PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Lingvodidaktika I - O02307039
Anglický název: Methodology I
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: němčina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Rok4
Staré označení: LING
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Němčina
Je prerekvizitou pro: O02307040
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Cílem kurzu je v rámci přednášek zprostředkovat studentům základní teoretické poznatky z didaktiky a lingvodidaktiky zaměřené zejména na vývoj metod ve výuce cizího jazyka. V rámci seminářů pak seznámit studenty s problematikou osvojování řečových dovedností a jazykových prostředků. Obsah kurzu tvoří témata: Předmět didaktiky německého jazyka, didaktika jako vědní a studijní disciplína v učitelském vzdělání a její vztah k ostatním vědním oborům. Vývoj vyučování CJ, didaktické/metodické směry (z pohledu historického), současné lingvodidaktické směry a koncepce cizojazyčné výuky, vývojové trendy, alternativní metody. Vztah mezi jazykovými prostředky a řečovými dovednostmi. Řečové dovednosti: čtení a poslech s porozuměním, ústní projev a písemný projev. Jazykové prostředky: osvojování gramatiky, slovní zásoby výslovnosti a pravopisu. Typologie cvičení ve výuce němčiny jako cizího jazyka.
Poslední úprava: NECASOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.10.2007)
Literatura

BAUSCH, K.R.; CHRIST, H.; KRUMM, H.J. Handbuch Fremdsprachenunterricht. 3., überarbeitete und erweiterte Auflage. Tübingen : A. Francke Verlag, 1995.

BENEŠ, E. Metodika vyučování cizích jazyků. Praha: SPN, 1969.

CHODĚRA, R.; RIES, L. Výuka cizích jazyků na prahu nového století. I. a II. díl. Ostrava : 1999/2000.

CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků. Praha : Academia, 2006

GUDJONS, H. Handlungsorientiert lehren und lernen : Schüleraktivierung - Selbständigkeit - Projektarbeit. 3., neubearbeitete und erweiterte Aufl. Bad Heilbrunn/Obb. : Verlag Julius Klinkhardt, 1992.

HENDRICH, J. et al. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988.

HENRICI, G.; RIEMER, C. Einführung in die Didaktik des Unterrichts DaF mit Videobeispielen. Schneider, 2001.

RAMPILLON, U. Lernen leichter machen. Hueber, 1999.

STORCH, G. Deutsch als Fremdsprache - Eine Didaktik. München : Wilhelm Fink Verlag, 1999.

WICKE, R. E. Aktive Schüler lernen besser : Ein Handbuch aus der Praxis für die Praxis. 1. Aufl. München : Verlag Klett Edition Deutsch, 1993.

WEIGMANN, J. Unterrichtsmodelle für DaF. Hueber, 1999.

WICKE, R. E. Vom Text zum Projekt : Kreative Textarbeit und Offenes Lernen im Unterricht "Deutsch als Fremdsprache". Berlin : Cornelsen, 1997.

Společný evropský referenční rámec pro jazyky. 1. české vydání. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2000.

Pedagogické dokumenty pro příslušné typy a stupně škol.

Učebnice pro základní školu/základní školu s rozšířenou výukou CJ, Učebnice pro gymnázia a různé typy středních škol.

Evropské jazykové portfolio.

Poslední úprava: NECASOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.10.2007)
Požadavky ke zkoušce
  • aktivní účast na semináři (80%)
  • referát
  • seminární práce
Poslední úprava: NECASOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.10.2008)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK