|
|
|
||
Povinný kurz v rámci společného základu.Seminář se zaměřuje na hudebně pohybové činnosti vycházející z pedagogických principů Carla Orffa. Studenti si osvojí základní techniky hry na Orffovy nástroje a nezbytné pohybové prvky, usnadňující žákovi lepší pochopení hudby. Osvojí si pravidla elementární kompozice i metodiku nácviku lidové písně s jednoduchým instrumentálním doprovodem. Ve vlastních výstupech si studenti vyzkouší modelové situace, které budou následně v hodinách reflektovány. Důraz je kladen na aktivní, tvořivý přístup a využitelnost v budoucí pedagogické praxi.
Poslední úprava: VANOVAH/PEDF.CUNI.CZ (17.09.2013)
|
|
||
Literatura: * Podrobný seznam literatury obdrží student na začátku semestru Základní česká literatura: HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola I. Začátky. Praha : Supraphon, 1969. HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola II. Pentatonika. Praha : Supraphon, 1969. HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola III. Dur-Moll. Praha : Supraphon, 1972. HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola IV. Modální tóniny. Praha : Muzikservis, 1996. JURKOVIČ, P. Hudební nástroj ve škole. Praha : Muzikservis, 1998. KURKOVÁ, L., EBEN, P. Hudebně pohybová výchova šestiletých až osmiletých dětí. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1975. KURKOVÁ, L., LUKÁŠ, Z. Od jara do zimy: Taneční hry. Praha : IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1997. JENČKOVÁ, E.: Hudba a pohyb ve škole. KULHÁNKOVÁ, E.: Hudebně pohybová výchova (metodická příručka pro hudební výchovu ve škole).
Rozšiřující zahraniční literatura: JUNGMAIR, U.E. Das Elementare. Zur Musik- und Bewegungserziehung im Sinne Carl Orffs. [Elementare. K hudební a pohybové výchově v duchu Carla Orffa.] Mainz : Schott, 2003. KEETMAN, G. Elementaria. Erster Umgang mit dem Orff - Schulwerk. [Elementaria. První setkání s Orffovým Schulwerkem.] Stuttgart : Ernst Klett, 1970. KELLER, W., REUSCH, F. Orff Schulwerk. Einführung in "Musik für Kinder". Grundlagen und Ziele des Orff-Schulwerks. [Orffův Schulwerk. Úvod k "Hudbě pro děti". Základy a cíle Orffova Schulwerku] Mainz : B. Schott´s Söhne, 1954. KUGLER, M. (Vyd.) Elementarer Tanz - Elementare Musik. Die Günther-Schule München 1924 bis 1944. [Elementární tanec - elementární hudba. Günther-Schule München 1924 do 1944.] Mainz : Schott Musik International, 2002. KUGLER, M. Die Methode Jaques-Dalcroze und das Orff-Schulwerk. Elementare Musikübung. Bewegungsorientierte Konzeption der Musikpädagogik. [Metoda Jaques-Dalcroze a Orffův Schulwerk. Elementární hudební cvičení. Pohybově zaměřené koncepce hudební pedagogiky] Frankfurt am Main : Peter Lang, 2000. ORFF, C. Orff-Schulwerk. Elementare Musikübung. Rhythmisch-melodische Übung. [Orffův Schulwerk. Elementární hudební cvičení. Rytmicko-melodické cvičení.] Mainz : B.Schott's Söhne, 1933. ORFF, C., KEETMAN, G. Orff-Schulwerk. Musik für Kinder I. Im Fünftonraum. [Orffův Schulwerk. Hudba pro děti I. V pětitónovém prostoru.] Mainz : B. Schott´s Söhne, 1950. ORFF, C., KEETMAN, G. Orff-Schulwerk. Musik für Kinder II. Dur: Bordun-Stufen. [Orffův Schulwerk. Hudba pro děti II. Dur: Bordun - stupně.] Mainz : B. Schott´s Söhne, 1951. ORFF, C., KEETMAN, G. Orff-Schulwerk. Musik für Kinder III. Dur: Dominanten. [Orffův Schulwerk. Hudba pro děti III. Dur: Dominanty.] Mainz : B. Schott´s Söhne, 1953. ORFF, C., KEETMAN, G. Orff-Schulwerk. Musik für Kinder IV.Moll: Bordun-Stufen. [Orffův Schulwerk. Hudba pro děti IV. Moll: Bordun - stupně.] Mainz : B. Schott´s Söhne, 1953. ORFF, C., KEETMAN, G. Orff-Schulwerk. Musik für Kinder V.Moll: Dominanten. [Orffův Schulwerk. Hudba pro děti V. Moll: Dominanty.] Mainz : B. Schott´s Söhne, 1954. Poslední úprava: Bajerová Ludmila, Mgr. et Mgr. (16.09.2016)
|
|
||
Požadavky k zápočtu: * Aktivní účast na semináři (docházka 80 procent) * Písemné zpracování i praktické provedení závěrečného výstupu v kontextu jedné vyučovací hodiny na jedno z těchto témat: - "Nácvik lidové písně s vlastním doprovodem na Orffovy nástroje a elementárním tancem" - "Nácvik rytmizovaného říkadla s vlastním doprovodem na Orffovy nástroje a elementárním pohybem" * Závěrečný test (vznik a principy Orffova Schulwerku a termíny s ním spjaté: např. xylofon, ostináto, pentatonika) Absolvování dalších 2 hodin orientační praxe v hodinách Hv na ZŠ (student si domluví náslechy na školách a přinese potvrzení o absolvování praxe v Protokolu o evidenci praxe z hudební výchovy - ke stažení na http://www.repix.org/khvweb/images/protokol%20o%20evidenci%20praxe.xls) Poslední úprava: Bajerová Ludmila, Mgr. et Mgr. (16.09.2016)
|