|
|
|
||
Předmět fyziologie rostlin, základní pojmy, metabolismus rostlin, fotosyntéza, primární a sekundární fáze fotosyntézy (C3, C4 a CAM rostliny), metabolismus hub a baktérií, růst a vývoj rostlin, buněčný cyklus (mitóza, meióza), fytohormony, rozmnožování rostlin (pohlavní a nepohlvní), pohyb rostlin, praktická cvičení.
Poslední úprava: VASILIS/PEDF.CUNI.CZ (03.02.2008)
|
|
||
Procházka, S et al. (1998): Fyziologie rostlin. Academia. Praha.
Kincl, M., Krpeš, M. (1994): Fyziologie rostlin. Ostravská univerzita. Ostrava.
Dvořák, P. (1991): Cvičení z fyziologie rostlin. Univerzita Karlova. Praha. Poslední úprava: VASILIS/PEDF.CUNI.CZ (03.02.2008)
|
|
||
Obsah kurzu:
A. Přednášky:
l. Fyziologie rostlin, rostlina a voda: vymezení vědního oboru, předmět oboru, vztahy k jiným biologickým oborům, metody výzkumu, historie, definice rostlin, fce vody v rostlinném organismu, pohyb vody v rostlině (difúze, konvekce, osmóza, osmotický, matricový, turgorový a vodní potenciál, hypotonické, hypertonické, izotonické prostředí, plazmolýza, plazmoptýza), příjem a vedení vody rostlinou (pasivní, aktivní) , kořenový vztlak, transpirační proud, gutace, koheze, adheze, kapilarita, osmoregulace rostliny, evapotranspirace, půda.
2. Minerální výživa rostlinného organismu: fyziologická definice pojmu minerální výživa, biogenní prvky, sušina, kvantiativní a kvalitativní zastoupení biogenních prvků, živné roztoky, příjem a transport minerálních látek, pasivní transport, aktivní transport, mechanizmy aktivního transportu, asimilace a funkce minerálních živin (anorganické, organické).
3. Fotosyntéza: základní princip, struktura a funkce chloroplastů, princip excitace a přenosu elektronů v rámci redoxní kaskády, struktura a funkce fotosystému (PS I a II), primární (světelná) fáze fotosyntézy (fotolýza, vznik ATP a NAHDPH+H, redoxní kaskáda, cyklická a acyklická fotofosforylace), sekundární (temnostní) fáze (Calvinuv cyklus, syntéza látek z produktů Calvinova cyklu /sacharóza, škrob, fruktany/, fotorespirace, C3, C4 a CAM rostliny), vnější faktory ovlivňující fotosyntézu.
4. Respirace: procesy respiračního metabolismu (glykolýza, pentózový cyklus, Krebsův cyklus, oxidativní fosforylace), syntéza z meziproduktů respiračního metabolismu, dýchání rostlin a faktory vnějšího prostředí, hmyzožravé rostliny, autotrofie x heterotrofie, saprofytismus, parazitismus, mixotrofie, symbióza, mikorhiza, rozdělení organismů podle typu metabolismu.
5. Vývoj rostlinného organismu: definice vývoje (růst, diferenciace), iniciály, meristémy, embryonální fáze (buněčný cyklus, mitóza, cytokineze, meióza), expanzní fáze, diferenciační fáze.
6. Regulace růstu a vývoje: regulace růstu a vývoje na vnitrobuněčné, mezibuněčné úrovni a vnějšími faktory, fytohormony (auxiny, giberliny, cytokinny, abscisiny, ethylen), fytochromový a flavinový komplex, fotoperiodismus, etiolace, biorytmicita. 7. Ontogeneze a pohyby rostlin: ontogenetické fáze, klíčení semen, kvetení (jarovizace), zrání plodů (anemochorie, barochorie, hydrochorie, zoochorie, autochorie, klimakterické a neklimakterické plody), opadání listů a plodů, stárnutí a odumírání rostlin nebo jejich částí (apoptóza x nekróza), pohyby rostlin (fyzikální, vitální, indukované, neindukované, taxe, tropismy, nastie).
B. Cvičení:
Potřeby: pracovní plášť, sešit bez linek nebo volné listy papíru (A4), obyčejná tužka, propiska.
1. Osmotická hodnota rostlinných buněk. 2. Chemická analýza rostlinného organismu. 3. Rostlinná barviva jejich vlastnosti a rozklad. 4. Kontrola laboratorních protokolů, udělení zápočtu (docházka, protokoly, znalosti postupů a principů jednotlivých pokusů). Poslední úprava: VASILIS/PEDF.CUNI.CZ (03.02.2008)
|
|
||
Ústní zkouška, znalost učiva v rozsahu sylabu. Poslední úprava: VASILIS/PEDF.CUNI.CZ (28.07.2014)
|