PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Literárně dramatický seminář - O01315235
Anglický název: Drama in Education and Children Literature
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2008 do 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: 25 / 25 (25)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. Mgr. Radek Marušák
Vyučující: doc. Mgr. Radek Marušák
Je neslučitelnost pro: OK0615235
Je záměnnost pro: OK0615235
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Kurz je přednostně určen posluchačům specializace dramatická výchova. Jeho cílem je rozvíjet dovednosti v práci s uměleckou literaturou pro děti a mládež. Obsahem kurzu je především konkrétní práce s vybranými uměleckými texty naší a světové literatury pro děti a mládež, jejich analýza z hlediska potřeb dramatické výchovy, plánování a realizace didakticky zaměřených činností s použitím textů této literatury. Kurz je veden činnostní výukou. Obsah a témata: Využití průpravných her a cvičení při práci s literárním textem. Play/making jako strategie práce s textem. Čtyřrovinné pojetí textu jako teoretické východisko pro uplatnění metod dramatické výchovy, strategie práce s rovinou dění. Využití literární situace jako východiska pro situaci dramatickou. Příběhová struktura lekce. Strukturované drama a literární narativ. Studenti získají praktické i teoretické zázemí pro práci s literárním textem metodami dramatické výchovy.
Poslední úprava: Váňová Michaela, MgA. (23.09.2020)
Cíl předmětu

Studenti získají na základě praktické práce teoreticky ukotvenou zkušenost pro práci s literárním textem metodami dramatické výchovy.

Poslední úprava: Váňová Michaela, MgA. (23.09.2020)
Literatura

POVINNÁ:

MARUŠÁK, R.: Literatura v akci: metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2010.

MARUŠÁK, R., KRÁLOVÁ, O., RODRIGUEZOVÁ, V.: Dramatická výchova v kurikulu současné školy: Využití metod a technik. Praha: Portál, 2008.

ULRYCHOVÁ, I.: Drama a příběh. NAMU, Praha 2007.

 

DOPORUČENÁ:

MACHKOVÁ, E.: Volba literární látky pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti. NAMU, Praha 2000.

MÍČKOVÁ, J.: Cesta do pohádky. Portál, 2019.

ULRYCHOVÁ, I., GREGOROVÁ, V., ŠVEJDOVÁ, H.: Hrajeme si s pohádkami. Portál, Praha 2001.

Poslední úprava: Váňová Michaela, MgA. (23.09.2020)
Požadavky ke zkoušce

Klasifikovaný zápočet: aktivní účast v semináři + písemný rozbor kratšího literárního díla z pohledu literárního i z pohledu dramatické výchovy a písemný scénář lekce vytvořený na základě tohoto díla

Poslední úprava: Váňová Michaela, MgA. (13.09.2019)
Sylabus

Práce s textem:

  • strategie uplatnění metod dramatické výchovy
  • věková specifika hráčů
  • komplexní tematické celky
  • strukturované drama na základě literární předlohy
Poslední úprava: Váňová Michaela, MgA. (13.09.2019)
Vstupní požadavky

Kurz je přednostně určen pro studenty specializace dramatická výchova.

Poslední úprava: Váňová Michaela, MgA. (13.09.2019)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK