PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Vzdělávání žáků-cizinců - O01315V44
Anglický název: Education of students-foreignerers
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2014
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 27 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Třída: Volitelné předměty pro PS
Kategorizace předmětu: Pedagogika > Pedagogika a psychologie pro učitele
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Výuka bude probíhat na ZŠ Palmovka: https://www.zspalmovka.cz/cs/ Studenti budou rozděleni do malých skupin k učitelům na této ZŠ. Pod jejich vedením budou v době nasazení předmětu sledovat podporu žáků s odlišným mateřským jazykem a asistovat jim. Z praxe si povedou podrobné reflektzivní poznámky. S přidělenou paní učitelkou a vedoucí předmětu budou své zkušenosti průběžně reflektovat. První setkání 4. 11. sraz 8:30 před školou.
Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (07.09.2022)
Cíl předmětu

Studenti budou připraveni na vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem, získají dovednosti jejich efektivního a úspěšného začlenění. Na základě vlastní zkušenosti dokážou připravit vyučovací hodinu pro třídu, ve které je přítomen takový žák, navrhnout jeho plán podpory a pracovat s jeho vzdělávacími cíli.

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (07.09.2022)
Literatura -

Kolektiv autorů. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách.

Praha: META o.s. - Sdružení pro příležitosti mladých migrantů, 2011. ISBN 978-80-254-9175-1, (ke stažení zde: http://www.inkluzivniskola.cz/sites/default/files/uploaded/zaci_s_omj_v_ceskych_skolach_0.pdf)

 

META, o.p.s. Principy práce s žákem s OMJ. [25.8.2014] http://www.inkluzivniskola.cz/cizinec-v-bezne-tride-aneb-pedagogika/pet-principu-prace-s-zakem-s-omj

 

Zelinková, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. Praha: Portál, 2007.

 

Janebová, E. (ed.): Interkulturní komunikace ve škole. Praha: FFUK, 2009.

 

Drahomíra Jucovičová et al.: Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha: D+H, 2009.

 

Habart, T. a kolektiv. Krok za krokem k inkluzi. Varianty, Člověk v tísni, o. p. s.,  Praha 2010 (ke stažení zde: http://www.varianty.cz/download/pdf/pdfs_84.pdf)

 

Kostelecká, Y. a kolektiv. Žáci-cizinci v základních školách: Fakta, analýzy, diagnostika. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Praha 2013, ISBN 978-80-7290-630-7.

Poslední úprava: STARA/PEDF.CUNI.CZ (25.08.2014)
Metody výuky -

přednáška, seminář, diskuze, skupinová práce, asistentská praxe, sdílení, reflexe

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2019)
Sylabus -

Vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem na českých školách

Legislativní rámec vzdělávání cizinců v českých školách

Principy práce s žáky s odlišným mateřským jazykem

Podpora začleňování žáka cizince

Výuka češtiny jako druhého jazyka

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (17.09.2019)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK