Hlavním obsahem kurzu je sledování a analýza videozáznamů, praktické činnosti inspirované konkrétními principy a pedagogickými a didaktickými postupy vybraných alternativních a inovativních programů, hledání možností vlivu vybraných programů na vlastní pojetí výuky. Kurz vychází z očekávání a zájmu studentů, počítá s hosty z praxe ve výuce a náslechem ve vybraných školách.
Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (23.02.2022)
The main content of the course is to follow and analyze video recordings, mostly observations in schools, practical activities inspired by concrete principles and pedagogical and didactical procedures of selected currents and programs, and to search for opportunities to apply selected trends and programs in our school and on in our own conception of teaching.
Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (01.02.2022)
Cíl předmětu -
Cílem je hlouběji se seznámit s vybranými směry alternativních škol a inovativních programů v primárním vzdělávání. Cílem je hledání možností jejich vlivu na výuku ve většinové primární škole a na vlastní pojetí výuky.
Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (01.02.2022)
The goal is a deeper introduction to selected trends in reform movements from abroad and selected innovative programs. The goal for students in this course is to look for opportunities to apply these in their own conception of teaching.
Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (01.02.2022)
Literatura -
TOMKOVÁ, A., KOŠŤÁLOVÁ, H. Čtení v Otevřené škole. In Kritické listy, č.27/2007, s.7-9.
TOMKOVÁ, A. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha : PedF UK, 2007.
TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009.
https://www.montessoricr.cz/publikace
Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (05.02.2022)
CALGREN, F. Výchova ke svobodě. Praha: Baltazar, 1991.
DOUŠKOVÁ, A.: Pedagogika C. Freineta a jeho techniky ve škole. In Komenský, č.5/2004, s.11 - 17.
HAMAIDOVÁ, A. Metoda Decrolyho. Praha: Pedagogická přítomnost, 1926.
RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Praha 1994.
ŠTECH, S. Škola stále nová. Praha 1992.
TOMKOVÁ, A. seriál Podněty z pedagogiky C. Freineta. In Učitelské listy, č.2 - 6/2005-06.
TOMKOVÁ, A. Matematika ve školách C. Freineta. In Kritické listy, č. 26/2007, s.12-14.
TOMKOVÁ, A., KOŠŤÁLOVÁ, H. Čtení v Otevřené škole. In Kritické listy, č.27/2007, s.7-9.
TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009.
WENKE, H., ROHNER, R. Ať žije škola. Daltonská výuka v praxi. Brno: Paido, 2000.
Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (17.02.2020)
Sylabus -
Alternativní školy a inovativní programy
Intuitivní pedagogika
Pedagogika M.Montessori
Prezentace konkrétních alternativních škol (Scio škola, škola Flow)
Centra aktivit v programu Začít spolu
Prezentace studentských prací
Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (23.02.2022)
Alternative schools and innovative programs
Pedagogy of R.Steiner
Scio schools
Pedagogy of M.Montessori
Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (23.02.2022)