|
|
|
||
Čeština jako druhý jazyk navazuje na předchozí předmět Didaktika českého jazyka a vychází také ze znalostí z dalších předmětů, jako např. Obecná didaktika. Předmět je úvodem do oboru češtiny jako druhého jazyka a představuje v omezeném časovém rámci základní pojmy, historii i současný stav oboru. Absolventi se budou orientovat v základní odborné literatuře, učebnicových řadách, Společném evropském referenčním rámci a v popisech jednotlivých jazykových úrovní. Studenti si ověří zvládnutí základních tematických okruhů a pojmů nejen při čtení odborných článků a diskusi nad aktuálními didaktickými problémy, ale také při zpracování didaktické pomůcky. Budou též analyzovat písemné práce žáků cizinců. (Bilingvismus a jeho vliv na rozvoj dítěte. Zásadní význam zvládnutí zvukové stránky jazyka pro "vstup" do cizího jazyka. Společný evropský referenční rámec popisu jazyků a popis jazykových úrovní češtiny. Popis vybraných gramatických problémů češtiny vědomě odhlížející od automatismů rodilého mluvčího. Postupné vytváření komunikační kompetence dítěte v "novém" jazyce. Typologie jazyků. Význam poznání sociokulturního kontextu dítěte cizince v konfrontaci s českým prostředím.)
Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (26.01.2024)
|
|
||
Základní povinná literatura: Referenční popis češtiny pro účely zkoušky z českého jazyka pro trvalý pobyt v ČR - úrovně A1, A2 [online]. Dostupné z ČECHOVÁ, M.; Zimová, L.: Začleňování žáků jinojazyčného původu do výuky češtiny. Český jazyk a literatura, 1999-2000, roč. 40, s. 214 - 219. HÁJKOVÁ, E.: Žák s cizím mateřským jazykem v české škole. In Čeština - jazyk slovanský. Ostrava: Ostravská univerzita, 2001, ISBN 80-7042-194-0. Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (26.01.2024)
|
|
||
Aktivní účast na seminářích s využitím poznatků z přednášek, plnění dílčích úkolů podle zadání vedoucí semináře. Zpracování a odevzdání seminární práce/pomůcky v termínu podle rozvrhu dojednaného v semináři, nejpozději však do 3. května 2013. Po splnění požadavků bude zápočet zapsán do indexu a SIS od 2. 5. 2012 do 28. 6. 2012. Poslední úprava: PISLOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.02.2013)
|
|
||
Název studijního předmětu: Čeština jako druhý jazyk Typ studijního předmětu: povinný Forma výuky studijního předmětu: seminář Forma kontroly předmětu: zápočet Seznam tematických okruhů pro seminář: 1. Uvedení do oboru (historie výuky češtiny jako cizího/druhého jazyka a češtiny pro cizince, migranti a migrační politika státu). 2. Jazykové a sociokulturní shody a rozdíly (interference mateřského jazyka a jazyka druhého v závislosti na typologii jazyků, bilingvismus, diglosie, sociokulturní kompetence). 3. Výuka cizinců (výukové metody, SERR a popis jazykových úrovní češtiny, učebnicové soubory a jiné pomůcky). 4. Prezentace didaktických pomůcek pro výuku cizinců - žáků / studentů. Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (26.01.2024)
|