|
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty se současným pojetím speciální pedagogiky. Vymezit její postavení v systému věd, základní kategorie a metody speciální pedagogiky. Orientovat studenta v systému vzdělávání žáků se SVP s akcentem na podmínky vzdělávání v inkluzivní škole s oporou o legislativní rámec vzdělávání. Vytvořit soubor systémových poznatků o žácích se speciálními výchovně vzdělávacími potřebami ve školním věku, charakterizovat výchovné a edukační souvislosti postižení a strategie jejich eliminace.
Poslední úprava: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (04.02.2021)
|
|
||
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Brno: MU. 2013. ISBN 978-80-210-6678-6. SLOWÍK, J.: Speciální pedagogika. Praha. Grada 2007 ISBN 978-80-247-1733-3 SLOWÍK, J.: Komunikace s lidmi s postižením. Praha. Portál 2010 ISBN 978-80-7367-691-9 KRYKORKOVÁ, H., VÁŇOVÁ, R. a kol. Učitel v současné škole. Praha: Univerzita Karlova 2010. ISBN 978-80-7308-301-4 ČERNÁ, Marie a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vydání druhé. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. 222 ISBN 978-80-246-3071-7. HÁDKOVÁ, K. Člověk se sluchovým postižením. Praha: 2016, 302 s. ISBN 978-80-7290-619-2. Časopis Speciální pedagogika Poslední úprava: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (04.02.2021)
|
|
||
Obsah: Problematika vzdělávání dětí a záků s tělesným postižením, se zrakovým postižením, se sluchovým postižením, s vadami řeči, s mentálním postižením, se specifickými poruchami učení a chování, s kombinovaným postižením a problematika minorit (SVP). Základní nabídka speciálně pedagogické podpory v rámci inkluzivního vzdělávání. Způsobilost dítěte pro školu. Deficity dílčích funkcí. Speciálně pedagogická diagnostika, úloha speciálně pedagogických center, pedagogicko psychologické poradny. Soustava výchovně vzdělávacích zařízení. Reedukace specifických poruch učení. Podpůrná opatření pro děti žáky se SVP. Poslední úprava: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (04.02.2021)
|