|
|
|
||
Cyrilometodějská mise a základní poznatky o staroslověnštině. Přehled o vývoji českého jazyka a základy teorie spisovného jazyka a jazykové kultury. Hlavní znaky příbuznosti mezi slovanskými jazyky. Etapy vývoje ČJ v dobovém kontextu společenském a literárněhistorickém. Chronologie vývoje, dialekty. Četba a rozbor textů. Vše s přihlédnutím k potřebám učitelů 1. stupně základní školy (mezipředmětové vztahy, kulturní dědictví, vlastivěda, hudební výchova, výtvarná výchova atd...). Návrh didaktické aplikace vybraného tématu pro 1. stupeň ZŠ (viz níže). Odevzdání práce nejpozději do 14. 1. 2022.
Poslední úprava: Šmejkalová Martina, prof. PhDr., Ph.D. (14.10.2021)
|
|
||
Černá, Martina a Hájková, Eva. Český jazyk B pro studující učitelství 1. stupně ZŠ a SpPg: (syntax, stylistika, vývoj českého jazyka). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 1999. 119 s. ISBN 80-86039-95-1.
NĚMEC, I. aj. Slova a dějiny. Praha : Academia, 1980. ŠMEJKALOVÁ, Martina. Historická mluvnice ve výuce budoucích bohemistů a budoucích učitelů na pedagogické fakultě UK. Online: https://pages.pedf.cuni.cz/didakticke-studie/files/2015/02/Didaktick%c3%a9-studie-2010-1.pdf HAVLÍK, Lubomír. Kronika o Velké Moravě. Brno: Jota, 1993. 339 s. (výběr!) Vokabulář webový: https://vokabular.ujc.cas.cz/
Poslední úprava: Šmejkalová Martina, prof. PhDr., Ph.D. (14.10.2021)
|
|
||
Studijní obor: Učitelství pro 1. stupeň ZŠ
Kurz K 27 Český jazyk III
Ukončení: zkouška
Požadavky ke zkoušce: písemná práce (test), prověřuje se znalost předepsané odborné literatury, schopnost rámcově analyzovat staročeský text, pochopení funkce tématu a učiva v kurikulu 1. stupně ZŠ.
Cíl kurzu: Pochopení historického vývoje jazykového systému češtiny v jednotlivých jazykových plánech, a to s přihlédnutím k dějinám literatury a umění a všeobecnému historicko-společenskému kontextu, pochopení důležitosti problematiky pro učitele na 1. stupni ZŠ.
Obsah kurzu: Vznik staročeského jazykového systému, rámcový vývoj českého hláskosloví, tvarosloví, slovotvorby a syntaxe. Sledují se jevy, jimiž se začala odlišovat slovenština od češtiny, i jevy, které daly základ nářečnímu rozrůznění. Změny kmenového substantivního systému na systém rodový, základní poučení o slovesech. Vše ve vztahu k současnému jazyku. Historický a společenský kontext. Práce s etymologickými a staročeskými slovníky.
Poslední úprava: PALKOSKO/PEDF.CUNI.CZ (14.09.2012)
|