|
|
|
||
Kurz je zaměřen na tři základní oblasti-osobnostní, sociální a morální rozvoj studentů s ohledem na specifika učitelské profese. Je realizován střídáním sebezážitkových aktivit a jejich reflexí s využitím skupinové dynamiky. Je zároveň propedeutikou didaktiky osobnostní výchovy žáků primární školy. Vytváří podmínky pro přenos zkušenosti z role žáka/studenta jako člena třídy/skupiny do role učitele facilitátora výchovy a vzdělávání žáka.
Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (05.09.2017)
|
|
||
GORDON, T. Škola bez poražených. Praha: Malvern, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5
HÁJEK, K. Práce s emocemi pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-262-0221-9
KNOBLAUCH, J. Cíle v pracovním i v osobním životě. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0346-9. KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J. a kol. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2010. ISBN 80-901873-7-4. MERTIN, KREJČOVÁ, L. a kol. Metody a postupy poznávání žáka- pedagogická diagnostika. Wolters Kluwer ČR, 2016. MIKOVÁ, Š.,STANG, J. Typologie osobnosti u dětí. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-587-5. ROSENBERG, M. B. Nenásilná komunikace. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0530-2 TESAŘOVÁ, M. Jak na žáky. Zvládání náročných situací ve třídě. Praha: Portál, 2016. ISBN978-80-262-1047-4 BÁRTOVÁ, Z. Jak zvládnout stres za katedrou. Praha: Computer Media, 2011. ISBN 978-80-7402-110-7. ALDORTOVÁ, N. Vychováváme děti a rosteme s nimi. Praha: Práh, 2010.ISBN: 978-80-72522-87-3- KUNEŠ, D. Sebepoznání. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-541-7. HERMOCHOVÁ, s. Skupinová dynamika ve školní třídě. Kladno: AISIS, 2005. KASÍKOVÁ, H. Učíme se spolupráci spoluprací. Kladno: AISIS, 2005 (2. vydání 2009). KŘÍŽ, P. Kdo jsem, jaký jsem (aktivity pro osobnostní a sociální výchovu k podpoře sebepoznání a sebepojetí).Kladno: AISIS, 2005. VALENTA, J. Učíme (se) komunikovat (na pomoc osobnostní a sociální výchově ve školách). Kladno: AISIS 2005 (2. vydání 2010). VALENTA, J. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Grada, 2016.ISBN: 978-80-247-4473-5. VALENTA, J. Dvacet mýtů o osobnostní a sociální výchově. [online] Metodický portál RVP. Praha : VÚP, 2007. Dostupný na: http://www.rvp.cz/clanek/267/1116. VALENTA, J. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno : AISIS, 2006. Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (05.09.2017)
|
|
||
metody psychosociálního výcviku, zážitkové pedagogiky, dramatické výchovy, RWCT, analýzy situací, videotréninku, psychoterapie, managementu v oblasti soft skills Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (05.09.2017)
|
|
||
1. Osobnostní rozvoj Rozvoj schopností poznávání - cvičení smyslového vnímání, pozornosti a soustředění; cvičení dovedností zapamatování Sebepoznání a sebepojetí - já jako zdroj informací o sobě; druzí jako zdroj informací o mně; moje tělo, moje psychika (temperament, postoje, hodnoty); co o sobě vím a co ne; jak se promítá mé já v mém chování; můj vztah ke mně samé/mu; moje učení; moje vztahy k druhým lidem; zdravé a vyrovnané sebepojetí Seberegulace a sebeorganizace - organizace vlastního času, stanovování osobních cílů a kroků k jejich dosažení Psychohygiena - dovednosti pro pozitivní naladění mysli a dobrý vztah k sobě samému; sociální dovednosti pro předcházení stresům v mezilidských vztazích; dobrá organizace času; dovednosti zvládání stresových situací (rozumové zpracování problému, uvolnění-relaxace, efektivní komunikace atd.); hledání pomoci při potížích Kreativita - cvičení pro rozvoj základních rysů kreativity (pružnosti nápadů, originality, schopnosti vidět věci jinak, citlivosti, tvořivost v mezilidských vztazích
2. Sociální rozvoj Poznávání lidí - vzájemné poznávání se ve skupině/třídě; rozvoj pozornosti a respektu k olišnostem a hledání výhod v odlišnostech; chyby při poznávání lidí Mezilidské vztahy - péče o dobré vztahy; empatie a pohled na svět očima druhého, respektování, podpora, pomoc; pravidla ve skupině, vztahy a naše skupina/třída (práce s přirozenou dynamikou dané třídy jako sociální skupiny), diagnostika problémového chování ve skupině, možnosti intervence Komunikace - řeč těla, cvičení pozorování a empatického a aktivního naslouchání; respektující komunikace v různých situacích- prevence a řešení konfliktů. efektivní strategie, asertivní komunikace, dovednosti komunikační obrany proti agresi a manipulaci Kooperace a kompetice - rozvoj individuálních dovedností pro kooperaci (seberegulace v situaci nesouhlasu, odporu apod., dovednost odstoupit od vlastního nápadu, dovednost navazovat na druhé a rozvíjet vlastní linku jejich myšlenky, pozitivní myšlení apod.); rozvoj sociálních dovedností pro kooperaci (jasná a respektující komunikace, řešení konfliktů, podřízení se, vedení a organizování práce skupiny); rozvoj individuálních a sociálních dovedností pro etické zvládání situací soutěže, konkurence
3. Morální rozvoj Řešení problémů a rozhodovací dovednosti - dovednosti pro řešení problémů a rozhodování z hlediska různých typů problémů a sociálních rolí - problémy v mezilidských vztazích, zvládání učebních problémů vázaných na látku předmětů, problémy v seberegulaci Hodnoty, postoje, praktická etika - analýzy vlastních i cizích postojů a hodnot a jejich projevů v chování lidí; vytváření povědomí o hodnotách spojených s osobnostně rozvíjející výuky, dilemata rozhodování v eticky problematických situacích osobního života iučitelské profese
Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (05.09.2017)
|