|
|
|
||
Charakteristika kurzu: Vyzkoušíme si, jak se ve třídě uplatní vše, co jsme se o LV naučili dosud a jak dokážeme vést LV s dětmi a textem v 4. a 5. třídě. Naučíme se připravovat a realizovat plán hodiny včetně cílů a k nim vedoucích postupů. Ověříme si své učitelské postupy přímým výstupem ve třídě. Konzultujeme se zkušenými učitelkami a navzájem. Naučíme se strukturovaně reflektovat svou i cizí výuku tak, aby nám to pomáhalo lépe vyučovat. Každý a každá bude podávat reflexe, otázky a rady každému a každé.
Práce v této praxi (jako práce s dětmi ve třídě) bude vyžadovat dostatek času i v týdnech, kdy se na výstup chystají druzí! Dále ochotu hledat, přinášet, sdílet a prezentovat. Práce bude převážně kooperativní a cíleně neselektivní, s využitím e-mailu. Osobní přítomnost na všech výstupech, dopracované přípravy a písemné reflexe svého vlastního výstupu i výstupů kolegyň jsou podmínku zápočtu.
Poslední úprava: HAUSEN/PEDF.CUNI.CZ (10.09.2013)
|
|
||
* Četba: Jaroslav Vala. VYBRANÉ KAPITOLY Z DIDAKTIKY LITERÁRNÍ VÝCHOVY.
Hausenblas Ondřej, Aktivity před setkáním s básní a při četbě, Kritické listy rok 2004, č. 16
Nabídka k povinnému výběru dvou z příruček:
Starší, ale taky užitečná je příručka „Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka“ na webu České školní inspekce http://www.csicr.cz/html/CGvzdelavaci_cil/flipviewerxpress.html
Časopis Kritická gramotnost (články k čtení na 1. stupni ZŠ). http://www.kellnerfoundation.cz/pomahame-skolam-k-uspechu/projekt/pedagogicke-inspirace/casopis-kriticka-gramotnost
Z roku 2015 je moje brožura Ondřej Hausenblas: Čeština doopravdy. ISBN: 978-80-260-8165-4
Doporučené četby částí příruček:
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Volně doporučuji příručky a články v časopisech:
Příručka "Gramotnosti ve vzdělávání", VÚP Praha 2010. Dostupné z WWW:http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2010/02/Gramotnosti-ve-vzd%C4%9Bl%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD1.pdf
Košťálová, H.; Čteme si a přemýšlíme o tom nahlas, Kritické listy 6, http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty6_ctemesinahlas
Hausenblas, O.: Velké myšlenky ve výuce literatury na ZŠ a SŠ. KL 24
Zcela doplňková četba:
Články a kapitoly:
Košťálová, H.: Učíme se navzájem (KL 24) Šlapal, M.: Dílna čtení v praxi (KL 27) Tomková, A. – Košťálová, H.: Čtení v Otevřené škole, čtení v projektech (KL 27) L´Allierová, S. K. – Elishová-Piperová, L.: Metody, které podporují zaujetí četbou (KL 31) Košťálová, H.: Porozumění naučnému textu (KL 33) Antonínová, Hegerová, H.: Čtenářské dovednosti a řízené čtení (KL 34) Košťálová, H.: Neviditelné čtenářství (KL 36) Šafránková, K.: Jak modelovat čtenářské strategie (KL 36) Šafránková, K.: Čteme s nečtenáři (KL 38) Šafránková, K.: Záznamy o četbě, které se osvědčily. KL 24 a celé KL č. 24
Šlapal, M.: Dílna čtení jen na rozečtení? (KL 39) Šlapal, M.: Čteme společně – projekt 1. A 9. třídy na podporu čtenářství (KL 40)
Kdo chce pochopit, co vlastně opravdu je hodnocení, má číst: Košťálová, H., Straková, J. Hodnocení: důvěra, dialog, růst. Praha: SKAV, o. s., 2008. ISBN 978-80-254-2417-9 (viz příloha e-mailu)
Pro potěšení: Pennac, Daniel: Jako román, Praha, Mladá fronta 2004
Poslední úprava: Hausenblas Ondřej, PhDr. (28.10.2019)
|
|
||
Požadavky k atestaci: - písemnými výstupy podložená vzájemná podpora a reflexe příprav i výstupů. Poslední úprava: HAUSEN/PEDF.CUNI.CZ (10.09.2013)
|