Didaktika výtvarné výchovy 2:
Percepce a interpretace uměleckých děl, jejich zapojení do výtvarné výchovy. Možnosti galerijní edukace. Výtvarná výchova jako tvořivě výrazová disciplína na
primárním stupni vzdělávání.
Didaktika výtvarné výchovy 3:
Obsahy a učivo ve výtvarné výchově - personalizační, socializační a enkulturační rovina obsahů ve Vv. Hodnocení ve výtvarné výchově, evaluace a autoevaluace, konceptová analýza. Didaktické materiály pro výtvarnou výchovu - učebnice, pracovní listy a sešity, odborná literatura. Funkční slovník ve výtvarné výchově.
Poslední úprava: NOVOM8AP (05.09.2014)
Art Education Didactics 2:
Perception and interpretation of art in art education. Gallery and museum education. Art education as a creative and expresive discipline in
primary school.
Art Education Didactics 3:
Contents of Art Education in its curricular frames. Pedagogical approaches to programming in Art Education. Reflection and evaluation, conceptual analysis. Study of the educational materials, art books, literature. Discours of Art Education.
Poslední úprava: NOVOM8AP (05.09.2014)
Cíl předmětu -
Zabývat se otázkami vnímání vizuálního díla, možnostmi jeho interpretace a dalšího zapojení ve výtvarné výchově. Vytvořit předpoklady pro odpovědné a kompetentní a teoreticky reflektované rozhodování učitele v situacích výtvarné výchovy - motivující přípravu, vedení a hodnocení výtvarných činností včetně poučeného náhledu na ně. Rozvíjet schopnost poučeně reflektovat vlastní pedagogickou činnost. Číst odbornou literaturu a orientovat se v teorii výtvarné výchovy. Vytváření funkčního slovníku učitele.
Poslední úprava: NOVOM8AP (05.09.2014)
Cultivate the perception and interpretation of art pieces in the frame of Primary school Art Education. Create the basic for theoretical substantiated process of preparation and realization art aesthetic interactiones in art education in the basic school and evaluative reflection. Stimulation of connection between artistic and psychodidactic dimenzion of profesional competention. Developement of thesaurus of art education theachers. Zabývat se otázkami vnímání vizuálního díla, možnostmi jeho interpretace a dalšího zapojení ve výtvarné výchově. Vytvořit předpoklady pro odpovědné a kompetentní a teoreticky reflektované rozhodování učitele v situacích výtvarné výchovy - motivující přípravu, vedení a hodnocení výtvarných činností včetně poučeného náhledu na ně. Rozvíjet schopnost poučeně reflektovat vlastní pedagogickou činnost. Číst odbornou literaturu a orientovat se v teorii výtvarné výchovy. Vytváření funkčního slovníku učitele.
Poslední úprava: NOVOM8AP (05.09.2014)
Literatura -
BLÁHA,J.; SLAVÍK,J. Průvodce výtvarným uměním V. 1.vyd.Praha : Práce, 1997.128 s. ISBN 80-208-0432-3
Fišer, Havlík, Horáček, R. Slovo, akce, obraz. Brno: MU 2010. ISBN 978-80-210-5389-2
Fulková, M. Když se řekne…vizuální gramotnost. In Výtvarná výchova 2002. č. 4.
Fulková, M., Novotná, M. Výtvarná výchova pro 6. a 7. roč. ZŠ a víceletá gymnázia.
Praha: Fortuna 1997. ISBN 80-7168-382-5
Fulková, M., Novotná, M. Výtvarná výchova pro 8. a 9. roč. ZŠ a víceletá gymnázia.
Praha: Fortuna 1999. ISBN 80-7168-591-7
HAZUKOVÁ,H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. 1.vyd.
Praha: Pedagogická fakulta UK,1994. 36 s. ISBN nemá
HAZUKOVÁ,H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II. 1.vyd.
Praha: Pedagogická fakulta UK,1995. 57 s. ISBN nemá
HAZUKOVÁ,H.; DVOŘÁKOVÁ,M Situace ve výtvarné výchově. Liberec :
Technická univerzita v Liberci, 2002. ISBN 80-7083-661-X.
HAZUKOVÁ,H.; DVOŘÁKOVÁ,M. Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy
Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002. ISBN 80 -7083-660-1.
Roeselová, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1997
Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999. ISBN 80-7178-262-9, s. 33-40,
SLAVÍK, J. Didaktika výtvarné výchovy III. Praha : UK 1990
Slavíková,V.; Slavík, J.; Hazuková, H. Výtvarné čarování. Praha . UK - PedF , 2000
ŠAMŠULA,P. Obrazárna v hlavě 1 - 2 . Výtvarná čítanka pro 2.- 5. ročník základní školy. 1.vyd. Praha : Práce 1996. 96 s. ISBN 80-208-0380-7.
ŠAMŠULA,P.; HIRSCHOVÁ,J. Průvodce výtvarným uměním IV.1.vyd. Praha: Práce,1994.128 s. ISBN 80-208-0008-5.
Třeštík, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011. ISBN: 978-80-87079-15-7
Poslední úprava: NOVOM8AP (05.09.2014)
BLÁHA,J.; SLAVÍK,J. Průvodce výtvarným uměním V. 1.vyd.Praha : Práce, 1997.128 s. ISBN 80-208-0432-3
Fišer, Havlík, Horáček, R. Slovo, akce, obraz. Brno: MU 2010. ISBN 978-80-210-5389-2
Fulková, M. Když se řekne…vizuální gramotnost. In Výtvarná výchova 2002. č. 4.
Fulková, M., Novotná, M. Výtvarná výchova pro 6. a 7. roč. ZŠ a víceletá gymnázia.
Praha: Fortuna 1997. ISBN 80-7168-382-5
Fulková, M., Novotná, M. Výtvarná výchova pro 8. a 9. roč. ZŠ a víceletá gymnázia.
Praha: Fortuna 1999. ISBN 80-7168-591-7
HAZUKOVÁ,H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. 1.vyd.
Praha: Pedagogická fakulta UK,1994. 36 s. ISBN nemá
HAZUKOVÁ,H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II. 1.vyd.
Praha: Pedagogická fakulta UK,1995. 57 s. ISBN nemá
HAZUKOVÁ,H.; DVOŘÁKOVÁ,M Situace ve výtvarné výchově. Liberec :
Technická univerzita v Liberci, 2002. ISBN 80-7083-661-X.
HAZUKOVÁ,H.; DVOŘÁKOVÁ,M. Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy
Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002. ISBN 80 -7083-660-1.
Roeselová, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1997
Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999. ISBN 80-7178-262-9, s. 33-40,
SLAVÍK, J. Didaktika výtvarné výchovy III. Praha : UK 1990
Slavíková,V.; Slavík, J.; Hazuková, H. Výtvarné čarování. Praha . UK - PedF , 2000
ŠAMŠULA,P. Obrazárna v hlavě 1 - 2 . Výtvarná čítanka pro 2.- 5. ročník základní školy. 1.vyd. Praha : Práce 1996. 96 s. ISBN 80-208-0380-7.
ŠAMŠULA,P.; HIRSCHOVÁ,J. Průvodce výtvarným uměním IV.1.vyd. Praha: Práce,1994.128 s. ISBN 80-208-0008-5.
Třeštík, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011. ISBN: 978-80-87079-15-7
Poslední úprava: NOVOM8AP (05.09.2014)
Metody výuky -
seminář
Poslední úprava: NOVOM8AP (05.09.2014)
lecture
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2008)
Požadavky ke zkoušce -
Formy kontroly předmětu: zkouška
průběžné plnění úkolů v semestru písemnou formou, odevzdání v Moodle
Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (12.09.2017)
- Fulfilling the continuous tasks in the study period.
Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (12.09.2017)
Sylabus -
* Klíčová slova: vizuální kultura, umění, výtvarná percepce, interpretace, vizuálně obrazné vyjádření, imaginace, tvorba, znak, výraz, význam, forma, tvořivost, obsah, výtvarné vyjadřovací prostředky, výtvarné techniky a materiály, hodnocení, reflexe, sebereflexe,
Poslední úprava: NOVOM8AP (05.09.2014)
Key words:visual culture, art, art perception, interpretation, imagination, creation, sign, expression, meaning, form, creativity, content, resources of art expression, art techniques and materials, evaluation, reflection.