PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Teorie literatury - O01304028
Anglický název: Theory of literature
Zajišťuje: Katedra české literatury (41-KCL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2009
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: 80 / 75 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D.
Je neslučitelnost pro: OK0604028
Je prerekvizitou pro: O01304029
Je záměnnost pro: OK0604028
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Přednáška vytváří elementární teoretické a terminologické předpoklady (1) pro porozumění krásné literatuře v její estetické specifičnosti a žánrové škále a (2) pro samostatnou didaktickou interpretaci uměleckého textu v rámci potřeb literární výchovy základních škol. Snaží se odbourat přežívající středoškolské stereotypy a objevovat literaturu jako stimulativní prostor fantazie a myšlení. Stěžejními tématy jsou estetická zkušenos, funkce literatury, autor a čtenář, výstavba literárního díla, obraznost, verš, příběh a vyprávění, literární druhy a vybrané žánry. Těžiště semináře je v kultivaci čtenářství a v inspirativní analýze literárního textu se zřetelem k objektu a způsobu ztvárnění i možnostemvyužití v rámci literární výchovy. Převládá diskuse, kdy se všichni učí přiblížit svůj estetický zážitek, vnímat a ocenit použité výrazové prostředky (mnohoznačná místa, konflikt, pojetí postav, autorův vztah ke světu), pochopit smysl sdělení, formulovat vhodným způsobem otázky, vystihnout celkový ráz literárního díla.
Poslední úprava: Klumparová Štěpánka, Mgr., Ph.D. (07.09.2005)
Literatura
  • Martinková V., Teorie literatury netradičně, Trizonia 1995
  • Lederbuchová L., Didaktická interpretace literárního textu, ZČU Plzeň 1995,1997
  • Kožmín Z., Tvořivý sloh, Victoria Publishing 1995
  • Brukner J./Filip J., Poetický slovník, MF 1997
  • Beránková E./Lederbuchová L., Trocha literární teorie. Pro 6.-9. ročník ZŠ, Fortuna 1999
  • Karpatský D., Malý labyrint literatury, Albatros 1997
  • Toman J., Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury, Jihoč. univerzita Čes- Budějovice 1992

Poslední úprava: Klumparová Štěpánka, Mgr., Ph.D. (01.06.2005)
Sylabus

Přednášky:

1. Smysl a interpretace, hodnocení a hodnota

2. Literární život- autor (tvorba očima psychologie a sociologie), dílo (titul), čtenář

3. Druhy a žánry- lyrika, epika, drama, poezie versus próza

4. Literární kód a jazykové prostředky (druhy řeči), básnický obraz (obrazné konstrukce)

5. Verš a rytmus (rým a strofa, volný verš)

6. Kompozice, příběh (vyprávění)

7. Literární fikce (perspektiva)

8. Téma a motiv, intertextovost

9. Postava, Prostor

10. Literární slovesnost (literatura umělecká a populární, národní literatura, světová literatura)

11. Folklorní slovesnost, LPDM, faktografická literatura, literární fantastika, literární komika

12. Estetická zkušenost, funkce literatury

Semináře:

1. J. V. Sládek (Lesní studánka), F. Hrubín (Kuřátko)

2. Velbloud (J. Skácel); M. Bystrov, P. Nikl (Nech ten mech)

3. Prozaické texty z oblasti LPD

4. Princip obraznosti (V. Nezval, J. Deml)

5. Literatura umělecká vs. populární

6. Základní složky interpretace textů LPD (pohádka, pověst)

 

 

 

Poslední úprava: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (28.10.2019)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK