|
|
|
||
Studenti volí jeden z kurzů zaměřený na úzce formulované pedagogické problémy:
1. Práva dítěte ve vzdělávání(PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.)
2. Inovativní metody ve vzdělávání (Mgr. Blanka Zemanová)
3. Využití dokumentárního filmu při výuce (Mgr. Marie Dědičová)
Anotace kurzu Práva dítěte ve vzdělávání
Kurz je zaměřen na pojetí dítěte a dětství a na práva dítěte ve výchovném a právním vztahu, analyzuje a argumentuje zejména výchovný vztah jako základ pro péči o klima třídy a školy. Rozvíjí didaktické dovednostmi učitele při přípravě učebních zadání s hodnotovýmí tématy - práce s příběhem, situací, výtvarnými činnostmi apod., v nichž se žáci mohou učit svým právům a odpovědnosti za ně.
Anotace kurzu Inovativní přístupy a metody ve vzdělávání
Předmět seznamuje studenty s využitím inovativních přístupů a metod v souvislosti s aktuálními a mnohdy citlivými tématy na 1. stupni základní školy. Rozvíjí didaktické dovednosti učitele v dané oblasti, ale také znalosti a dovednosti zaměřené na předcházení traumatizaci mladších žáků.
Anotace kurzu Využití dokumentárního filmu při výuce
Předmět seznamuje studenty s možnostmi práce s dokumentárním filmem ve výuce, především na 1. stupni ZŠ. Doporučujeme, aby si tuto paralelku předmětu zapisovali studenti, kteří neabsolvovali volitelný předmět Metodika vzdělávání pomocí dokumentárního filmu. Kurz je lektorsky veden lektorkou z organizace Člověk v tísni.
Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (12.09.2022)
|
|
||
Cílem kurzu Podpora žáků s překážkami v učení je rozvoj profesních kompetencí v oblasti diagnostikování, rozvíjení a průběžné evaluace vzdělávacích potřeb žáků.
Cílem kurzu Osobní rozvoj, management a leadership ve vzdělávání je rozvoj dovedností umožňující získat základní ponětí o problematice vedení lidí se zaměřením na oblast vzdělávání.
Cílem kurzu Práva dítěte je získat dovednosti potřebné k přetváření konceptu práv dítěte do učiva, získat informace o pojetí dítěte a dětství a o kompetencích učitele při Poslední úprava: Sissak Jana, Mgr. (30.09.2018)
|
|
||
Podle požadavků vyučujících dle specializace Povinná literatura: Úmluva o právech dítěte. Doporučená literatura: DUNOVSKÝ, J. a kol. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě.Praha: Grada, 1995. HEJLOVÁ,H. Práva dítěte ve vzdělávání - výzva pro učitele. Praha: PedF UK, 2010. HEJLOVÁ, H., OPRAVILOVÁ, E. UHLÍŘOVÁ, J., BRAVENÁ, N. Nahlížení do světa dětí. Praha: PedF UK, 2013. HRADEČNÁ, M., HEJLOVÁ, H., NOVOTNÁ, J.: Práce učitele s právy dítěte. Praha:SVI PedF UK, 1996.
Literatura a zdroje ke kurzu Využití dokumentárního filmu při výuce (Mgr. Dědičová) https://www.jsns.cz/projekty/jeden-svet Doporučená literatura ke kurzu Inovativní přístupy a metody ve vzdělávání (Mgr. Blanka Zemanová) ROSENBERG, M. B., ANTONÍNOVÁ, H.. Nenásilná komunikace v praxi. Praha: Portál, 2020, 262 stran ; 20 cm. ISBN 978-80-262-1651-3. ROSENBERG, M. B. Nenásilná komunikace - řeč života. Praha: Portál, 2022, 240 s. ; 20 cm. ISBN 978-80-262-1785-5. SUCHÁČEK, P. Empatie učitele – co, proč a hlavně jak. Sociální pedagogika [online]. Zlin: Tomas Bata University in Zlín, Faculty of Humanities, 2022, 10 (1), s. 88-93. NaZemi. Global Storyline. Jak vtáhnout děti do děje světa. Voda jako důvod k odchodu. 2016. Dostupné na: https://docplayer.cz/105603461-Global-storyline-jak-vtahnout-deti-do-deje-sveta-voda-duvod-k-odchodu.html Felcmanová, A. PERSONA DOLLS - PANENKY S OSOBNOSTÍ: JAK ROZVÍJET PROSOCIÁLNÍ POSTOJE DĚTÍ. Člověk v tísni. https://www.nenasilnypodcast.cz/ https://www.vostova.cz/environmentalni-zal/
Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (12.09.2022)
|
|
||
Sylabus ke kurzu Práva dítěte ve vzdělávání
2) Úmluva o právech dítěte - dokument: obsah, funkce, význam pro vzdělávání. Další relevantní dokumenty. 3) Metodika práce s modelovou situací obsahující práva dítěte. 4) Metodika práce s příběhem - audio, video 5) Náměty na práci s právy dítěte na 1. stupni ZŠ
Sylabus kurzu Využití dokumentárního filmu při výuce Teorie využití dokumentárního filmu ve výuce Výukové metody při práci s filmem
Sylabus ke kurzu Inovativní přístupy a metody ve vzdělávání 1) Enviromentální žal a jak mu předcházet u dětí na prvním stupni 2) Úvod do nenásilné komunikace 3) Úvod do metody global storylines 4) Úvod do metody Persona Dolls Moodle předmětu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=13900
Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (31.10.2022)
|