Cílem kurzu je uvést posluchače do problematiky vyučování literatuře v rámci předmětu cizí jazyk. Přiblížit studentům
význam literatury při vytváření sociálně-kulturních a interkulturních kompetencí. Vyučování literatuře promítnout do
literárně-vědného systému (z pohledu literárně-historického i literárně-teoretického) a do systému literární komunikace
(odehrávající se v prostředí školy i mimo ni). Obsahově lze kurz rozdělit do následujících problémových okruhů: Literární
výchova jako součást vyučování cizímu jazyku. Literární text jako subjednotka systému umělecké literatury a jako
samostatně fungující jednotka sociálně kulturního systému. Činnostně orientovaný charakter práce s textem. Teorie
literatury a literární dějepis ve vyučování cizímu jazyku.
Poslední úprava: MIKESOVA/PEDF.CUNI.CZ (11.10.2007)
The aim of the course is to introduce the problems of teaching literature within a foreign language subject. The students will be shown the importance of literature for creating social-cultural and intercultural skills. Teaching literature will be put into context with the system of literature (with both literary-historic and literary-theoretic aspects) and literary communication (taking place at/outside school). As far as the contents is concerned, the course may be divided into following topics: Literature lessons as a part of teaching foreign languages. Literary text as a subunit of the system of literature and as an independent unit of the social-cultural system. Activity-directed text analysis. Theory of literature and literary history in teaching foreign languages.
Poslední úprava: HROUDOVA (20.09.2005)
Literatura
BOGDAL, K.H.; KORTE, H. (Hrsg.) Grundzüge der Literaturdidaktik. München: Deutscher Taschenbuch Verlag, 2002. ISBN 3-19-001430-2.
KAST,B. Jugendliteratur im kommunikativen Deutschunterricht. Berlin; München: Langenscheidt, 1985. ISBN 3468494335.
GANSEL, C. Moderne Kinder- und Jugendliteratur: ein Praxisbuch für den Unterricht. Berlin: Cormelsen Scriptor, 1999. ISBN 3589211520.
LANGE, G. Erwachsen werden. Jugendliterarische Adoleszenzromane im Deutschunterricht: Grundlagen. Didaktik. Unterrichtsmodelle. Hohengehren: Schneider Verlag, 1999. ISBN 3896762192..
MAIER, K.E. Jugendliteratur: Formen, Inhalte, pädagogische Bedeutung. Bad Heilbronn: Julius Klinkhardt 1993. ISBN 3-7815-0750-5.
NEUBERT, R. Abriss zur Theorie, zur Geschichte und zur Didaktik der deutschen Kinder- und Jugendliteratur. Plzeň: Ped.fakulta Západočeské univerzity, 1996. ISBN 80-7082-510-3.
WERR, U. Literatur zum Anfassen : Vorschläge zu einem produktiven Umhang mit Literatur. München: Hueber, 1987. ISBN 3-19-001430-2.
SWANTJE, E. Lesetheorie und fremdsprachliche Lesepraxis aus der Perspektive des Deutschen als Fremdsprache. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 1998. ISBN 3-8233-5296-2.
CHALOUPKA, O. Systém literární výchovy a jeho perspektivy. Praha: ČSAV, Pedagogický ústav Jana Ámose Komenského, 1984.
BONFADELLI, H.; BUCHER, P. (Hrsg.) Lesen in der Mediengesellschaft: Stand und Perspektiven der Forschung. Zürich: Verlag Pestalozzianum, 2002. ISBN 3907526996.
SWANTJE, E. Lesen als Verstehen. Zum Verstehen der fremdsprachlichen Texte und zu ihrer Didaktik. Berlin; München; Wien; New York: Langenscheidt, 1992. ISBN 3-468-49678-8.
WESTHOFF, G. Fertigkeit Lesen. Berlin, München, Wien, New York: Langenscheidt, 1997. ISBN 3-468-49663.
Poslední úprava: HROUDOVA (23.09.2005)
Požadavky ke zkoušce
Požadavky: aktivní účast na semináři (75 % docházky).
Prezentace a písemné odevzdání didaktické adaptace luterárního textu podle vlastního výběru (téma je nutné dohodnout s vedoucí semináře).
Termín odevzdání písemné formy: zápočtový týden.
Poslední úprava: MIKESOVA/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2009)