední úprava: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2010)
|
|
||
Sylabus frekventovaných a průběžně osvojovaných pojmů a dovedností:
1) Pěvecké dýchání- Fyziologie dechu, typy dechu, cviky navozující žeberně brániční dech, vedení dechu při fonaci, dechová opora. Pěvecký postoj a pěvecký sed.
2) Nasazení tónů, rozvoj pěvecké rezonance, hlavový tón, plný tón, hlasové rejstříky.
3) Pěvecká artikulace, vyrovnání vokálů, neutralizace vokálů.
4) Vazba tónů, legato, tenuto, portamento, ripetuto.
5) Hudební artikulace, stylové melodické ozdoby, mezzavoce, mezzadi voce
6) Zásady české pěvecké výslovnosti (vazba).
7) Pěvecká fráze a práce s dechem.
8) Pěvecká cvičení určená k rozezpívání
Poslední úprava: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2010)
|