PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu.
Vybrané problémy životního prostředí pro biology - O02302027
Anglický název: Representative and chosen environmental problems
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (25)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: ON2302002
Další informace: http://cevv-uk-pedf-blog.cz
Staré označení: VPŽP
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Biologie > Biologie, Antropologie, Buněčná fyziologie a biochemie, Vývojová biologie, Didaktika biologie, Ekologie, Entomologie, Ekologie a přírodní prostředí, Ekologie a etologie, Předměty širšího základu, Předměty obecného základu, Geobotanika, Genetika, Lidská a živočišná fyziologie, Hydrobiologie, Imunologie, Mikrobiologie, Molekulární biologie, Neurobiologie, Botanika nižších rostlin, Zoologie bezobratlých, Anatomie a fyziologie rostlin, Parazitologie, Molekulární biologie rostlin, Teoretická biologie, Zoologie obratlovců, Virologie, Botanika vyšších rostlin
Je záměnnost pro: ON2302002
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Znečištění hlukem, znečištění světlem, znečištění zářením, problematika hormonálně aktivních látek v životním prostředí, odcizování přírodě, zooterapie, projektové vyučování, narativní vyučování, environmentální etika, environmentální morální výchova.
Poslední úprava: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (30.01.2008)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je seznámit studenty - budoucí učitele biologie s méně známými problémy životního prostředí a připravit je na případnou roli koordinátora EVVO na školách. Tomuto cíli je uzpůsobena jak metoda výuky, tak požadované výstupy. V kostce se jedná o důraz na rozvoj komunikačních schopností, spolupráce, kritického a interdisciplinárního myšlení a pochopitelně základní orientaci ve složité problematice ochrany životního prostředí.

Poslední úprava: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2008)
Literatura

Literatura základní:

HADA4, E. Ekologické katastrofy.

LORENZ, K. 8 smrtelných hříchů. Praha : Panorama Pyramida, 1990. 99s.

Literatura rozšiřující:

BUBER, M. Já a ty. Olomouc : Votobia, 1995. 1. vyd. 120s. ISBN 80-7198-042-1.

CAMERONOVÁ, A. Dcery Měděné ženy. Volary : Stehlík, 2005. 128s. ISBN: 80-902707-5-1.

CARTER, F. Škola Malého stromu. Praha : Kalich, 2000. 158s.

LOVELOCK J. E. Gaia: Živoucí planeta. Praha : Mladá fronta, 1994. ISBN 80-85368-56-0.

MÍCHAL, I. Ekologická stabilita. Brno : Veronica, 1994. 2. rozš. vyd. 276s.

MÜNDL, K. Zachraňme naději : Rozhovory s Konradem Lorenzem. Praha : Panorama, 1992. 1. vyd. 152s, Bez ISBN.

SINGER, P. Osvobození zvířat. Praha : Práh, 2001. 1. vyd. 259s. ISBN 80-7252-042-3.

SNYDER, G. Tahle báseň je pro medvěda. Praha : Argo, 1997. 177s. ? Básně tzv. deep ecology. Mnohé jsou jen pro dospělé. Několik je vhodných i pro děti.

Poslední úprava: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2008)
Metody výuky

Výuka bude probíht interaktivní formou. Diskuse bude samozřejmostí. Na počátku každé přednášky bude představen nějaký zajímavý host (ať už odborník nebo zajímavý živočich, či rostlina, či přírodnina) nebo zajímavá aktivita. Na začátku každého cvičení bude ukázka motivace (čtení knížky, poslech hudby, krátký film, hra, činnostní aktivita), kterou budou studenti moci později využít při vyučování.

Poslední úprava: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (30.12.2007)
Požadavky ke zkoušce

Závěrečnou práci budou studenti zpracovávat ve skupinách (vytvořených vyučujícím) a za pomoci vyučujícího a studentů z ostatních skupin.

Mohou si vybrat z několika variant její podoby - PowerPointová prezentace, poster, výzkumná sonda, učební pomůcka nebo příspěvek na ENVIWIKI.

Práce bude hodnocena na posledním cvičení nejen vyučujícím, ale také ostatními studenty.

Poslední úprava: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.10.2008)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK